روستای هجیج ؛ نگینی در طبیعت سرسبز کرمانشاه

0

پس از گذر جاده های خاکی و کوه ها در شهرستان پاوه از شهرهای استان کرمانشاه به روستایی می رسیم که مردمی مهمان نواز و هوایی تمیز دارد. در دوران تمدن اسلامی، یک روحانی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) به این روستا سفر کرد که اهالی منطقه از وی به عنوان کوسه هجیج یاد می کنند. نام این روستا هجیج به معنای دره ی عمیق و سرسبز است.

روستای هجیج
روستای هجیج

ساختار خانه ها

در قعر دره رود پرآب و خروشان سیروان جریان دارد و بر دامنه تند کوه خشن و طبیعت وحشی، سبزی درختان روستایی پررونق و زنده پیداست و در میان سرسبزی درختان، خانه‌هایی که حیاط هر یکی، بام آن یکی است و جالب آنکه در و پنجره‌های همه خانه‌ها آبی آسمانی رنگ شده است. خانه ها در این روستا پلکانی ساخته شده اند و به سمت قبله هستند. مصالح این خانه ها شامل سنگ، چوب و رس است.

روستای هجیج کرمانشاه

بخش های مذهبی روستا

حرم سید عبیدالله، پسر امام موسی کاظم (علیه السلام) در این روستا واقع شده است. علاوه بر آن، مسجد مرکزی روستای هجیج  نمونه کاملی از معماری کهن ایرانی است با ستون‌ های چوبی و تزئینات زیبای کنده کاری و در و پنجره ‌هایی که استادانه توسط نجارانی ساخته شده که خود را از نسل همان هنرمندی می ‌دانند که همراه کوسه هجیج به این مکان آمدند و همچنان به ساخت وسایلی که لازمه زندگی مردم اورامان است می ‌پردازند.

بقعه سید عبید الله در روستای هجیج
بقعه سید عبید الله در روستای هجیج کوسه هجیج

طبیعت روستا

در نزدیکی روستای هجیج کرمانشاه ، یک آب انبار وجود دارد که مردم قبل از لوله کشی در سال ۱۳۵۴ از آب آن استفاده می کردند. در نزدیکی جاده، غاری با قطر ۶ متر را مشاهده خواهید کرد.

در تمام فصول، از طریق این غار، آب با فشار بالا در زمین جریان می یابد و به رودخانه سیروان می ریزد. آب این رود یکی از گواراترین آبها است و همچنین دارای مزایای درمانی نیز هست.

سد داریان در وسط این رودخانه ساخته شده است که چشم انداز ویژه ای به منطقه داده است. با توجه به موقعیت مکانی مناسب، هوا در تابستان و بهار معتدل، اما در پاییز و زمستان سرد است. در رودخانه سیروان، شما میتوانید جهت تفریح به قایق سواری بپردازید.

در امتدادی این روستا اگر حرکت کنید به ارتفاعات شاهو دست پیدا خواهید کرد، که آنها بخشی از رشته کوه های زاگرس هستند. مراتع طبیعی بکر و دیدنی در این منطقه وجود دارد و مراتع سرسبز پیاز میشا و گاول انتظار شما می کشند تا از تماشای این منطقه سرسبز لذت کافی را ببرید و همچنین فراموش نکنید که یک دوربین همراه خودتان داشته باشید.

روستای هجیج
روستای هجیج

مردم روستا

پس از روستای هجیج کرمانشاه ، مردم مهربان، مهمان‌ نواز، خودکفا و بی‌مانند هجیج با لهجه زیبای هورامی کُردی که بسیار نزدیک به اوستایی و پهلوی است و بعد لباس‌های سنتیشان، شگفت‌ زده‌تان خواهد کرد. ساکنان هجیج دارای مذاهب سنی و شافعی هستند.

روستای هجیج
روستای هجیج

پوشش مردان روستا شامل کلاه، شلوار و کت کوتاه می باشد و زنان لباس دامن، فیلت، بلوز و نوعی شلوار می پوشند. شغل مردم روستا باغبانی، دامداری و تولید صنایع دستی است. سوغاتی های این روستا شامل گیاهان دارویی، محصولات لبنی، صنایع دستی و لباس های پشمی می باشند. در این روستا هیچ هتل یا متلی وجود ندارد. اگر می خواهید برای چند روز باقی بمانید، می توانید خانه ای را کرایه کنید.

هجیج

چگونه آنجا بروم؟

ابتدا به پاوه (از شهرهای استان کرمانشاه) سفر کنید و سپس شما باید ۲۵ کیلومتر جاده کوه را از پاوه تا هجیج عبور کنید و بعد علائم را دنبال کرده تا راه را گم نکنید. از جاده نودشت تا هجیج، شما باید ۹ کیلومتر، جاده های کج را با تونل ها بگذرانید.

البته راه دیگری هم وجود دارد

شما می توانید به مریوان سفر کنید و سپس به جاده اورامان تخت رفته، پس از گذراندن ۵۰ کیلومتر، به روستای هجیج برسید.

توجه: با حداکثر سوخت به این روستا بروید زیرا در مسیر رفتن به این روستا هیچی پمپ بنزینی وجود ندارد.

آدرس: ایران، استان کرمانشاه، پاوه، روستای هجیج

منبع زریوار خبر تاریخ ما
پیام بگذارید