دریاچه بَرم اَلوان؛ ایران سرزمین زیبایی ها

دریاچه برم الوان، در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد و نزدیک به استان خوزستان یکی از پدیده های طبیعی زیبا و معروف منطقه را می توان مشاهده کرد. دریاچه ای که دور تا دور آن را کوه های زاگرس احاطه کرده است که به عنوان گوهری رنگارنگ دیده می شود. این دریاچه «برم الوان» نام دارد و یکی از جاذبه های مهم منطقه است و افراد زیادی برای بازدید از آن می آیند.

دریاچه برم الوان
دریاچه برم الوان

استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌هایی است که به دلیل قرار گرفتن در میان رشته‌کوه‌های زاگرس و بارش‌های فراوان، طبیعتی جذاب دارد. در این استان کوچک می توانید طیف وسیعی از جاذبه های طبیعی را ببینید. رودخانه های خروشان، جنگل های انبوه و آبشارهای بلند از جمله دیدنی های این استان زیبا هستند.

دریاچه برم الوان
دریاچه برم الوان

دریاچه برم الوان

دریاچه «برم الوان» در 220 کیلومتری یاسوج و 34 کیلومتری غرب لنده قرار دارد و برای بازدید از آن نیازی به پیاده روی نیست. «برم الوان» دریاچه بزرگی نیست. قطر تقریبی دریاچه حدود 500 متر است و آب آن از نزولات جوی و چشمه های کف دریاچه تامین می شود. دور تا دور دریاچه را درختان سرسبز احاطه کرده است و در برخی قسمت ها می توان دسته ای از نیزارها را دید که به محلی برای زندگی پرندگان تبدیل شده است. در گوشه و کنار دریاچه پرندگان زیبایی را می بینید که در حال استراحت و تغذیه هستند.

دریاچه برم الوان
دریاچه برم الوان

این دریاچه در آب و هوای گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و با فرا رسیدن اوایل تابستان از جذابیت آن کاسته می شود. به همین دلیل بهترین زمان برای بازدید از آن اوایل بهار است. در نزدیکی دریاچه امکانات رفاهی وجود ندارد و بهتر است تمام ملزومات یک سفر طولانی را با خود ببرید.

این تالاب بیست و ششمین تالاب ایران است که به عنوان تالاب با اهمیت بین المللی شناخته می شود. این تالاب با وسعت حدود 14 هکتار در مجاورت تپه های گچی قرار دارد و عمق آن از 12 تا 30 متر متغیر است. این تالاب با داشتن مناظر طبیعی خیره کننده و تنوع گیاهی و جانوری یکی از جاذبه های گردشگری استان به شمار می رود.

دریاچه برم الوان
دریاچه برم الوان

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه برم الوان

تالاب برم الوان محل زندگی پرندگان مهاجر از مناطق دوردست مانند سیبری است. اطراف تالاب پوشیده از گیاهان کمیاب مانند نیزار، گزنه، زالزالک و درختچه‌های مانا است. پوشش گیاهی غنی تالاب برم الوان زیستگاه مناسبی را برای انواع جانوران فراهم کرده است. فیتوپلانکتون ها غذای اصلی ماهی ها و سایر آبزیان تالاب و کپور گونه غالب ماهی در این تالاب است.

موقعیت دریاچه برم الوان

تالاب نقش مهمی در حفظ تنوع زیستی منطقه دارد. قرار گرفتن برم الوان در فهرست تالاب های مهم بین المللی روز جمعه به مناسبت روز جهانی تالاب ها که همه ساله در 11 بهمن ماه برگزار می شود، اعلام شد و امسال روز جهانی تالاب در استان مازندران، شهرستان رامسر برگزار شد. هدف این روز افزایش آگاهی جهانی در مورد نقش حیاتی تالاب ها برای مردم و کره زمین است. موضوع روز جهانی تالاب ها در سال 2024، تالاب ها و رفاه انسان بود.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

اهمیت تالاب ها و دریاچه برم الوان

تالاب ها اکوسیستم هایی هستند که به صورت فصلی یا دائمی از آب اشباع شده اند. آنها آب را ذخیره می کنند و کیفیت آن را تضمین می کنند و در برابر خشکسالی مقاومت می کنند. آنها با تامین تمام آب شیرین ما نقشی اساسی در توسعه پایدار دارند.

تالاب ها نقش مهمی در حفاظت از زمین در برابر سیل و اثرات طوفان ایفا می کنند. آنها غذا و زیستگاه های متنوعی را فراهم می کنند که از تنوع زیستی ژنتیکی، گونه ها و اکوسیستم پشتیبانی می کند. تالاب ها نقش کلیدی در چرخه زندگی بسیاری از گونه ها و الگوهای مهاجرت سالانه دارند.

دریاچه برم الوان
دریاچه برم الوان

متأسفانه تالاب ها به دلیل آلودگی، بهره برداری بیش از حد، تغییرات آب و هوایی و رشد جمعیت انسانی در حال تخریب و از بین رفتن هستند. با توجه به این چالش ها، کنوانسیون رامسار، یک معاهده بین المللی، در سال 1971 به تصویب رسید. تالاب های رامسر مکان هایی هستند که بر اساس کنوانسیون تالاب ها در فهرست تالاب های با اهمیت بین المللی (“فهرست رامسر”) ثبت شده اند. کنوانسیون تالاب ها یک معاهده بین دولتی است که چارچوبی را برای حفاظت و استفاده هوشمندانه از تالاب ها و منابع آنها فراهم می کند.

تفریحات کنار دریاچه

 عکاسی

همان گونه که پیش از این گفتیم شگفتی ها و زیبایی های مسیر و دریاچه برم الوان به اندازه ای ست که فرصت های بی شماری برای عکاسی و ثبت خاطره ها و زیبایی ها در اختیار شما قرار می دهد. به این نقطه تماشایی که می رسید دوربین ها و گوشی های تان را بیرون بیاورید و زیبایی ها را شکار کنید

دریاچه برم الوان
دریاچه برم الوان

پیک نیک و پیاده روی 

در کنار این دریاچه می توانید در ساحل دریاچه گشتی بزنید، خود را از جمعیت دور یا اینکه کمی جنگل نوردی کنید و برای بعد از تعطیلات تان انرژی تازه ای بگیرید.

بهترین فصل بازدید از برم الوان چیست؟

دریاچه برم الوان تقریبا در تمام فصول سال دیدنی است. اما مانند هر نقطه دیگری از طبیعت، بهار برای مواجهه و دید و بازدید با طبیعت چیز دیگری است. به ویژه، زمانی که می‌خواهید با خانواده و گروهی از افراد در سنین مختلف به گردش بروید، بهتر است فصول خوش‌آب و هوا تری مانند بهار و تابستان را انتخاب کنید.

پیام بگذارید