غذاهای محلی زنجان ؛ یک ارزش، یک فرهنگ

 غذای بومی و سنتی هر منطقه نشان دهنده سبک زندگی مردم در آن دیار است. غذاهای محلی زنجان علاوه بر طعم فوق العاده و ترکیب های جذابشان، هر کدام منبعی پر انرژی برای تقویت بنیه بدن و یا داروخانه ای طبیعی برای دفع بیمارها هستند. غذای زنجان با اسم های که جلب توجه می کنند و آدم را به هوس می اندازند، از خوشمزه ترین غذاهای محلی کشوراند که در بین گردشگران ومسافران این شهر محبوبیت بالایی دارند.این غذاها که هر کدام به نوبه خود لذیذ هستند از عناصر با ارزشی برای طبخ آن ها استفاده می شود موادی که سرشار از انرژی و مفید برای بدن ما هستند.

1.حلوای اوماج ، شیرین و لذیذ در میان غذاهای محلی زنجان

غذاهای محلی زنجان
غذاهای محلی زنجان

حلوای اوماج که یکی از خوشمزه ترین های زنجان است در میان مردم و گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار است. این حلوا به دلیل داشتن گلاب و زعفران بسیار خوش طعم و متفاوت با سایر حلواهای دیگر است. مواد لازم برای پخت حلوای اوماج: آرد، آب نصف پیمانه، روغن، شیره، شکر، هل، گلاب و زعفران.در ابتدا نصف پیمانه آب را بر روی آرد ریخته تا گوله گوله شود سپس آن را الک میکنیم سپس روغن را در قابلمه ریخته و داغ می کنیم هنگامی که داغ شد اوماج را به آن اضافه می کنیم و شیره و شکر را نیز به آرامی به آن اضافه می کنیم مقداری آب بر روی آن می ریزیم که سفت نشود به جای شیره از شهد شکر نیز می توان استفاده کرد.

2.خورش آلوچه بامرغ، اصیل ترین غذاهای محلی زنجان 

غذاهای محلی زنجان
غذاهای محلی زنجان

خورش آلوچه با مرغ، یکی از اصیل ترین غذاهای زنجان است که طعم بی نظیرش را مدیون آلو های محلی و خوش طعم آن است. اگر طرفدار طعم های شیرین و لطیف هستید و از طعم آلوی محلی خوشتان می آید، قطعا یکی از طرفداران خورش آلوچه با مرغ زنجان خواهید شد. مواد اصلی این غذای پر طرفدار را مرغ، آلوی برغای، هویج، پیاز داغ و رب و ادویه تشکیل می دهد. که بعد از نیم پز شدن مرغ با پیاز و الوی سرخ شده آن را مخلوط کرده و مقداری آب بر روی آن می ریزند تا خوب جا بیافتد.خورش آلوچه با مرغ، از آن دسته از غذاهای است که طعم آن همیشه زیر زبانتان خواهد ماند اگر به زنجان سفر کردید حتما طعم این غذا را تجربه کنید.

3.شش انداز؛ غذای چهارشنبه سوری در غذاهای محلی زنجان

غذاهای محلی زنجان
غذاهای محلی زنجان

شش انداز غذای بسیار مقوی است که با فرهنگ و رسوم کشورمان پیوندی نزدیک دارد. این غذا بیشتر در شب چهارشنبه سوری طبخ می شود تا خوشی مردم استان زنجان را تکمیل کند و طعم لذیذ به آن ها عیدی دهد. برای طبخ این غذای خوشمزه به گزدو، خرما، کشمش، پیاز،تخم مرغ، نیاز دارید به این صورت که گردو و کشمش را با پیاز به خوبی می پزیم سپس تخم مرغ های که در طرف دیگر کاملا هم زده شده است با مواد تفت دهید برای تزئین هم از گردو و اندکی شیره استفاده می کنیم.

4.آش ترش؛ طعم ترش زنجان

غذاهای محلی زنجان
غذاهای محلی زنجان

آش ترش بهترین گزینه در میان غذاهای محلی زنجان و برای کسانی است که طعم ترش یا ملس را می پسندند. این آش بسیار خوشمزه از ترکیب حبوبات، سیب زمینی، هویج، آلوی ریز، لبو، رشته آشی، جوپرک، سیر و سرکه درست می شود. لبو باعث می شود رنگ غذا متفاوت شود بیشتر کسانی که طرفدار طعم ترش در این غذا هستند به آن سرکه اضافه می کنند و کسانی که طعم ملس دوست دارند ترکیبی از شکر و آب را به آن اضافه می کنند.

