پارک ائل گلی تبریز ؛ نماد گردشگری آذربایجان شرقی

پارک ائل گلی تبریز یکی از معروفترین و شناخته شده ترین پارک های تبریز است که به نوعی نماد گردشگری تبریز هم شناخته می شود. این پارک را با نام های متفاوتی مثل ائل گولی، شاه گلی و شاه گولی نیز خوانده می شود.

عمارت شاه گولی

ساختار این پارک بسیار شبیه به ساختار باغ های ایرانی است. این پارک یک دریاچه دارد که در مرکز آن یک عمارت تاریخی وجود دارد. که بعدها فضای سبز بزرگی در اطراف آن ساخته شد. در سال 1387 این پارک و به خاطر عمارت مرکزی اش در فهرست آثار ملی به شماره 24774 ثبت شد.

همچنین این پارک با سرویس اینترنت بی سیم به عنوان اولین اینترنت پارک کشور شناخته می شود.

جذابیت‌های ائل گلی محدود به این استخر و باغ نمی‌شود و وجود امکانات و تفریحاتی مانند مرکز مینی گلف، شهربازی، پیست اسکیت، زمین‌های ورزشی و شکم گردی به جذابیت این پارک افزوده است.

دلیل نامگذاری

اطلاعات پارک ائل گلی

پارک ائل گلی تبریز به پیش از انقلاب با نام شاه گلی درمیان مردم خوانده می شد. که پس از انقلاب به ائل گلی یا ایل گلی تغییر نام پیدا کرد. که گول (گل) به معنای استخر و ائل (ایل) به معنای مردم است؛ این دو در کنار  هم به معنای استخری است که متعلق به مردم است.

امّا برخلاف تصور عمومی کلمه شاهگلی هیچ ارتباطی با شاه ندارد؛ و منظور از کلمه شاه در این واژه بزرگ بودن استخر است. البته واژه شاه گلی یا به لهجه محلی شاه گولی همچنان میان عده ای از مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا به پارک ائل گلی تبریز برویم؟

  • پارک ائل گلی معروف ترین و محبوبترین مرکز تفریحی و گردشگری تبریز میان مسافران و خود تبریزی هاست.
  • پارک ائل گلی مجموعه ای کامل برای تفریح است و در آن امکانات کامل برای سرگرمی، ورزش، شکم گردی، شب نشینی، محیط زیبا و…  وجود دارد.
  • این پارک یکی از بهترین مکان ها برای پیک نیک و یا حتی چادر و کمپ زدن در تبریز است.
  • اولین جایی که در تبریز برای گشت و گذار و بازدید پیشنهاد می شود این پارک است.

عکس رنگی قدیمی پارک ائل گلی

تاریخچه ساخت ایل گلی

داستان ایل گلی یا همانطور که در گذشته گفته می شد شاه گلی از دوران آق قویونلو ها شروع می شود. در آن دوران از این استخر  به عنوان مهمترین مرکز برای جمع آوری آب و آبیاری باغات شرقی تبریز استفاده می شد.

در دوران صفوی این استخر سر و سامانی می گیرد و دیواره های سنگی برای آن ساخته می شود. در دوران قاجار نیز اطراف استخر چند ردیف درخت تبریزی و بید مجنون کاشته شد و راه هایی برای رفت و آمد ساخته شد.

اما در زمان قهرمان میرزا (پسر عباس میرزا) یک عمارت دو طبقه در مرکز استخر ساخته می شود. که تا مدت ها این مکان مرکز تفریح شاهزادگان قاجار بود.

پس از آن در دوران پهلوی مدیریت شاه گلی به شهرداری تبریز واگذار شد. و از آن پس شاه گلی تبدیل مرکز برای تفریحات مردم شد. در این دوران تعمیرات اساسی در محوطه صورت گرفت و فضای سبز اطراف آن گسترش یافت. در سال 1346 نیز عمارت کلاه فرنگی مرکز دریاچه تخریب و دوباره بازسازی شد. این باز سازی تا سال 1349 ادامه داشت.

