برج چهل دختر | بنایی تاریخی در دامغان

بخش مرکزی ایران پر از مکان های تاریخی مربوط به قرن ۱۱ است و استان سمنان نیز اسرار آمیزترین مکان های ایران است. در این استان، شهرهایی مانند سمنان، دامغان، شاهرود و . . . قرار دارد که در آنها مکان های تاریخی زیادی یافت می شود. در اواسط خیابان حکیم الهى و بر سر راه شهر به محلات ثلاث (کوشمغان، زاوغان و کدیور) و بین محله کوشمغان و زاوغان سمنان، برج کهنه و قدیمى و نیمه مخروبه‌‌اى وجود دارد که به نام برج چهل دختر یا چهل دختران نامیده مى‌شود. با درناتریپ جهت آشنایی با برج چهل دختر دامغان همراه باشید.

برج چهل دختر
برج چهل دختر

آشنایی، تاریخچه و طراحی

برج چهل دختر به دوره قبل از اسلام باز میگردد و بر اساس اینکه نام کوشک مغان و زاوغان یا زاویه مغان در نزدیکی این برج قرار دارد، بر اساس اینکه کلمه مغ به مقام های زرتشتی اشاره دارد، میتوان تاریخچه آن را به دوره قبل از اسلام نسبت داد. ساختار بنا هشت ضلعى بوده که هر ضلع آن در خارج ۴/۵ و در داخل ۲/۸۰ متر است. ارتفاع نسبی این برج تقریبا ۱۵ متر میباشد که در قرن یازدهم میلادی به دستور ابوشجاع اصفهانی ساخته شد.

156340388 | برج چهل دختر • درناتریپ ✈️

در بیرون این برج کتیبه‌ای به خط کوفی قرار دارد که خواندن آن بسیار مشکل است ،  فقط «امر ببناء هذا لقبه الامیر الجلیل ابوشجاع» و در آخر کتیبه «ثلثمائه» از آن خوانده می‌شود و معلوم می‌شود که از بناهای قرن چهارم هجری است. به علت استحکام بنا خوب دوام کرده بطوریکه هیچگونه آثار خرابی در آن مشاهده نمی‌شود. در بالای در کوچک این برج که به جانب جنوب باز می‌شود کتیبه‌ای است از گچ به خط کوفی گویا نام بانی آن را نوشته‌اند.

برج چهل دختر
برج چهل دختر

قبری از گچ در وسط برج قرار دارد که صاحب آن مشخص نیست و اینگونه بر می آید که ساختار پیشین برج مرتفع تر از امروزه بوده است. در طارحی، قسمت خارجی آن با اشکال هندسی گوناگونی مزین گشته که اینگونه طراحی را میتوان در مساجد، مدارس و مقبره های قرن چهارم هجری مشاهده نمود.

994070bc b8f3 4e75 9bfe 460d1970adb8 | برج چهل دختر • درناتریپ ✈️

باورهای عامیانه

بر اساس باورهای برخی مردم، برج چهل دختر قابلیت پیش بینی شوهریابی را دارد. به این صورت که دختران دم‌بخت براى باز شدن گره‌ بخت خود و پیدا کردن شوهر به داخل برج مى‌روند و سه تا هفت سنگ را از داخل به خارج پرتاب مى‌‌کنند، اگر سنگ به خارج برج بیفتد معتقدند که بخت آن‌ها باز خواهد شد و حتماً همان سال به خانه شوهر خواهند رفت، ‌ در غیر این صورت باید براى بخت‌گشایى تا سال دیگر صبر کنند.

 

آدرس: استان سمنان، جاده دامغان – سمنان، برج چهل دختر.

 

منبع باشگاه خبرنگاران جوان سیری در ایران
پیام بگذارید