روستای برغان| مأمن درختان هزار ساله

روستای برغان یکی از معدود روستاهایی است که در چند سال اخیر مورد توجه تورهای گردشگری قرار گرفته و توانسته است محبوبیت بسیار زیادی میان مسافران به دست آورد.

روستای برغان در دهستان برغان بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در غرب استان البرز و در کوه‌های البرز و در میان کرج و هشتگرد واقع شده‌است. این روستا دارای بخش های طبیعی بسیار زیبا، اقامتگاه جهت اقامت گردشگران به علاوه آثاری تاریخی چون پل تاریخی، چنار مسجد و حسینیه میباشد.

Manzareh 1 bahar 1390 scaled | روستای برغان • درناتریپ ✈️

آب‌وهوای برغان

به دلیل قرارگیری برغان در یک منطقه‌ی کوهستانی، فصل بهار و تابستان این منطقه معتدل و خنک است. اما همین ویژگی باعث سرد شدن آب و هوای برغان در دو فصل دیگر سال خواهد شد. در نتیجه اگر قصد سفر به آن‌جا را دارید، حتماً این مسأله را مد نظرتان قرا بدهید.

سوغات برغان

از سوغاتی‌های معروف برغان می ‌توان به آلوی برغان، عسل، توت، لبنیات و بستنی برغان اشاره نمود. شاید بگویید این ها که سوغات خاصی نیستند، اما خاص بودن این سوغات ها را زمانی درک خواهیم کرد که بدانیم آلوی برغان و روش تهیه‌ بستنی برغان به عنوان میراث فرهنگی ملی ایران به ثبت رسیده ‌اند.

| روستای برغان • درناتریپ ✈️

تفریحات روستای برغان کرج چیست؟

بار سفر به روستای برغان کرج را که ببندیم، قطعا از خود خواهیم پرسید چه تفریحاتی می‌توانم در این روستا داشته باشیم؟ خب من می‌خواهم جواب این سوالتان را بدهم و بگویم دستتان برای چه انتخاب‌هایی باز است:

  1. پیادهروی؛ برغان سرسبز و کوچه‌باغ‌هایش از دل‌انگیزترین مکان‌ها برای پا به راه زدن است.
  2. کمپینگ؛ اگر اهل طبیعت‌گردی و در طبیعت ماندن هستید، روستای برغان ساوجبلاغ از آن مقاصد نزدیک و مناسب برایتان خواهد بود. مقصدی که با سقف پرستاره در شب و زمینی سبز در روز به استقبالتان خواهد آمد.

| روستای برغان • درناتریپ ✈️

  1. عکاسی؛ برای عده‌ای عکاسی بخشی از گردشگری نیست، بلکه هدف اصلی است! چرا که نه؟ برغان هم طبیعت بکر دارد، هم قلعه‌و اماکن تاریخی بی‌نظیر.
  2. باغگردی و میوهچینی؛ به روستای برغان کرج بروید و خودتان میوه‌ها را دست‌چین کنید. البته که هر باغی صاحبی دارد و شما اجازه چیدن میوه از هرجایی را ندارید، اما آنقدر درختان این روستا زیاد و پرتراکمند که درختان بین‌راهی بسیاری را خواهید دید. درختانی که به کسی تعلق ندارند.

درخت چنار معروف برغان

روستای برغان
روستای برغان
خواندن این نوشته ها توصیه می شود

از دیگر مکان‌های دیدنی برغان درخت چنار قدیمی این روستا به حساب می‌آید. این چنار در کنار مسجد تاریخی روستا رشد کرده است. روستای برغان را مهد رویش  چنارهای ایران می‌دانند. با‌ این حال، این چنار ویژگی‌های متمایزی با دیگر چنارهای روستا دارد که ارتفاع بلند آن است. نکته‌ی جالب‌تر حفره‌ی درون این درخت قدیمی محسوب می‌شود که می‌تواند چندین انسان را درون خود جای دهد. جدا از وجهه‌ی گردشگری، چنارِ مسجد برغان ارزش مذهبی نیز برای دارد و مردم محلی به این درخت هزار ساله جهت رسیدن به آرزوهاشان متوسل می‌شوند.

قلعه آغشت

روستای برغان
روستای برغان

یکی از توابع دهستان برغان، روستای دیدنی آغشت است که قلعه‌ای منحصر‌به‌فرد را در دل خود جای داده است. معماری این قلعه اصلاً شباهتی با سایر قلعه‌های فلات ایران ندارد و شمایلی اروپایی دارد. دلیل آن هم تاریخ ساخت این بنا است که همین چند سال گذشته بوده، اما به‌نحوی استادانه انجام‌ گرفته و کسی متوجه این نکته نمی‌شود. همین مسأله هم باعث شده گردشگران زیادی برای بازدید از قلعه آغشت به آن‌جا سفر کنند. اگر شما هم بی‌صبرانه قصد دیدار از این قلعه را دارید، لازم است ۱۲ کیلومتر از برغان فاصله بگیرید.

رودخانه سنج

رودخانه سنج در واقع از سرشاخه‌های رود برغان است که در خوش‌آب‌وهوا بودن این منطقه تاثیر زیادی داشته. اما اگر بخواهم از رودخانه سنج بگویم، قطعا باید به آبشار زیبای آن هم اشاره کنم. آبشاری که به آبشار سنج و همچنین آبشار چوب بست معروف است.

03 11 | روستای برغان • درناتریپ ✈️

حسینیه برغان

حسینیه برغان یک اثر تاریخی است و به دوره صفوی باز می گردد. این حسینیه در شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، روستای برغان واقع ‌شده و در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شماره‌ی ثبت ۱۰۸۲۴ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

| روستای برغان • درناتریپ ✈️

بهترین زمان برای مسافرت به روستای برغان

همانند بسیاری از مناطقی که در نیمه شمالی کشور واقع شده اند بهترین زمان مسافرت به روستای برغان، از اوایل فصل بهار است. در این فصل امکانات رفاهی و تفریحی فعال می شوند و آب و هوای دل چسبی در منطقه به گردش در میاید.

Siamak sabet Baraghan Panorama | روستای برغان • درناتریپ ✈️

دسترسی به روستای برغان

تهران، ساوجبلاغ، جاده کردان، روستای برغان
نمایش نظرات (1)