پارک ایل گلی از نمای بالا

 

امکانات پارک ائل گلی تبریز

aa9fe4d8 1964 403b 8510 38fe6abbf015 1 | پارک ائل گلی تبریز • درناتریپ ✈️

  • پارکینگ
  • کافه‌ها، رستوران‌ها و دکه‌های گوناگون غذاخوری
  • آب شرب و آبخوری‌های متعدد
  • آلاچیق و سکوهای فراوان (با امکان برپایی چادر برای مسافران)
  • مکان‌هایی برای شست و شوی ظروف
  • سرویس بهداشتی، نمازخانه
  • اینترنت رایگان
  • زمین اختصاصی فوتبال، زمین چمن مصنوعی، زمین اختصاصی بسکتبال، میز شطرنج، میز پینگ پنگ
  • تالار اندیشه
  • پارک اوتیسم

بخش های ائل گلی

پارک ایل گلی تبریز

استخر ایل گلی

دریاچه پارک ایل گلی در مرکز پارک قرار دارد که در مرکز خود عمارت کلاه فرنگی را جای داده است. انعکاس درختان و کاخ ایل گلی  و نور پردازی اطراف دریاچه و عمارت منظره ای زیبا برای عکاسی و حتی شب نشینی به وجود آورده است.

عمارت ایل گلیعمارت کلاه فرنگی ایل گلی

عمارت مرکزی شاه گولی یک بنای دو طبقه به صورت هشت ضلعی است. قدمت این رستوران همانطور که گفته شد به دروان قاجار می رسد. این عمارت پس از تحویل دادن این بخش به شهرداری تبریز تبدیل به رستوران و کافی شاپ شد که هم اکنون نیز در حال ارائه خدمات است.این عمارت از سمت ضلع جنوبی دریاچه و با راهی باریک به بیرون دریاچه مرتبط شده است.

باغ و فضای سبز پارک ایل گلی

اطراف استخر ایل گلی فضای سبز و درختان بسیار زیبایی وجود دارد که در آن چندین قسمت مختلف برای استراحت و ورزش ساخته شده است.

ساعت آفتابی ایل گلی

در پارک ایل گولی یک ساعت آفتابی بزرگ هست که که از نظر اندازه جز بزرگترین ساعت های آفتابی در شمال غرب کشور محسوب می شود. این ساعت آفتابی به نوعی تنظیم شده است که بر اساس ساعت رسمی کشور زمان را نشان دهد. در صورتی که ساعت های آفتابی معمولی ساعت محلی را نمایش می دهند. این موضوع نشان دهنده ی محاسبات دقیقی است که برای انجام این کار صورت گرفته.

مجموعه ورزشی سایمان

در بخش جنوبی پارک یک مجموعه ی ورزش به نام سایمان وجود دارد که یکی از استاندارد ترین پیست های اسکی خاورمیانه را در دل خود جای داده است. علاوه بر این ها ورزش هایی مثل هاکی، سنگ نوردی، بیلیارد، تنیس روی میز، بازی های واقعیت افزوده (VR)، فوتبال دستی، دارت، محوطه بازی کودکان (مینی لند)، گیم نت و… را تجربه کنید.

لونا پارک

لونا پارک یک شهربازی در اطراف پارک ائل گلی است که دارای وسایل بازی متنوعی است. تاب زنجیری، ترن هوایی و….. جز وسایل بازی این پارک هستند.

تفریحات در ایل گلی

قایقرانی در ایل گلی

هرجا دریاچه ای باشد باید انتظار قایق سواری را هم داشته باشید. در فصولی که آب دریاچه یخ زده نیست می تواند سوار بر قایق های پدالی که ظاهری شبیه و ماشین های فولکس واگن قورباغه ای دارند به دل آب بزنید و لذت ببرید. البته قایق های موتوری هم وجود دارند.

