کوهنوردی و دانستنی های آن

کوهنوردی یکی از ورزش ها یا تفریحات مورد علاقه افراد جهان است، که برای برخی حتی جزء بزرگی از زندگی یا شغلشان محسوب می شود. تعریفی که از کوهنوردی میتوان ارائه داد این است که به بالا رفتن یا پایین آمدن به صورت پیاده از ارتفاعات طبیعی را کوهنوردی می گویند. کوهنوردی می تواند به صورت های مختلفی مانند: راهپیمایی، کوهپیمایی، صعود به قلل مختلف، کوه روی و… باشد. در کوهنوردی شرط سنی وجود ندارد و علاقمندان و طرفداران آن از هر رده سنی می باشد. حال اینکه رفتن یکسری دانستنی ها، فواید، اصول و… دارد که در ادامه مطلب به آن ها خواهم پرداخت.

faveyed kohnavardi | • درناتریپ ✈️

کوه و فواید ورزش کوهنوردی برای بدن انسان

بیشترین تمدن های بشری در کنار رودخانه ها و آبشارهایی که از کوه سرچشمه می گیرد، شکل گرفته است. در ایران نیز تمدن هایی مانند “شهر سوخته” که در کنار رودخانه هیرمند و تمدن جیرفت در کناره های ” هلیل رود” شکل گرفته است. منشاء بخش عمده ایی از آب های جاری در ایران کوه ها می باشند. دوسوم سطح ایران را کوه ها در برگرفته است و نیمی از روستا در کشورمان در نواحی کاملا کوهستانی مشغول به زندگی و دام پروری و کشاورزی هستند.

156698985 | • درناتریپ ✈️

فواید ورزش کوهنوردی برای بدن انسان

درزمان کوهنوردی کالری مورد نیاز بدن به سه برابر افزایش پیدا می کند، بنابراین چربی سوزی زیادی در بدن انجام می گیرد که برای تامین این کالری به اجبار چربی های ذخیره را می سوزاند و مصرف می کند. چربی های اضافه زیر پوست نیز در اثر تعریق پوست بدن نیز دفع می شود. در زمان کوهنوردی خون موجود در عضلات بدن به بیست برابر می رسید که این پر خون شدن باعث می شود غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی تر بشوند. در حین کوهنوردی موی رگ های 95% فعال می شوند، چرا که اکسیژن و غذای بدن از طریق مویرگ ها به نقاط مختلف بدن می رسد و این باعث باز شدن مویرگ های بدن می شود. کوهنوردی همچنین برای رفع افسردگی، استرس، دیابت، فشار خون بالا و سرطان موثر می باشد و همچنین برای کودکان فواید بخصوصی نظیر: بهبود عملکرد قلب، تقویت استخوان ها، کاهش چاقی و کاهش استرس نیز دارد.

shutterstock 570257296 | • درناتریپ ✈️

معایب کوهنوردی

ورزش کوهنوردی علاوه بر مزایایی که دارد معایبی نیز دارد. بسیار از افراد که در مسیر کوهنوردی ممکن با عوارضی مانند حالت تهوع و سردرد خفیف مواجه شوند. رعایت نکردن اصول و روش کوهنوردی ممکن است دردسرهای برای شما بوجود بیاورند برای مثال: افرادی که کفش مناسب کوهنوردی را نپوشند ممکن است از ناحیه مچ دچار آسیب شوند. در کوهستان هرچه به سمت بالا می روید هوا سردتر می شود و رطوبت هوا کمتر می شود و باعث خشک شدن پوست بدنتان می شود، همچنین در ارتفاعات بالا اشعه خورشید قوی تر می شود که خود در مرور زمان باعث چروک شدن پوست شود. سرما زدگی نیز در فصل زمستان در ارتفاعات بالا نیز از مشکلات و معایب کوهنوردی است که با پوشش مناسب و تجهیزات کامل می توان از آن جلوگیری کرد.

برای کوهنوردی چه وسایل “فردی” نیز دارید؟

-کفش نیمه سنگین و سبک برای راهپیمایی
-جوراب، شلوار، پیراهن و پولیور کوهنوردی
-کیسه خواب
-چراغ قوه، لامپ، باطری اضافه، قطب نما، نقشه مسیر و جعبه های کمک های اولیه
-کارابین، طناب انفرادی، سوت و باتوم
-انواع کلاه کوهنوردی، پوشش ضد آب و قمقه آب، عینک

daq9sv1q | • درناتریپ ✈️

اصول اولیه کوهنوردی

استفاده از کوهستان و طبیعت زیبایش و لذت بردن از آن نیاز به رعایت اصول و مقرراتی دارد که رعایت هریک از آن ها در تندرستی و سلامتی کوهنورد بسیار موثر است:

-هرگز تنها به کوه نروید.
-وضعیت هوا را به طور دائم در نظر داشته باشید.
-برنامه و زمان بندی دقیقی برای کوهپیمایی تنظیم نماید.
-هرگز از ساک و کیف به جای کوله پشتی استفاده نکنید.
-اگر قصد شبمانی دارید قبل از تاریکی هوا اقدام به برپایی چادر و کمپ کنید.
-قدم ها را با مکث بردارید و در شیب های تند روی هر پا اندکی استراحت نمایید.

57342681 | • درناتریپ ✈️

و در آخر نیز این نکته را مدنظر داشته باشید که؛

هرگز به تنهایی به کوه نروید، کوهنوردی یک ورزش گروهی است و تکروی در آنجا جایی ندارد. یک کوهنورد با تجربه نیز ممکن است در اثر پیچ خوردن مچ پایش نتواند حرکت کند و اگر همراه نداشته باشد ممکن است جان خود را از دست بدهد.

 

پیام بگذارید