سد چم گردلان | دریاچه ی محصور شده در میان درختان بلوط

شهرستان ملکشاهی یکی از شهرستان های استان ایلام است،که در سال 1385 به یکی از شهرهای استان ایلام تبدیل شده است و مرکز این شهرستان ارکواز نام دارد. مردمان این دیار به گویش کردی ایلامی و لهجه ملکشاهی صحبت می کنند،شغل مردم این منطقه دامپروری و کشاورزی است. همانطور که از نام ایل ملکشاهی بر می آید، این ایل نام خود را از سلطان ملکشاه سلجوقی کرفته است. این منطقه دارای طبیعت و اکوسیستمی بسیار زیبا و متفاوت است و تا حدودی ناشناخته می باشد. منطقه ملکشاهی به دلیل قرار گرفتن در سلسله کوه های کبیرکوه از رشته های زاگرس دارای جاذبه های طبیعی خاص و دست نخورده مانند: آبشار اَما، آبشار پنجه علی، تالاب سیاب درویش، آتشکده کوشک قینفر، دریاچه سد ایلام، دره های کوه پشمین، آبشار درگناو گنداب و غارتایه کوه از جاذبه های طبیعی این منطقه محسوب می شود. دریاچه سد ایلام که به سد ” چم گردلان” نیز نامبرده می شود در همین منطقه در شرق ایلام قرار دارد که به دلیل زیبایی منحصر به فردی که دارد، مکانی برای طبیعت گردی و گردشگری شده است که من امروز به معرفی کوتاه و متخصری از آن می پردازم.

| • درناتریپ ✈️

دریاچه سد ایلام یا “چم گردلان”

این دریاچه در بیست کیلومتری شرق ایلام و در مسیر فرعی جاده ایلام به دره شهر می باشد. این سد در سال های گذشته برای تامین آب شرب و بهره برداری از آن ساخته شده است. حال اینکه امروز به خاطر طبیعت اطراف این دریاچه و مزین شدن آن به درختان بلوط و تپه های زیبای آن در میان مردمان این استان و دیگر مناطق نام آشنا دارد. این دریاچه بدلیل وجود جنگل های بلوط در حاشیه آن جزء منحصر به فردترین دریاچه های پشت سد است که طبیعت آن را محصور کرده است. فاقد هرگونه امکانات رفاهی و گردشگری می باشد و زیر ساخت های لازم برای ساخت امکانات خدماتی و رفاهی ایجاد نشده است، پس اگر قصد دارید برای یک روز در این منطقه وقت بگذارید و گردش کنید حتما مواد غذایی و میان وعده لازم را همراه خود داشته باشید. موقعیت جغرافیایی این دریاچه در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه آفتاب و چاویز قرار دارد که این دو رودخانه پس از بهم پیوستن رودخانه کنجانچم را بوجود می آورند. از زیست بوم ثبت شده در این منطقه: کل و بز، قوچ و میش، پلنگ و گربه وحشی می باشد. از پوشش گیاهی این منطقه بلوط ایرانی، کیکم، زالزاک و بنه نیز می توان نام برد.

سد | • درناتریپ ✈️

ویژگی های سد چم گردلان

این سد در ارتفاعات ” ویژدرون” و “شاه نخجیر” قرار دارد که شکل گیری ویژدرون به اوایل دوران دوم زمین شناسی با تریاس بالایی بر می گردد. آب و هوای این منطقه معتدل می باشد و میزان متوسط بارندگی 658 میلی متر است که این میزان بارش در فصل بهار خصوصا، طبیعتی بکر و زیبایی را شکل می دهد.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

گ | • درناتریپ ✈️

 

بهترین فصل برای بازدید از این منطقه و سد چم گردلان

استان ایلام عروس رشته کوه زاگرس نام برده می شود که اصولا زاگرس بهاری زیبا و خیلی خاص دارد بنابراین این منطقه بهار و تابستانی دلنشین دارد، که ساعاتی لذتبخش و به همراه چای داغ خاطره خوبی برای شما و همراه شما ثبت می شود.

گردلان | • درناتریپ ✈️

مسیر دسترسی به دریاچه چم گردلان

این سد از طرف شرق به شهر “مهر” و روستای “اَما” از شهرستان ملکشاهی و از طرف غرب به روستای مابره و کان گنبد از بخش صالح آباد و جنوب ارتفاعات ” ویژدرون” ملکشاهی قرار دارد.

آدرس: ایلام، دریاچه سد ایلام-در فاصله بیست کیلومتری شرق ایلام در مسیر فرعی جاده ایلام به دره شهر می باشد.

عکاس: امید ولی بیگی

نمایش نظرات (2)