معبد مهر مراغه؛ معبدی تاریخی در آذربایجان شرقی

معبد مهر در مراغه یک معبد مربوط به دوره اشکانی در ایران است که در ابتدا توسط مهرپرستان شکل گرفته و استفاده شده است. اما در دوره‌های بعدی پیروان سایر ادیان از این مکان برای انجام مناسک و مراسمات مذهبی خود استفاده نموده‌اند. با درناتریپ همراه باشید برای آشنایی بیشتر  با معبد مهر مراغه همراه باشید.

ایران یکی از کشورهایی است که دارای قومیت ها نژادهای مختلف است. برای مثال اقلیت‌هایی مانند مسیحیان، یهودیان، زرتشتیان و . . . در ایران در کنار اکثریت مسلمانان زندگی می‌کنند و مراسمات مذهبی خود را نیز دارند. معبد ۷۰۰۰ ساله‌ی مهر شهر مراغه که در ابتدا متعلق به پیروان آیین مهر پرستی بوده یکی از معابدیست که نشان دهنده‌ی این تنوع قومی و مذهبی است.

معبد مهر مراغه
معبد مهر

آشنایی و پیدایش معبد مهر مراغه

پیروان آیین مهر پرستی در دوره اشکانیان معتقد بودند که خدای  مهر در غاری متولد شده است و به همین دلیل مراسم مذهبی خود را در غار برگزار می‌کردند. پیدایش و شکل گیری این معبد نیز به همین باور مهرپرستان برمی‌گردد.

البته اهالی منطقه این محوطه را با نام‌هایی مانند «امامزاده معصوم مراغه‌ای»، «خانقاه»، «اجاق» و «اولیاء» نامیده‌اند و مناطقی مانند «معبد»، «قبرستان»، «اصطبل»، «چله خانه» و یک محوطه تاریخی دارد.  که قبرستانی مربوط به عصر آهن است. این معبد در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۵۶ با شماره ثبت ۱۵۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

معبد مهر مراغه در آذربایجان شرقی

همین گورستان قدیمی باعث شده که قدمت بنای اصلی این منطقه از دوره اشکانیان فراتر برود، یعنی هفت هزار سال یا معادل با قدمت شهر تاریخی شوش که قدمت بسیار زیاد بخشی از شهر مراغه را بیان می‌کند.

طبق تحقیقات و بررسی‌ها معلوم شده که در این معبد آرامگاه یکی از علمای بنام و با تقوی مراغه یعنی آخوند ملا معصوم مراغه‌ای قرار دارد که بعد از وفاتش در این معبد دفن شده‌است. فرزند ملا معصوم مراغه‌ای حاج احد آقا قاضی معصومی می‌باشد که در دوران شجاع الدوله از قضات این شهر بوده است.

1394060811084285359902810 | معبد مهر • درناتریپ ✈️

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

در کل می‌توان این بنای تاریخی را به سه بخش قبرستان، معبد و یک محوطه تاریخی تقسیم نمود. قرار گرفتن این معبد در بخش زیر‌زمینی و همچنین کنده‌کاری هایی از آن، نمونه‌ای از هنر معماری پیروان آیین مهر پرستی را به نصویر می‌کشد.

پس از ظهور اسلام در ایران به خصوص با فتح ایران توسط ایلخانان مغولی، این معبد در برخی نقاط دستکاری شد که از نمونه های آن می‌توان به وجود برخی آیات اسلامی در آن اشاره داشت.

آیین مهر پرستی، مراسم قربانی کردن گاو نر
مراسم قربانی کردن گاو نر در آیین مهرپرستی

آیین مهر پرستی

مهرپرستی دینی ایرانی بوده که پرستش خورشید از اجزای اصلی آن به‌شمار میرفته‌ است. مهر یا میترا خدایی بوده که پرستش او در غرب تا شمال انگلستان و در شرق تا هند، هزاران سال رواج داشته‌است و هنوز هم مورد احترام زرتشتیان است.

پیروان مهر او را فرشته مهر و دوستی و عهد و پیمان و مظهر فروغ و روشنایی می‌پنداشته‌اند. آن‌ها بر این عقیده بودند که مهر در غاری متولد شده‌است از این‌رو هر جا غاری می‌یافتند، در آن به پرستش و نیایش مهر می‌پرداختند و آن مکان را «مهرابه» می‌گفتند.

معبد مهر مراغه

چگونه به معبد مهر مراغه بروم؟

به دلیل نزدیکی معبد مهر به مراغه، فقط کافی است از ارومیه به سمت مراغه حرکت کنید تا آن را مشاهده نمایید که البته تاکسی و اتوبوس می توانند از گزینه های شما باشند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۶ کیلومتری شهرستان مراغه، روستای ورجوی، معبد مهر

 

پیام بگذارید