چشمه بلقیس؛ باغی زیبا در چرام

چشمه بلقیس یا باغ چشمه بلقیس، از باغ‌های زیبای ایران است که در ۴ کیلومتری جنوب شهر چرام و در مسیر جاده چرام به گچساران واقع شده است. این چشمه از جاذبه‌های مهم کهگیلویه و بویر احمد محسوب میشود و انعکاسی زیبا از طبیعت را به شما نشان میدهد.

چشمه بلقیس

تاریخچه چشمه بلقیس

این مکان از دوره پهلوی با نام باغ چشمه بلقیس شناخته میشود و از قدمت آن نیز شواهد یا مدارکی در دست نیست. این نام بر این اساس است که بلقیس در اساطیر ایرانی به عنوان نماد زیبایی شناخته میشود و به علت زیبایی آن بود که نام بلقیس را بر روی آن گذاشته‌اند. البته شواهدی در مورد علت این نامگذاری تنها در برخی سفرنامه‌ها با نام اسکندریه ذکر شده است.

چشمه بلقیس

تا قبل از سال ۱۳۲۳، ابن مکان تنها بیشه‌زاری بیش نبود و پس از آن سال، کار احداث باغ به شکل امروزی انجام شد. برخی درختان و علف‌ها را ریش کن کردند و آب چشمه‌های باغ با لوله‌گذاری هدایت شد و جویبارها ساخته شدند.

چشمه بلقیس

بعد از آن باغ را سنگ‌فرش کرده و درختان زینتی در آن کاشته شدند. گودال موجود در وسط باغ به حوض تبدیل شد و با رور زمان و بزرگتر شدن درختان زینتی، فضایی چشم‌نواز در این باغ نمایان گشت. بقایای برخی قسمت‌ها نیز در این بخش پیدا شده که نشان از قدمت این باغ دارد و در گذشته نیز در این مکان حوض و باغی وجود داشته است. با نوسازی باغ در سال ۱۳۹۳، این مکان در برخی قسمت‌ها شکلی دست‌ساز به خود گرفت که از آنها میتوان به آبشارهای مصنوعی، گل‌های مصنوعی و یا پل‌های شیشه‌ای اشاره کرد. بخش‌هایی نیز جهت کمپ مسافران ساخته شدند که از آنها میتوان به آلاچیق‌ها اشاره کرد. مساحت باغ حدودا ۵۵۴٠۲ متر مربع است.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

بخش‌های مختلف

در بخش شمال غربی باغ، برجی استوانه‌ای با ارتفاع ۱۵ متر و قطر ۷ متری وجود دارد. صخره‌ای بزرگ با ارتفاع ۲۰ متری در محل آبشار باغ وجود دارد. این آبشار نوعی آبشار مصنوعی است.

در وسط باغ، حوضی وجود دارد که دو ورودی و یک خروجی دارد. دایره‌ای کوچک در مرکز یک حوض قرار دارد که چند درخت در آن کاشته شده است. درختان تزیینی این باغ شامل درختان ساده و یا میوه‌دار میباشند که تنها ظاهر باغ را زیبا ساخته‌اند و کاربردی ندارند.

این باغ امکاناتی چون پمپاژ آب، سیستم نور رسانی، سیستم برق، دکه‌های مواد غذایی وذسرویس بهداشتی میباشد.

چشمه بلقیس

این باغ جوی‌های بزرگی جهت هدایت آب به شالیزارهای چرام را داراست. این باغ در شب و هنگام غروب چشم‌اندازی عالی دارد و همچنین در سکوت شب میتوانید از صدای طبیعت لذت ببرید. اگر قصد سفر به باغ را دارید و میخواهید زیبایی‌های آنرا مشاهده کنید، در فصل بهار یا تابستان به این منطقه سفر کنید. این باغ در سال ۱۳۸۱ در لیست آثار ملی ثبت شد.

آدرس: ایران، استان کهگیلویه و بویر احمد، ۴ کیلومتری جنوب شهر چرام و در مسیر جاده چرام
به گچساران.

منبع سیری در ایران
پیام بگذارید