شهر تبریز ؛ نگاهی به جذابترین شهر ایران

ایران کشوری چند قومیتی، که هر استان و شهری از آن زنده کننده یک تاریخ – قوم و آداب و رسوم آن هستند. قوم بلوچ – ترک – لر و… هرکدام در ایران جایگاهی دارند و مهمتر هر کدام دارای یک پیشینه و رسومات متفاوتی هستند.در این مقاله می خواهیم شمارا با شهر تبریز و پارک ائل گلی آشنا کنیم.

شهر و استان نیز خود می توانند نشان دهنده قومیت باشد، مانند سیستان و بلوچستان که خود نشان دهنده مردم بلوچ نشین است و یا شهر تبریز نشان دهنده مردم ترک نشین است.

شهر تبریز
شهر تبریز

نگاهی به شهر تبریز – شهر اولین ها

همانطور که همه ما می دانیم شهر تبریز جایگاهی بسیار ویژه در پیشینه تاریخ و همچنین اقتصاد کشورمان دارد. از دوران حکمرانی اتابکان و تا زمان صفویان، تبریز شهر پایتخت نشین ایران بوده است و در زمان حکومت قاجاریه این شهر به عنوان شهر ولیعهد نشین انتخاب شده است.

شهر تبریز، سومین شهر بزرگ ایران است که به دیار اولین ها لقب گرفته است؛ به این دلیل که اولین مدرسه کر و لال ها – اولین کودکستان – اولین مدرسه به سبک نوین – اولین سینما – اولین روزنامه نگاری ملی و چاپخانه – اولین مرکز تلفن و اتاق تجارت و تا برج آتش نشانی و پایگاه لرزه نگاری و…

از آنجایی که این شهر از لحاظ سوغات و صنایع دستی گران بها و بخصوص فرش و چرم آوازه ای بلند دارد، قالی و فرش دستبافت تبریز بی همتاست، بههمین علت است که شورای جهانی صنایع دست به تبریز عنوان ” شهر جهانی بافت فرش” را لقب داده است. این شهر زیبا هفده موزه در زمینه های مختلف را دارا می باشد و به عنوان دومین شهر موزه ای ایران بعد از تهران مقلب شده است.

3899 | شهر تبریز و پارک ائل گلی • درناتریپ ✈️

از لباس محلی تا آداب و رسوم شهر تبریز

لباس محلی خود نشان دهنده قوم و اصالت یک قوم است، طرح و نقش بر روی لباس زنان آذری نیز همگی منعکس کننده هنر و خلاقیت دختران و زنان این قوم است.

سبک پوشش لباس های محلی زنانه نشان دهنده وضعیت تاهل و سن آن ها می باشد و همچنین از ابریشم و مخمل دوته می شوند. برای مردان این قوم نیز لباس محلی که بر تن می کنند نمادی از شجاعت آن ها را جلوه می دهد. به طور کلی لباس زنان و مردان این قوم از سه بخش سرپوش – تن پوش و پاپوش قسم می شود. مردمان اصیل آذربایجان نیز همانند دیگر شهر های کشورمان دارای فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود نیز هستند.

1200px Azerbaijani dancers at Eurovision 2012 | شهر تبریز و پارک ائل گلی • درناتریپ ✈️

آدابی از شب چله تا دید و بازدید… شب چله ای با برافروختن آتش در پشت بام ها و گاه با تیر اندازی جشن گرفته می شود – و چهارشنبه سوری که صبح آخرین چهارشنبه سوری مردم بر سر آب رفته و از روی آن می پرند و آواز ” آتیل و ماتیل چرشنبه / بختیم آچیل چرشنبه” سر می دهند- و تمامی رسوم دید و بازدید در ایام سال نیز خود جایگاه ویژگی در آداب و رسوم این مردمان دارد.

4323 | شهر تبریز و پارک ائل گلی • درناتریپ ✈️

مکان های تاریخی و گردشگری شهر زیبای تبریز

تبریز شهری تاریخی است و آثار باستانی زیادی را در خود جای داده است، با چرخی در شهر تبریز بسیاری از آثار زیبا و با قدمت این شهر را می توانیم دیدن کنیم. از مسجد کبود – موزه آذربایجان – بازار بزرگ تبریز – ارگ علیشاه – موزه قاجار – میدان ساعت – مقبره اشعرا – روستای کندوان تا پارک زیبای ائل گلی که گردشگران زیادی به خود جذب کرده است.

kandovan 1920x930 1 scaled | شهر تبریز و پارک ائل گلی • درناتریپ ✈️
روستای کندوان

پارک ائل گلی تبریز ، زیباترین تفرجگاه

درجنوب شرق، هفت کیلومتری شهر تبریز پارکی واقع شده است، که قدمت آن به زمان آق قویونلو هادر دوره صفوی بر می گردد. پارک ائل گولی یا شاه گلی از مهمترین و زیباترین مکان های تفریحی در شهر تبریز به شمار می آید، دریاچه ای را به عمق دوازده متر در خود جای داده است.

درختان بلند قامت – پله های سنگفرش شده – گل های لاله و شعمدانی، آبشار مصنوعی و نورپردازی های رنگانگ در میان پارک – فضای سبز پارک ایل گلی تبریز را مزین کرده اند، این پارک به شکا اکثر باغ های قدیمی ایرانی بنا شده است. دریاچه و عمارت کلاه فرهنگی در میان و باغی بزرگ در اطراف ساخته شدند.

پارک ائل گلی
پارک ائل گلی

جذابیت ها و ویژگی های شهرتبریز و پارک ائل گلی

پارک ائل گلی از محبوب ترین مکان های تفرجگاهی و گردشگری در شهر تبریز است، که با گشتی در این پارک به علت محبوبیت آن پی خواهید برد.

این تفرجگاه زیبا و قدیمی ویژگی های همچون استخر، پیست اسکی، زمین گلف و قایقرانی را در خود دارد. استخر یا دریاچه ای که در پارک ائل گلی وجود دارد از اصلی ترین قسمت این تفرجگاه بشمار می آید، که این استخر با نورپردازی های که اطراف آن شده جذابیت آن را دوچندان کرده است و هچنین در فصل بهار و تابستان فرصت قایق سواری را برای گردشگران وجود دارد.

پارک ائل گلی تبریز
پارک ائل گلی تبریز

جالبه بدونید که شما حتی می توانید در  شهر تبریز وپارک ائل گلی زیبا بزرگی دقایقی را به دوچرخه سواری نیز بگذارنید. زمین گلفی که در گوشه جنوب شرقی پارک قرار دارد نیز از جذابیت ها و ویژگی های منحصر بفرد این پارک بشمار می آید.

پارک ائل گلی مینی گلف یکی از استاندارد ترین زمین های مینی گلف در ایران است و در گذشته نیز پایگاه بازی های ملی و استانی بوده است. مجموعه ورزشی سایمان که در آن یکی از استانداردترین و بزرگترین زمین اسکیت خاورمیانه را در خود جای داده است. در این مجموعه شما حتی می توانید به سنگ نوردی – بیلیارد – تنیس روی میز و… بپردازید.

آدرس: شهر تبریز- آزاد راه کنارگذر جنوبی تبریز

پیام بگذارید