همچنین می توانید اطراف دریاچه درشکه سواری کنید. یا از دوچرخه استفاده کنید و یک ورزش خوب هم کرده باشید. درون پارک شاه گلی تبریز هم مسیرهایی مخصوص دوچرخه سواری وجود دارد.

پیک نیک

پارک ایل گلی یکی از بهترین مکان ها برای پیک نیک خانوادگی و حتی بهترین مکان برای چادر زدن مسافران در شب است. آب هوای عالی دریاچه زیبا منظره ی خوبی برای پیک نیک به وجود می آورد ولی متاسفانه این پارک در شب ها روشنایی بسیار مناسبی ندارد و فقط در مسیر های اصلی منتهی به دریاچه به اندازه کافی امکانات روشنایی فراهم شده.

شکم گردی در ائل گلی

هرجا که مرکز تفریحی به وجود بیاید، مراکز فروش خوراکی جات هم از آن جا سر در می آورند. در ائل گلی انواع و اقسام خوراکی ها از سنتی و محلی گرفته تا مدرن و غربی را می توانید پیدا کنید. علاوه بر اینکه عمارت کلاه فرنگی اصلی یک رستوران و کافی شاپ خوب است. با کمی دقت می توانید انواع خوردنی ها را پیدا کنید. همین نکته باعث می شود ایل گلی یکی از مراکز محبوب برای علاقمندان به شکم گردی شود.

نمای پانورامای پارک ائل گلی

مشکلات شاه گلی تبریز

  • مثل هر مرکز تفریح  معروف دیگری این پارک هم در روزهای تعطیل بسیار شلوغ می شود. پس اگر از شلوغی گریزان هستید. توصیه من به شما این است که روزهای دیگر را برای رفتن و تفریح کردن در ائل گلی انتخاب نمایید.
  • یکی دیگر از مشکلات در ایل گلی دستفروش هایی هستند که تعدادشان بسیار زیاده شده و به نوعی پارک را متعلق به خودشان کرده اند. شهرداری هم هیچ اقدام مناسبی برای ساماندهی این دستفروش ها نکرده است.
  • همانطور که گفته شد بعد از غروب خورشید این پارک روشنایی مناسبی ندارد و بخش هایی از پارک تاریک و خاموش می ماند.

مسیر دسترسی به پارک ایل گلی

پارک شاه گلی تبریز در میان مردم محلی کاملاً شناخته شده است پس اگر جایی راهتان را گم کردید نگران نباشید. با یک پرس  و جو کارتان راه می افتد ولی اگر مثل من اهل آدرس پرسیدن نیستید. 😉 به این بخش توجه کنید.

برای رسیدن به ائل گلی هم می توانید از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده کنید هم سوار بر ماشین شخصی به آن جا برسید. توصیه من این هست که از نقشه ها و مسیریاب ها استفاده کنید تا ساده و بدون دردسر به پارک ائل گولی برسید.

آدرس: تبریز، بلوار ایل گلی، پارک ایل گلی

101774 | پارک ائل گلی تبریز • درناتریپ ✈️

وسایل حمل و نقل عمومی

مترو: برای رسیدن به پارک باید خودتان را به ایستگاه ائل گلی برسانید، می‌توانید در این ایستگاه پیاده شوید و بعد از کمی پیاده‌روی خود را به قسمت‌های جنوبی پارک برسانید.

اتوبوس: دسترسی به ایل گلی از طریق اتوبوس هم امکان پذیر است. برای این کار باید از مسیر ایل گلی به شماره 101 استفاده کنید. در نزدیکی پارک ایستگاه اتوبوسی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن خود را به پارک برسانید. متاسفانه اسم این ایستگاه مشخص نیست.

تاکسی: هم می‌توانید با استفاده از تاکسی‌های آنلاین خود را به ایل گلی برسانید و هم با استفاده از تاکسی‌های خطی راهی پارک شوید.

منبع سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز
پیام بگذارید