موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه

در این مطلب قصد داریم شما را با موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه آشنا کنیم. این موزه یکی از المان های فرهنگی و سنتی شهر کرمانشاه محسوب می شود که دارای سابقه تاریخی بسیاری است. با ما در درناتریپ همراه باشید.

موزه پوشاک و زیورآلات
موزه پوشاک و زیورآلات

این موزه در قسمت جنوبی تکیه معاون‌الملک در تالاری به وسعت دویست متر مربع قرار دارد و شامل هشت غرفه پوشاک سنتی است. در این موزه می‌توان لباس‌های محلی مردم هرسین، قصر شیرین، گیلان‌غرب، پاوه و شهرهای دیگر استان کرمانشاه را مشاهده کرد.

پیشینه و معماری موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه

این مکان در زمان قاجار به عنوان یک مکان عزاداری شیعه ساخته شده است. در سال ۱۳۵۳ تکیه معاون الملک به عنوان اثر ملی ایران شناخته شد.

6eevRiKWNwRfMJ 237768e8f7fc4971b453a5ad8496717b | موزه پوشاک و زیورآلات • درناتریپ ✈️

این مکان به دلیل کاشی کاری‌های منحصر به فرد خود که به تصویر کشیدن نبرد کربلا و تصاویر پادشاهان ایرانی مانند پادشاهان هخامنشی و تخت جمشید است، کاملاً مشهور است. رنگ‌های استفاده شده در تکیه معاون الملک صد در صد طبیعی است.

بخش عباسیه موزه پوشاک و زیورآلات

در قسمت عباسیه‌ی این بنا، دو موزه فرهنگی با نام‌های موزه مردم‌شناسی کرمانشاه و موزه پوشاک و زیور آلات قرار دارد. در موزه پوشاک و زیورآلات، لباس‌های محلی شهرهای مختلف استان کرمانشاه به نمایش گذاشته شده است.

9gLtd9QRuc | موزه پوشاک و زیورآلات • درناتریپ ✈️
درباره پوشاک مردمان کرمانشاه، ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که به دلیل کوهستانی بودن شهرستان کرمانشاه، مردمان و زنان و ساکنان کرمانشاهی دارای پوشاک سنتی خاص هستند.

در گذشته مردان اغلب پیراهن های سفید می پوشیدند که دکمه یقه آن به شانه چپ بسته می شد و شلوارهای بلند و گشاد می پوشیدند که در ناحیه مچ پا تنگ بوده و گیوه در انواع آجیده، ملکی و زیر لاستیکی از پاپوش های رایج مردان بوده است.

زنان این دیار نیز در گذشته پیراهن های بلند و گشادی از جنس مخمل یا پارچه های زری می پوشیدند. آن ها سربند به سر می بستند و به فراخور وضع مالی خود از انواع پاپوش از جمله گیوه و کفش های چرمی استفاده می کردند.

ac image uU1561263640eT | موزه پوشاک و زیورآلات • درناتریپ ✈️

به مرور زمان این گونه پوشش ها تا حدود زیادی از بین رفته و تنها در برخی از روستاهای دور افتاده می توان از آن پوشش ها را دید. در موزه پوشاک می توان نمونه های قدیم و جلوه هایی از پوشش مردم کرمانشاه را مشاهده کرد.

در موزه پوشاک و زیورآلات از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

در بدو ورود به عباسیه معاون الملک با حیاطی گل کاری شده و باصفا روبرو می شوید که حوضی در وسط آن قرار دارد. از آنجایی که در سراسر دنیا این تکیه را با کاشی کاری های فوق العاده اش می شناسند،

بدیهی است که اغلب بازدیدکنندگان برای دیدن این شاهکار به تکیه می روند ولی از جهتی آشنایی با فرهنگ و هویت مردمان کرمانشاه سهم کمی در وسوسه آن ها ندارد.

4ErXzuuLdXYKvY bf79ae56a25d4bb79cd256dde4463278 | موزه پوشاک و زیورآلات • درناتریپ ✈️
آثار این موزه در تالار ۲۰۰ متری عمارت عباسیه و در ۸ غرفه مختلف به نمایش گذاشته شده است. غرفه هایی که نمود تنوع فرهنگی کرمانشاه را به نمایش گذاشتن البسه و زیورآلات سنتی مردم به بازدیدکنندگان نشان می دهند.
جالب است بدانید لباس هایی که مجسمه های این غرفه ها به تن دارند به مرور زمان از پوشش مردم محلی کرمانشاه حذف شده و تنها در این موزه و یا در برخی از روستاهای دورافتاده به چشم می آیند.

| موزه پوشاک و زیورآلات • درناتریپ ✈️

آدرس: کرمانشاه، خیابان حداد عادل
مدت زمان بازدید از موزه: 30 دقیقه
ساعت دسترسی و بازدید از بنا: 09:00 تا 16:00
ورودی: 5.000 تومان
امکانات موجود در موزه: سرویس بهداشتی , راهنما , آنتن دهی موبایل , دسترسی به اینترنت , نیمکت
اماکن نزدیک به موزه پوشاک و زیورآلات کرمانشاه: مسجد نواب در 100 متری، موزه پارینه سنگی در 20 متری، هتل داریوش کرمانشاه در 500 متری، شعبه مختلف بانکی در 800 متری
پیام بگذارید