حمام کرناسیون؛ موزه مردم‌شناسی دزفول

حمام کرناسیون از بناهای تاریخی دوران قاجار است که هم‌اکنون به عنوان موزه مردم‌شناسی استفاده میشود که با بازدید از آن میتوان با انواع مشاغل قدیمی دزفول آشنا شد. این حمام در مرکز محله کرناسیون، در شمالی‌ترین قسمت بافت قدیم قرار گرفته است و با مساحتی حدود ۸۸۰ متر مربع دارای سردری کوچک و زیبا با تزیینات ساده آجرکاری میباشد. با درناتریپ همراه باشید

Dezful Moze mardom Azarkish 1 | حمام کرناسیون • درناتریپ ✈️

بنای حمام به دو قسمت زنانه و مردانه تفکیک میشده و راهروی ارتباطی جهت ارتباط بین بخش سرد و گرم بوده  که باعث جلوگیری از به هدر رفتن گرمای موجود در گرماخانه میشده، از بیرون رفتن ناگهانی افراد جلوگیری میکرده و مانع از رویارویی ناگهانی آنها با هوای سرد میشده است. عبور و مرور در قسمت زنانه جهت حفظ حریم خصوصی بانوان، از پشت بام و از طریق پلکانی صورت میگرفته است.

8fcd9ab8 b5ed 48d3 be74 7a0d91b486e2 | حمام کرناسیون • درناتریپ ✈️

نحوه تامین آب مصرفی حمام، چاه موجود در کنار بنا میباشد که توسط حفره‌های قنات مانندی به آب رودخانه متصل شده و به وسیله چرخ‌چاهی به مخازن آب حمام هدایت شده است. در قسمت گرماخانه، آثار فلزی و دست نوشته‌هایی از شخصیت‌های دزفول قرار دارد.

این بنا در نزدیکی بناهای تاریخی دیگری چون خانه‌های قدیمی، مسجد و همچنین مقبره‌ یکی از شعرا و عرفای بزرگ دزفول به نام سید‌ عبدالله داعی قرار دارد که به اهمیت آن افزوده است.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

سقف این حمام به صورت گنبدی است و در بالای آنها، دریچه‌ای جهت عبور هوا و استفاده از نور طبیعی حمام کاربرد داشته است.

در کنار بخش مردانه و زنانه، آتشدان‌ها و مخازن آب سرد و گرم قرار دارد که موجب گرم شدن کف داخلی حمام میشده. گازهای سمی موجود در حمام حاصل از سوختن مواد در آتشدان، از طریق منافذی در دیوار حمام به بخش بیرونی هدایت میشده و مشعل‌هایی نیز در اطراف دیواره‌های حمام وجود داشته که موجب روشن نگه‌داشتن حمام میشده است.

این محله در ابتدا محل سکونت عشایری بوده که از کوه‌های کرناس در شمال دزفول به این مکان کوچ میکرد‌ه اند و با رشد شهرنشینی، این منطقه محل اسکان ثابت آنها شده و علت نامگذاری آن نیز همین میباشد.

[icon name=”map-marker” class=”” unprefixed_class=””]آدرس: ایران، استان خوزستان، شهرستان دزفول، حمام کرناسیون.

منبع seeiran
پیام بگذارید