تنگ تامرادی | شاهکار خطرناک طبیعت یاسوج

آبشار تنگ تامرادی یاسوج و روستای آن را می‌توان یکی از بکر ترین نقاط استان کهگیلویه و بویر احمد دانست. که شکوه و زیبایی طبیعت این استان را به رخ می کشد.

که تا چند سال پیش دسترسی به آن به سختی زیادی صورت می پذیرفت اما امروزه به دلیل جاده سازی های نسبی این امر کمی آسان تر شده است. فارغ از ارزش تاریخی، مهم ترین عاملی که گردشگران را با وجود سخت طی کردن مسیر به سوی این ناحیه می کشاند،  طبیعت بسیار زیبا و آبشارهای با شکوه و پر عظمتی است که در این منطقه وجود دارد .

سفر به تنگ تامرادی

فلسفه نامگذاری تنگ تا مرادی:

فلسفه نامگذاری این جاذبه ی طبیعی به این صورت بوده که به دلیل حضور یکی از طایفه های بزرگ ایل بویراحمد در این منطقه که نامش تامرادی بوده و نیز این ناحیه به این نام تاکنون نامگذاری شده است.

آبشار تنگ تامرادی

مختصری از تاریخ تنگ تامرادی:

با توجه به منابع تاریخی عده ای بر این بارو هستند که آریو برزن سردار ایرانی در دوران هخامنشیان با سپاه خود به تنگ تامرادی آمده و در مقابل هجوم اسکندر مقدونی ایستاده است البته برخی دیگر نیز محل وقوع این درگیری را تنگ تکاب بهبهان می دانند که هنوز شواهد محکمی برای آن موجود نیست. پس می توان نتیجه گرفت که قدمت این تنگ به زمان هخامنشیان می رسد .

 

جاذبه های طبیعی در تنگ تامرادی:

تنگ تامرادی زیبایی ها و دیدنی های متفاوتی دارد که برای دیدن هر کدام باید بدانید به دنبال کدامشان می روید. بعضی از آن ها در دسترس و برای رسیدن برخی دیگر زحمت و تلاش بسیاری باید انجام دهید.

  • آبشار ها و حوضچه ها

جاذبه های زیبا و تماشایی در این تنگ وجود دارد که از مهمترین قسمت های این مجموعه ی تفریحی آبشارها و حوضچه ها هستند . بلندترین آبشاری که در منطقه تنگ تامرادی وجود دارد بیش از 50 متر ارتفاع دارد و مابقی آبشارهای این منطقه که حدود 4 آبشار هستند نیز با ارتفاع های 8 الی 10 متر در مرتبه های بعدی این مجموعه قرار دارند در پای هر یک از آبشارها حوضچه هایی نیز به چشم می خورند که با سقوط آب در آن ها موسیقی دلنوازی نواخته می شود.

تنگ تامرادی یاسوج

خواندن این نوشته ها توصیه می شود
  • غارها

در این منطقه ی زیبا علاوه بر آبشارها  غارهای هیجان انگیزی نیز هستند که از میان آن ها آب می گذرد و با وجود آن ها در هر لحظه ممکن است بر روی صورت شما قطره ی آبی از سقف بچکد.

  • جنگل های بلوط

به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد در این ناحیه درختان بلوط زیادی دز این منطقه رشد کرده اند و این ناحیه محدود به جنگل های دیدنی از بلوط های سرسبز تبدیل کرده است.

  • چشمه های بلوط عسلی

با وجود شرایط آب و هوایی مساعد که در تنگ تامرادی یاسوج برقرار است در حوالی آن  قسمتی وجود دارد که می تواند به عنوان یکی از مناطق ییلاقی و تفرجگاهی در آن منطقه باشد. این محله در کنار چشمه ای به نام «بلوط عسلی» شکل گرفته است  این چشمه، حوضچه های طبیعی بسیاری را در دل خود دارد و علاقمندان به گردشگری را به سوی خود جذب می کند.

 

از دیگر ویژگی های تنگ تامرادی

از ویژگی های دیگر  این منطقه زیبا می توان به داشتن گیاهانی همچون بلوط و جاشیر اشاره کرد جاشیر گیاهی کاملا دارویی و بومی است که در طب سنتی در درمان بسیاری از اختلالات مورد استفاده بوده و تحقیقات متعددی در جهت شناسایی ترکیبات گیاهی و خواص درمانی آن انجام گرفته است از دیگر ویژگی های این ناحیه وجود گونه ی سنجاب ایرانی است که با توجه به شرایط مساعد این منطقه در این ناحیه یافت می شوند.

1560578577 V7qR5 | تنگ تامرادی • درناتریپ ✈️

نکات مهم در سفر به تنگه تامرادی

از مهم ترین مشکلات سفر به این منطقه گردشگری می توان به عدم  وجود هر گونه علایم راهنمایی و رانندگی در 10 کیلو متر مسیر پر پیچ و خم منتهی به این مکان اشاره کرد. از دیگر مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد، عدم وجود سرویس بهداشتی و روشنایی  مناسب برای اقامت در شب است که این مکان تفریحی را در انزوا نگه داشته است. البته لازم به ذکر است که امکانات اولیه برای گردشگران در این ناحیه در نظر گرفته شده است.

 

موقعیت تنگ تامرادی یاسوج

آدرس : استان کهگیلویه و بویر احمد  ـ 55 کیلو متری غرب یاسوج  ـ جاده ی سپیدار 

نمایش نظرات (2)