جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد

کهگیلویه و بویر احمد از استان های لر نشین ایران است که به سرزمین آبشارهای خروشان معروف میباشد. این استان دارای جاهای دیدنی بسیار زیادی است که در این پست قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم. با درناتریپ همراه باشید.

c3219de5 5871 401f a865 1dea79c38d39 | جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد • درناتریپ ✈️

۱. تنگ تامرادی

این تنگ در غرب یاسوج و در مسیر جاده سپیدار واقع شده که دارای آبشارهای خروشان و حوضچه های مختلف است. این تنگه با چشم‌انداز طبیعی و زیبا، ارتفاعات بلند، پوشش گیاهی سرسبز، هوای مطبوع و خوب و با طراوت که در دل خود آبشاری زیبا به ارتفاع ۵۰ متر را جای داده است و وجود چهار آبشار به علاوه طبیعت زیبا بر جذابیت این مکان افزوده است.

bafb2a2d 0cdb 40a1 9f29 671ec63bda65 | جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد • درناتریپ ✈️

۲. غار ده شیخ

غار ده شیخ را میتوان از شاهکار های طبیعت طی میلیون ها سال دانست که با سفر به دل کوه دنا و ورود به این غار میتوانید شگفتی و معماری طبیعی را مشاهده کنید. این غاز ۷ تالار اصلی و شش ورودی و خروجی دارد که با پناهگاه‌های صخره‌ای استتار شده و با نظر سرمایه‌گذار، در حال حاضر از ورودی شرقی غار استفاده می‌شود؛ و برای حفظ طبیعت، مسیر دسترسی به غار از دره تا دهانه غار، بازگشایی و سنگچین شده است. از دیگر ویژگی های بارز این غار میتوان به هفت تالار اصلی، شش ورودی و خروجی و همچنین قندیل های آن اشاره داشت که طی تراوشات آب در سالیان سال بوجود آمده اند.

جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد
جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد

۳. پارک جنگلی یاسوج

پارک جنگلی یاسوج با مساحتی حدود ۹۰۰ هکتار، یکی از ظرفیت‌ها و جاذبه های مهم طبیعی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در شمال شهر یاسوج است. این پارک با پوشش درختانی مانند بلوط، زالزالک و کیکم وحشی و آب و هوایی معتدل پس از آبشار یاسوج دومین مکان مفرح مورد علاقه گردشگران است.

yasuj forest park 9 | جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد • درناتریپ ✈️

۴. پیست اسکی کاکان

پیست اسکی کاکان در نزدیکی دهستان کاکان و در رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است. این پیست دارای ظرفیت بالایی بوده و میتوان در آن به اسکی بازی پرداخت.

اسکی کاکان | جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد • درناتریپ ✈️

۵. رشته کوه دنا

رشته کوه دنا بزرگترین چین خوردگی در کوه های زاگرس است. اگر از عاشقان کوهنوردی باشید، این منطقه در نوبه خود بهترین تجربیات سفر برای کوهنوردی را برای شما فراهم می آورد. وجود منطقه حفاظت شده با گیاهان و جانوران مختلف از دیگر چیزهایی میباشد که بر زیبایی این منطقه افزوده است.

7d14ab64 64f4 46c4 80fd 370b01201df4 | جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد • درناتریپ ✈️

۶. آبشار یاسوج

آبشار یاسوج از دیگر جاذبه های طبیعی است که در دو کیلومتری شهر یاسوج قرار داشته و ده متر ارتفاع دارد. آب این آبشار از دل رشته کوه های زاگرس میجوشد و از جاذبه های طبیعی و زیبای استان است که میتوانید در کنار طبیعت زیبای اطراف آن، از امکانات اقامتی هم استفاده نمایید.

تنگ تامرادی | جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد • درناتریپ ✈️

۷. دریاچه کوه گل

کوه گل بخشی از طبیعت منطقه ای دنا میباشد که در نزدیکی شهر سی سخت قرار دارد. از زیباترین جاذبه های طبیعی این منطقه میتوان به دریاچه کوهگل اشاره داشت که در منطقه ای سرسبز محصور شده و چشم هر گردشگری را نوازش میکند.

5093c889 508d 4f13 b8bf f45b6ca53823 | جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد • درناتریپ ✈️

۸. تل خسروی

تل خسروی، تپه ای در جنوب شهر یاسوج است که در فاصله ای کمتر از چند کیلومتری آن قرار گرفته است. بر اساس روایتهای محلی، کیخسرو کاخی بر سر این تل یا تپه بنا نهاده بود که پرفسور گاوبه، آثار آن را به صورت عمارتی با آجرهای زرد چهارگوش و آجرهای سرخ از نوع آجرهای پل علیایی بهبهان (ارجان قدیم) مشاهده کرده و این مکان را به پیش از دوره هخامنشیان مربوط دانسته است.

9650a380 2aac 44ef 9ef5 aa4617205010 | جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد • درناتریپ ✈️

۹. نقش برجسته تنگ سروک

این نقش در نزدیکی شهر لیکک شهرستان بهمنی قرار دارد که قدمتی معادل با دروه اشکانیان داشته و به شاهزادگان الیمائی تعلق دارد. نقوش مختلفی بر روی این تخته سنگ ها قرار دارد که برخی از آنها به جا مانده و برخی کمی پاک شده اند.

a39baaa0 4b52 43da 9577 5f6366b5a56c | جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد • درناتریپ ✈️

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

۱۰. روستای مارین

روستای مارین از روستاهای زیبای گچساران است که علاوه بر قرار داشتن در طبیعتی زیبا به علاوه آب و هوای خوب، دارای اهمیت تاریخی هم میباشد. موقعیت کلیدی این منطقه تاثیر بسزایی در احداث قلعه های مختلف در دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان داشته است.

جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد
جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد

۱۱. پل تاریخی خیرآباد

پل ساسانی خیرآباد مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان گچساران، بخش مرکزی، دهستان لیشتر، روستای ده ناصر، ۱۳۰ متری چارتاقی خیرآباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۵۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد
جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد

۱۲. گنبد لیشتر

گنبد لیشتر از جاذبه های تاریخی گچساران و مربوط به دوره سلجوقیان است که معماری آن نیز به این دوره اشاره میکند. این اثر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۹۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

2e6b6d99 cd9c 49c3 9c76 245616e21d0e | جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد • درناتریپ ✈️

۱۳. تنگ ماغر

این تنگه به فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی است و طول تنگه که چندین کیلومتر بوده و با جاده ارتباطی به لنده و سرآسیاب یوسفی طی می‌شود. به خاطر وجود آب و هوای بسیار مطبوع و معتدل و همچنین پوشش گیاهی و جنگلهای زیبای آن سالانه توریستهای بسیاری را از اقصی نقاط ایران بالاخص جنوب کشور به خود جذب می کند. بر اساس کتیبه های باستانی، این منطقه از جمله محل تفریح حکمرانان و پادشاهان دوره ساسانی بوده که در بخشهایی از این مسیر راه شاهی موجود تایید کننده این واقعیت است.

c9ff6bb6 d5b1 41af b31d c295bcf8130a | جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد • درناتریپ ✈️

۱۴. آبشار گنج بنار

این آبشار در هفت کیلومتری شمال گچساران و در دامنه کوه خاییز واقع شده است. ارتفاع این آبشار ۳۰ متر بوده و آب آن از چندین چشمه تامین میشود. وجود هوای مطبوع در اطراف این آبشار به علاوه طبیعت زیبای آن از عواملی است که انسان را به خود جذب میکند.

2 | جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد • درناتریپ ✈️

۱۵. آبشار کیوان لیشتر

آبشار کیوان در ۲۵ کیلومتری شمال غرب گچساران و در نزدیکی پاسگاه عبداللهی، منطقه زیبای لیشتر واقع شده است. آب کوه‌های دیل، آب گرمو و چهاربیشه در نزدیکی پاسگاه عبدالهی به هم پیوسته و تشکیل رودی فصلی را می‌دهند که از اواسط پاییز تا اواخر بهار جریان دارد. وجود مسیر پلکانی گذر آب از چیزهایی است که به این آبشار زیبایی خاصی بخشیده است.

جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد
جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد

۱۶. چشمه بلقیس

چشمه بلقیس باغی است که در ۴ کیلومتری شهر چرام در مسیر جاده چرام به گچساران قرار گرفته و از جاذبه های بسیار زیبای کهگیلویه و بویر احمد به شمار می آید. جهت دانستن اطلاعات بیشتر درباره این چشمه میتوانید بر روی نام آن که به رنگ آبی نوشته شده است کلیک کنید.

جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد
جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد

۱۷. روستای خیرآباد

روستای خیرآباد در ٢۵ کیلومتری بهبهان در مرز استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان قرار دارد و مشتمل بر چند روستا به نام‌های خیرآباد خلیفه، خیرآباد ناصر خیرآباد مردان معصوم – پادوک-ده جلیل و… است. آثار تاریخی ازجمله پل دوره ساسانی، پل خیری و محمد خان؛ تپه دهوه؛ تنگ اشترک و چهار طاقی (آتشگاه) نیز از جمله جاذبه‌های طبیعی و تاریخی گردشگری شهرستان است. از دیگر آثار آن میتوان به رودخانه خیرآباد و سد قرار گرفته بر روی رودخانه اشاره کرد.

۱۸. دشت راف

یکی از مناطق زیبا و رویایی استان کهگیلویه و بویراحمد است که با اقلیمی سردسیری با مساحتی بالغ بر ۵۰هزار هکتار و پوشش گیاهی متنوع همچون جاشیر، چویل، لاله واژگون، چوک ، خرکول، بیلهر، قارچ، ارزن،گینه شلال، بیشک، شهن و…..در ۸۵ کیلومتری دهدشت قرار دارد. وجود چشمه ساران خنک و فراوانی چون چشمه سیب، چشمه وهل،چشمه چرنگی و دهها چشمه دیگر از جاذبه های دیگر این منطقه بکر و دست نخورده می باشند که در پایین دست آبشار تنگ مو( سر توفال) را بوجود می آورند.

yasuj 13 | جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد • درناتریپ ✈️

۱۹. چارتاقی خیرآباد

چارتاقی خیرآباد از مکان های دیدنی دوره ساسانی میباشد که نمونه بارز آنرا میتوان آتشکده کازرون نامید. مصالح اصلی به‌کار رفته در ساخت این بنا، سنگ، گچ و لاشه است که در طول صدها سال گنبد بزرگ و حجیم بنا را حفظ کرده‌است.

جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد
جاهای دیدنی کهگیلویه و بویر احمد
منبع ویکی پدیا سیری در ایران
پیام بگذارید