غار نمکدان قشم

جزیره‌ی قشمِ استان هرمزگان یکی از جزایر این استان با جاذبه‌های طبیعیِ بسیار شگفت‌انگیز است. شگفت به معنای واقعی واژه؛ آنقدر فوق‌العاده که از تماشای مناظر آن سیر نمی‌شوید. از میان این جاذبه‌های ارزشمند می‌توان به جنگل‌های مانگرو یا حرا، جزایر ناز، تنگه‌ی چاهکوه، غارهای خوربس و غار نمکدان اشاره کرد. با درناتریپ همراه باشید تا با هم به یک سفر ماجراجویی شور مزه برویم؛ غار نمکدان قشم؛ بزرگترین غار نمکی دنیا؛ غاری با شش هزار متر طول که برای دیدنش باید اشتیاقی وصف ناشندنی به خرج بدهید!

 

1562843732 B6cX6 | • درناتریپ ✈️

طولانی‌ترین غار نمکی جهان

غار نمکدان قشم پدیده‌ای طبیعی و در نوع خود بسیار چشم‌نواز است که در فاصله‌ی حدود 90 کیلومتری جزیره‌ی قشم قرار گرفته است. این غار که به نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شود، لقب طولانی‌ترین غار نمکی جهان را به خود اختصاص داده است. یک کوه بزرگ که درون آن غاری است بس شگفت. قندیل‌های نمکی به شکل‌های گوناگون در اندازه‌های مختلف، به‌طوری که هر انسانی را به حیرت وامی‌دارد. روی این کوه گنبدی شکل نیز می‌توان رگه‌هایی از نمک موجود روی سطح آب را دید و از تماشای آن لذت برد.

نمکدان 3 | • درناتریپ ✈️

داستان کشف غار

این جاذبه‌ی بکر و عظیم، خود به اندازه‌ای شگفت هست که تماماً محو زیبایی و عظمت آن شویم و در تمام طول راه مشغول دیدن و ثبت لحظات در قاب دوربینمان باشیم؛ با این حال کشف آن نیز در نوع خود بسیار شگفت انگیز به حساب می‌آید.

داستان به سال 1998 میلادی یا همان سال 77 شمسی خودمان برمی‌گردد. زمانی که یگ گروه زمین شناس اهل جمهوری چک به قشم آمدند و کشف این غار با همکاری دانشگاه شیراز صورت گرفت. در طول این پروژه‌ی تحقیقاتی، مهندسان جمهوری چک، 60 غار کشف کردند و البته توانستند از 30 تای آنها نقشه‌برداری کنند. کشف طولانی‌ترین غار که بعدها به غار نمکدان معروف شد، بزرگترین دست‌آورد این پژوهش بود.

نمکدان 6 | • درناتریپ ✈️

غار سه مرد برهنه

اواین نام این غار، “سه مرد برهنه” بود. دلیل این نام‌گذاری آن است که زمان کشف و نقشه‌برداری از غار، سه مهندس جمهوری چک، در عمق غار به جایی می‌رسند که مجبور می‌شوند لباس‌های خود را از تن درآورند و به شکل برهنه از آب نمک عبور کنند تا بتوانند بخش دیگری از غار را کشف نمایند. البته این غار مرموز به نام‌های دیگری هم شناخته می‌شود؛ غار نمکی، نمکدون یا کانی که اسم روستای در نزدیکی آن است. گفتنی است این غار در سال 2006 (1385 شمسی) به عنوان یکی از ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم، به عضویت ژئوپارک‌های تحت حمایت سازمان یونسکو درآمد. همچنین نمکدان در سال 1390 نیز با نام غار نمکی 3N به ثبت فهرست آثار طبیعی ایران رسید.

نمکدان 4 | • درناتریپ ✈️

بازدید از غار نمکدان

هنگام بازدید از این منطقه، اولین چیزی که به چشم می‌آید کوهای گنبدی شکل و مخروطی است که 237 متر از سطح دریا فاصله دارند. رگه‌های سفید نمک روی بدنه‌ی کوه‌ها بسیار خودنمایی میکند. بعد از این کوه ها قسمت رمزآلود سفر آغاز می‌شود.

حدود 20 متر ابتدایی آن لذت بخش است و طی راه بسیار راحت‌تر است؛ اما کم‌کم ادامه‌ی مسیر سخت‌تر می‌شود و برای رفتن به بخش‌های داخلی این غار باید لوازم مختلفی به‌همراه داشته باشید. چراغ‌قوه یکی از ضروری‌ترین وسایل این سفر ماجراجویانه است.

80f797d2 b357 4c47 bc63 412bd1151873 | • درناتریپ ✈️

 

زیبایی های غار نمکی

در ابتدای ورود به دهنه‌ی غار، آدمی از عظمت و زیبایی حیرت زده می‌شود. سقف غار، از قندیل‌های مرمرین و بلورین در شکل و اندازه‌های مختلف پوشیده شده است. این قندیل‌ها به طور پیوستهبه وجود می‌آیند و علت آن وجود هوای مرطوب آن‌جاست. در کف غار نیز جریان‌هایی از آب نمک قابل مشاهده است.

نمک‌های موجود در غار خوراکی هستند و می‌توانید از آن‌ها بچشید. تنفس در فضای غار نیز خاصیت دارویی دارد. می‌توان گفت غار نمکدان قشم جای بسیار مناسبی است برای عکاسی و کشف و ماجراجویی. اگر برای مسافرت به دنبال چنین جایی هستید، بازدید از این منطقه‌ی شگفت را از دست ندهید.

نمکدان 5 | • درناتریپ ✈️

پیام بگذارید