از تعریف بلیط چارتر تا مزایا و معایب آن

اصطلاح چارتر  فقط در صنعت گردشگری متداول نیست ولی در صنعت گردشگری بیشتر از هر جایی شنیده می شود. مردم عادی معمولاً اصطلاح بلیط چارتر یا هواپیمای چارتر را می شنوند. بیشتر تبلیغات ویژه و تخفیفات , بلیط لحظه ی آخری در مورد همین بلیط چارتر است. اما  تعریف بلیط چارتر؟ بلیط های چارتر چه مزایا و چه معایبی دارند؟ و در آخر بلیط چارتر بخریم یا نه؟

معنای لغوی چارتر

چارتر از نظر لغوی به معنای اجاره دادن به صورت دربست و کامل در یک مدت زمانی خاص است. در گردشگری هرچیزی که در تعداد زیاد وجود داشته باشد و قابلیت فروش یا اجارده دادن آنها وجود داشته باشد در اصطلاح قابل چارتر کردن است.برای مثال تخت های یک هتل یا تمام بلیط های هواپیما یا بخشی از آن قابل چارتر شدن هستند. معمولاً آژانس های مسافرتی و سازمان ها و ادارات اقدام به چارتر کردن می کنند. که در اصطلاح به آن ها چارترکننده می گویند.

تعریف بلیط چارتر

پرواز چارتر چیست؟

زمانی که یک آژانس هواپیمایی یا یک سازمان تمامی صندلی های یک مسیر هوایی برای مثال تهران به مشهد را از یک ایرلاین برای یک مدت خاص اجاره می کند. تمامی پروازهای آن ایرلاین در این مسیر خاص طی این محدوده زمانی در اختیار آن آژانس هواپیمایی است. به این پرواز ها، پرواز چارتر می گویند. معمولاً مسیرهای پروازی پرطرفدار چارتر می شوند. البته نوع و مدت زمان چارتر یک مسیر پروازی متفاوت است. برای مثال مسیر پروازی تهران به مشهد پرطرفدارترین مسیر پروازی کشور است که به صورت سالانه چارتر می شود. ولی مسیر های پروازی خاصی هم هستند که مثلا فقط در دوران تعطیلات عید و یا در سه ماهه تابستان به خاطر وجود متقاضی چارتر می شوند.

برخی ادرات ، سازمان ها ، باشگاه های ورزشی و نهادها نیز هستند که برای انجام امورخود نیاز دارند که کارمندانشان به صورت دسته جمعی از هواپیما استفاده کنند. این نهادها برای رفع مشکلاتی چون خرید بلیط تک به تک، راحتی بیشتر افرادشان و… اقدام به چارتر پروازها می کنند. پرواز چارتر چیست؟معمولاً چارتر کردن پرواز برای نهادها ارزان تر از خرید بلیط به صورت تک به تک از آب در می آید.

هواپیما چارتر

هواپیمای چارتر با پرواز چراتر تفاوت دارد. هواپیمای چارتر هواپیماهای کوچک و لوکسی هستند که ظرفیت آنها بیشتر از ۱۰ نفر نیست.

بلیط چارتر چیست؟

بلیط چارتر بلیط پروازهایی هستند که توسط آزانس های مسافرتی چارتر شده اند. معمولاً مردم این اصطلاح را در تبلیغات بیشتر شنیده اند. و بلیط چارتر برایشان به معنای بلیط لحظه آخری و یا بلیط ارزان است. که البته تصوری کاملاً درستی نیست. چرا که تعریف بلیط چارتر را نمی دانند. بلیط چارتر مزایا و معایبی دارد. و زمان های مختلف قیمت متفاوتی دارد. برخلاف بلیط سیستمی که از زمان عرضه تا لحظه آخر یک قیمت ثابت دارد.

قیمت گذاری بلیط چارتر

قیمت گذاری بلیط چارتر توسط آژانس هواپیمایی که پروازها را چارتر کرده اند صورت میگیرد و معمولاً این قیمت این بلیط ها در زمان های مختلف کم یا زیاد می شود. برای مثال ممکن است آن آژانس هواپیمایی نتوانسته باشد. بلیط های پرواز را به صورت کامل به فروش رسانده باشد. و در روزها و ساعت آخر قیمت بلیط را بسیار ارزان تر بفروشد تا ضرر کمتری کند. برای همین ممکن است در پروازچارتری که شما در حضور دارید افرادی باشند که بلیط همان پرواز را ارزان تر یا گران تر از شما خرید باشند. این همان مزایا و معایب بلیط چارتر است. برای همین آژانس ها همیشه از تبلیغات بلیط های لحظه آخری برای جلوگیری از ضرر بیشتر استفاده می کنند.

قیمت گذاری بلیط های چارتر به عاملی چون زمان پرواز، مسیر پرواز مرتبط است.

قیمت گذاری براساس زمان پرواز

نوع قیمت گذاری بلیط های چارتری زمان پرواز نیز مرتبط است. برای مثال در زمان تعطیلات عید بلیط ها اغلب با افزایش قیمت از سوی آزانس های هواپیمایی مواجه می شویم. معمولاٌ در فصل های سفر قیمت بلیط چارتر و بلیط سیستمی تفاوت چندانی ندارند.

قیمت گذاری براساس مسیر پرواز

قیمت بلیط در مسیر های پروازی پر رفت و آمد و همیشه گرانتر هستند. برای مثال مسیر های پروازی تهران به مشهد، تهران به کیش، تهران به اصفهان، تهران به بندر عباس همیشه پر رفت و آمد هستند. و به طبع قیمت آن نیز گرانتر است.

قیمت گذاری براساس رده ی سنی

معمولاً در بلیط های سیستمی که توسط خود ایرلاین ها به فروش میرسد. قیمت بلیط کودکان و نوزادان ارزان تر از بلیط افراد بزرگسال محاسبه می شوند. ولی در بلیط های چارتری رده ی سنی تفاوتی در قیمت گذاری ایجاد نمی کند و قیمت بلیط چارتری برای تمامی رده های سنی به جز نوزادان زیر ۲ سال یکسان است.

بلیط لحظه آخری یا بلیط چارتر

چطور بلیط چارتر ارزان بخریم؟

اگر تعریف بلیط چارتر و چند عاملی که بالا به عنوان متغییر های تعیین قیمت بلیط چارتر معرفی کردیم کاملاً درک کرده باشید و گوش به زنگ باشید به راحتی میتوانید بلیط ارزان قیمت بخرید. برای مثال اگر در فصل هایی که سفر کمتر است و مسیر های پروازیی که مسافر کمتری دارند. بخواهید سفر کنید فقط کافیست قیمت ها را هر روز بررسی کنید تا یک بلیط ارزان گیرتان بیاید.

بلیط چارتر مناسب چه کسانی است؟

اگر سفر کاملاً برنامه ریزی شده ای دارید و نمی خواهید منتظر پیشنهاد های لحظه آخری بمانید بهتر است. هر بلیطی که می توانید بخرید چه سیستمی چه چارتر ولی اگر اهل سفر های لحظه آخری هستید و هر لحظه از شبانه روز آماده ی سفر هستید پس بلیط چارتر لحظه ی آخری برای شما بهترین گزینه است.

منبع علی بابا سام تیک الی گشت
پیام بگذارید