موزه قاجار تبریز

جلوه تمدن تبریز

شهر تبریز در دوره های مختلف تاریخ ایران دارای ارزش و اهمیت خاصی بوده که در دوره قاجار و ایلخانان این شکوه به اوج خود رسید.  موزه قاجار تبریز که خانه امیر نظام گروسی یکی از این بناهاست که هنوز هم با صلابت و عظمت خاصی خود نمایی می کند.

این عمارت که اکنون به عنوان موزه قاجار استفاده می شود در دوره ناصر الدین شاه و در زمان پیشکاری امیر نظام گروسی به دستور وی بنا شده منابع حاکی از آن است. که در دوره های بعد نیز والیان آذربایجان در این عمارت سکونت داشتند.با درناتریپ همراه باشید.

موزه قاجار تبریز
موزه قاجار تبریز

معماری موزه قاجار تبریز

خانه امیر نظام گروسی در دو طبقه و با زیر بنای 1500 متر مربع ساخته شده است. ساختمان مشتمل بر دو حیاط اندرونی و بیرونی است که باغچه ها و حوضها ، زیبایی آن را دو چندان می کند. 16 ستون با سرستون های زیبا ایوان سراسری را نگه داشته اند .

در طبقه بالا پنجره های مشبک ارسی با شیشه های رنگی ، گچبری های نمای شمالی و جنوبی ، و همچنین آینه کاری ها و گچبری های تالار های داخلی طنبی ها به زیبایی بنا می افزاید. در زیر زمین حوضخانه وسیعی قرار دارد. که یکی از زیبا ترین قسمت های بنا است ستونهای استوار حوضخانه و آجر کاری سقف آن نیز بسیار چشمگیر است.

معماری این بنا یکی از شواهد تعامل دین مقدس اسلام و معماری سنتی ایرانی با شاخص های مسکن مطلوب اعم از تلفیق با طبیعت ، فرهنگ ساکنین ابعاد شناختی روانی سکونتگاه می باشد.

موزه قاجار تبریز
موزه قاجار تبریز

تالارهای موزه قاجار تبریز

تالار های طبقه اول: تالار سکه ، تالار بافته ، تالار چینی ، تالار آبگینه ، تالار فلزات ، تالار موسیقی ، تالار خاتم . تالارهای زیر زمین: تالار سنگ ، تالار اسلحه ، تالار رجال و فرامین ، تالار معماری و شهرسازی ، تالار قفل ، تالار فانوس تالار های جالب و دیدنی این بنا به نمایش آثار مختلف هنری و صنایع دستی متعلق به قاجار اختصاص یافته است که از جمله این آثار به تندیس ها و تابلو های تصویری ، خاتم کاری ها ، تابلوهای خوشنویسی ، لباس ها و وسایل زندگی از منظر مردم شناسی  و بررسی اجتماعی جذاب هستند.

saeed otc 20200403 0001 | موزه قاجار تبریز • درناتریپ ✈️

 

موزه قاجار تبریز
موزه قاجار تبریز

دلیل انتخاب این بنا به عنوان موزه قاجار

دلیل انتخاب این بنا به عنوان موزه قاجار اهمیت دارالسلطه تبریز در دوره قاجار بوده است. در اوایل دوره قاجار در زمان عباس میرزا این شهر ولیعهد نشین گردید و پس از آن نیز جانشینان سلاطین قاجار در این شهر مستقر شدند. و به هنگام رسیدن به سلطنت به پاینخت عزیمت می کردند. بنابراین قدمت و تمدن این بنا بعنوان یکی از بناهای تاریخی سبب شده است تا امروزه به عنوان موزه مورد استفاده قرار گیرد.

موزه قاجار تبریز
موزه قاجار تبریز

آثار موجود در موزه

از جمله آثار ارزنده موجود در موزه قاجار تبریز به مجسمه های مختلف صاحب منصبان و شخصیت های برجسته دوره قاجار نظیر عباس میرزا ولیعهد ، امیر کبیر ، میرزا عیسی قائم مقام فراهانی ، میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی ، امیر نظام زنگنه ، امیر نظام گروسی اشاره کرد. همچنین از دیگر آثار موجود دراین موزه به اسلحه ها ، لباس ها ، وسایل زندگی نیز می باشند.

img 1241 | موزه قاجار تبریز • درناتریپ ✈️

دسترسی به موزه قاجار

آذربایجان شرقی  ـ تبریز ـ محله ششگلان ـ خیابان ثقه السلام ـ خیابان شهریار ـ پشت مقبره الشعرا ـ جنب بیمارستان کودکان

نمایش نظرات (2)