پل های اهواز

استان خوزستان و به خصوص شهر اهواز، به خاطر داشتن جاذبه‌های توریستی، از مناطق گردشگر پذیر ایران به شمار میروند. شهر اهواز به دلیل داشتن پل های زیاد به شهر پل ها مشهور است و یکی از دلایل جذب توریست در این شهر، پل های آن میباشند.  در این مطلب ما شما را با پل های اهواز آشنا می سازیم.

پل های اهواز

۹ پل روی رودخانه کارون

وجود ۹ پل بر رودخانه کارون و در محدوده شهری، اهواز را در جایگاه نخست خاورمیانه در خصوص داشتن بیشترین تعداد و زیباترین پل های رودخانه ای قرار داده است، به ویژه اینکه بدانیم پل هلالی یا سفید، قدیمی ترین پل هلالی فلزی خاورمیانه و پل هشتم بزرگترین پل معلق خاورمیانه به حساب می آیند.

 

پل سفید

در شهر اهواز که رودخانه کارون از دل آن عبور می‌کند، پلی وجود دارد که به پل سفید، معلق یا هلالی معروف است. این پل در سال ۱۳۱۵ ساخته شده و به عنوان نماد شهر اهواز شناخته می‌شود. پل سفید دارای حدودا ۵۰۲ متر طول، حدود ۱۰ متر عرض و ۱۳ متر ارتفاع دارد. بر روی این پل، دو قوس فلزی ۱۲ و ۲۰ متری نصب شده است.

پل سفید اهواز

تاریخچه ساخت پل سفید

در ابتدا، مهندسی آلمانی و همسرش برای ساخت این پل اقدام کرد که پس از در اختیار گرفتن ادوات و ابزار او توسط انگلیسی‌ها که بر شرکت نفت حاضر بودند، سبب دق کردن و مرگ این مهندس شدند. پس از مدتی، همسر مهندس آلمانی وظیفه ساخت پل را برعهده گرفت و بالاخره آن را به سرانجام رساند.

جنبه گردشگری پل سفید

به جهت نورپردازی‌هایی که در فصل بهار در پل سفید انجام می‌شود، جلوه‌ای خاص و بسیار زیبا به چشم می‌خورد.

ثبت به عنوان اثری ملی

شاید برایتان جالب باشد ولی باید بگوییم که پل سفید در سال ۱۳۷۸ به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.

پل سیاه

این پل در سال ۱۳۰۸ بر روی رودخانه کارون نصب گردید و به خاطر رنگ سیاهش، به پل سیاه شهرت یافت. طول آن ۱۱۵۰ متر و عرض آن نیز ۶ متر است. این پل قدیمی ترین پل در شهر اهواز می باشد.

پل های اهواز
پل های اهواز

پل سوم

این پل در سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید. طول آن ۴۹۶ متر عرض آن هم ۱۴ متر می‌باشد. این پل میدان شهید بندر(چهارشیر) را به شمال کیانپارس وصل کرده و با قرار گرفتن در مسیر حمل کالای وارده بندر امام به سایر نقاط کشور، نقش پل ترانزیتی را ایفا می کند.

پل های اهواز
پل های اهواز
خواندن این نوشته ها توصیه می شود

پل نادری

این پل در سال ۱۳۵۴ خورشیدی افتتاح شد. طول آن ۵۷۶ متر و عرض آن نیز حدود ۱۸ متر است. این پل خیابان سلمان فارسی را به کوی تختی فلکه ساعت و میدان مولوی متصل می کند.

2029517 | پل های اهواز • درناتریپ ✈️

پل پنجم

این پل در سال ۱۳۷۵ افتتاح شد و طول آن به ۴۸۰ متر و عرض آن حدود ۳۱ متر می‌باشد. پل پنجم دو بانده است و جهت کاهش ترافیک پل چهارم یا همان پل نادری ساخته شده و مسیر خیابان دکتر شریعتی را به اتوبان گلستان وصل می کند.

162 orig | پل های اهواز • درناتریپ ✈️

پل ششم

این پل که به پل صنایع فولاد نیز معروف است، در سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسید. طول آن ۷۴۰ متر و عرض آن نیز حدود ۳۱ متر است. این پل نقش راه اصلی ارتباط کارخانه های نورد و صنایع دستی در دو سوی رودخانه کارون را دارد.

1396010917473732510405453 | پل های اهواز • درناتریپ ✈️

پل هفتم

این پل در سال ۱۳۷۷ افتتاح شد. طول آن به ۴۹۰ متر و عرض آن نیز به ۱۶ متر می‌رسد؛ ۱۲٫۵ متر آن برای خودروها و وسایل نقلیه و ۳٫۵ متر نیز برای افراد پیاده‌رو است. ویژگی خاص این پل، وجود بزرگترین آبشار مصنوعی خاورمیانه می‌باشد. با توجه به این که این پل منطقه کیان پارس را به بافت قدیم شهر متصل می‌کند، به پل گفتگوی تمدن‌ها نیز معروف شده است.

236 | پل های اهواز • درناتریپ ✈️

پل هشتم

این پل که به پل کابلی نیز معروف است، در سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید. طول آن به ۶۴۳ متر و عرض آن نیز ۱۳ متر می‌رسد. این پل منطقه امانیه را به خیابان زند در مرکز شهر متصل می‌ کند و بزرگترین پل کابلی خاورمیانه بحساب می آید.

237 | پل های اهواز • درناتریپ ✈️

پل طبیعت

پلی که برای پیاده‌روی  ساخته شده، در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد.

پل های اهواز
پل های اهواز

پل نهم (در حال احداث)

به منظور کاهش ترافیک شهر اهواز، قرار است تا پل جدیدی روی رودخانه کارون افتتاح شود که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

منبع خبرگذاری مهر ویکی پدیا
نمایش نظرات (2)