مقبره دانیال نبی؛ بنایی مذهبی در شهر کهن

مقبره دانیال نبی از آرامگاه‌های مذهبی با گنبدی اورچین است که بر روی ساحل شرقی رودخانه شاوور و مجاورت تپه ارگ قرار دارد. با درناتریپ همراه باشید تا نگاهی به آرامگاه دانیال نبی داشته باشیم.

33007714 1698 48eb a5d4 bb5bf0b2a5f3 | مقبره دانیال نبی • درناتریپ ✈️

دانیال نبی کیست؟

دانیال نبی از نوادگان پسر چهارم حضرت یعقوب و از پیامبران بنی‌اسرائیل بود که در قرن هفتم پیش از میلاد در بابل زندگی میکرد، البته محل اصلی زندگی او بابل نبود و در جریان حمله پادشاه بابل به بیت‌المقدس، در حالیکه ۱۲ سال داشت اسیر شد و با تعبیر درست خواب پادشاه بابل در دربار او مقام یافت. مدتی بعد به همراه عده‌ای از قوم یهود در جریان فتح بابل توسط سربازان هخامنشی به ایران آمد و شوش را جهت زندگی برگزید و در دربار هخامنشیان نیز مقام والایی داشت. اطلاعات دقیقی از عمر این پیامبر در دسترس نیست و تنها به نظر میرسد که او در سن ۸۳ سالگی فوت کرده است. شبهات زیادی نیز در مورد محل دفن او نیز وجود دارد. این بنا در دوره قاجار تخریب شد و فردی روحانی به نام جعفر شوشتری دستور داد تا برای این پیامبر آرامگاه جدیدی بسازند که ساخت آنرا حاج ملا‌حسین معمار شروع کرد. گنبد این بنا ۲۰ متر ارتفاع و ۵ متر قطر دارد و در دوره سلجوقی ساخته شده است. در قسمت داخلی، دیوارها آینه‌کاری و بقیه قسمت‌ها کاشی‌کاری شده‌اند. دو حیاط در اطراف مقبره وجود دارد که وسط حیاط اصلی آن حوض و در اطراف آن، اتاق‌هایی برای استراحت زائران قرار دارند. دو مناره با ارتفاع ۱۰ متر در اطراف آن قرار دارند و بر اساس نوشته‌هایی حک شده بر روی آنها، قدمتشان به سال ۱۳۳۰ هجری قمری برمیگردد. این بنا محل برگزاری مراسم زیادی در ادیان مختلف میباشد. مومیایی حضرت دانیال در آخرین جنگ سپاه اسلام و ایران توسط حضرت علی(ع) شناسایی شد و امروزه نیز از امام علی(ع) بر روی کاشی‌کاری‌های مقابل آرامگاه چنین نقل شده است.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

«هرکس برادرم دانیال را زیارت کند، گویی مرا زیارت کرده است.»

[icon name=”map-marker” class=”” unprefixed_class=””]آدرس: ایران، استان خوزستان، شهر شـوش، خیابان امام خمینی، روبه روی تپه ارگ و در کنار ساحل شرقی رودخانه شاوور.

منبع الی گشت
پیام بگذارید