5.پیازو؛ غذای فراموش شده

onions | غذاهای محلی زنجان • درناتریپ ✈️

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

پیازو یکی از غذاهای محلی زنجان است که امروزه کمتر کسی به نحوه پخت آن آشنا باشد، اما در گذشته مادران و بانوان با ذوق با کمترین امکانات آن را طبخ می کردند.این غذای مقوی و خوشمزه در گذشته بیشتر برای وعده شام سرو می شد که مواد تشکیل دهنده آن بسیار پر و پیمان است و شامل پیاز، گرد، ماده خاصی به نام تورتا که عصاره روغن حیوانیست، ادویه، گوشت چرخ کرده، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، عدس، لپه، برگ زرد آلو می باشد. روش پخت آن ساده است اما هرکسی نمی تواند آن را به خوبی بپزد این غذا بسیار مقوی و خشم طعم است.

6.کشک بادمجان؛ غذای پرطرفدار زنجان

95025706 693615028055106 2653032091732270997 n | غذاهای محلی زنجان • درناتریپ ✈️

با شنیدن نام کشک بادمجان خیلی از ما به یاد شهرهای شمالی کشور می افتیم و این غذا را متعلق به آن خطه می دانیم؛ در صورتی که مردم استان زنجان نیز، با دستور پختی متفاوت، این غذا را طبخ می کنند. بانوان زنجانی برای تهیه کشک بادمجان زنجان، در میان غذاهای محلی زنجان بادمجان سرخ شده را همراه با کشک له می کنند سپس روی آن را با گوشت چرخ کرده و پیاز داغ که از قبل سرخ شده است می پوشانند و از نعنا داغ و گردو نیز برای تزئین آن استفاده می کنند.کشک بادمجان به دلیل وجود گردو و بادمجان برای کنترل دیابت مفید است.

7.کله جوش؛ عطر گرم غذا در زمستان

PicsArt 10 29 11.31.16 | غذاهای محلی زنجان • درناتریپ ✈️

کله جوش در بسیاری از شهرهای ایران با روش خاصی طبخ می شود. شاید تا به حال در جاهای مختلف کله جوش را امتحان کرده باشید اما باید بدانید اگر این ترکیب مقوی در لیست غذاهای زنجان آمده است، با اضافه شدن گوشت و قارچ به آن طعم فوق العاده ای پیدا کرده است. در کله جوش زنجانی گوشت و قارچ و پیاز را با سبزیجات می پزند و نخود و عدس را با آب به آن اضافه می کنند سپس تخم مرغ و کشک را به ترکیب آن اضافه می کنند.این غذا از خوشمزه ترین غذاهای محلی زنجان است

8.جغور بغور؛ تجربه متفاوت

94387101 156493635800802 3286546424680376300 n | غذاهای محلی زنجان • درناتریپ ✈️

خوراک جغور بغور از خاص ترین غذاهای محلی زنجان به شمار می رود. طبخ سریع و آسان و طعم دل انگیز این خوراک آن را در بسیاری از شهرهای ایران به غذایی محبوب تبدیل کرده است. در این غذا جگر سیاه و سفی را خرد کرده و به همراه پیاز و سیب زمینی سرخ می کنند. بعضی ها علاوه بر نمک و فلفل به افزودن زردچوبه اکتفا می کنن اما در بیشتر موارد مخلوط جگر و سیب زمینی را با رب انار تفت می دهند. شاید جالب ترین نکته در مورد جغور بغور سرو آن به عنوان وعده صبحانه است.

9.بوغدا آشی؛ داروخانه غذاهای زنجان

590209 503 | غذاهای محلی زنجان • درناتریپ ✈️

بوغدا آشی از جمله محبوب ترین و خوش طعم ترین غذاهای محلی زنجان در گروه آش هاست. در زبان ترکی بوغدا به معنی گندم است. و بوغدا آشی یعنی آش گندم! سبزی این آش فوق العاده اسفناج است که با خاصیت فراوان کلسیم و ویتامین های A,E,B برای سلامتی شما ضروری است. اسفناج برای درمان یبوست نیز مفید است و به کسانی که با این مشکل روبه رو هستند پیشنهاد می شود بوغدا آشی را در برنامه غذایی خود قرار دهند. در این غذا موادی همچون گندم، اسفناج، پیاز، روغن و ادویه وجود دارد.

10.آش شیر؛ مفید و انرژی بخش

شیر | غذاهای محلی زنجان • درناتریپ ✈️

آش شیر نام یک اش دیگر از غذاهای محلی زنجان است. این آش با استفاده از گندم و حبوبات خیس داده شده، شیر و نخود تهیه می شود. برای تهیه آش شیر ابتدا حبوبات و گندم طبخ می شود سپس شیر به آن اضافه می شود.  در انتها برای طعم بهتر و تزئین آش، کشمش و گردو فراوان روی آن می ریزند و سرو می کنند ترکیب شیر و گردو طعمی فوق العاده به آن می بخشد.

پیام بگذارید