باغ فردوس تهران | نگینی سبز به دور از هیاهوی زندگی امروزی

شاید فکر کنید که تهران شهری است مملو از دود و بدون هیچ اثری از مناظر طبیعی، اما ما می‌گوییم این‌ چنین نیست؛ زیرا در پایتخت ایران هم می‌توانیم مکان‌هایی پیدا کنیم که ما را از دل‌مشغولی‌های زندگی مدرن دور می‌کنند.  با درناتریپ همراه باشید تا با یکی از این مکان‌ها آشنا شوید.

باغ فردوس تهران
باغ فردوس تهران

تاریخچه باغ فردوس

باغ فردوس محله‌ای از شمیران که در نزدیکی خیابان ولیعصر و میدان تجریش واقع شده‌ است و در سال ۱۲۶۴ هجری قمری و به دستور محمد شاه قاجار، ساخت قصری در تجریش آغاز شد که به محمدیه معروف شد ولی به خاطر بیماری و سپس مرگ او، عملیات ساخت‌وساز پایان یافت و قصر نیمه تمام ماند.

166 | باغ فردوس تهران • درناتریپ ✈️

سپس اطرافیان محمد شاه، از جمله حسینعلی‌خان معیرالممالک باغی در نزدیکی قصد محمدیه احداث نمود که به باغ فردوس شهرت یافت.  عمارت ییلاقی باغ فردوس در اراضی محمدیه با دو عمارت در شمال و جنوب به دستور محمد شاه قاجار (۱۲۶۴-۱۲۵۰) ساخته شد که عمارت شمالی به کلی ویران و عمارت جنوبی فعلا پا برجاست. بعد از فوت محمدشاه در سال ۱۲۶۴ هـ . ق، ناصرالدین‎شاه اراضی اطراف این باغ را از مالکان خرید و به باغ افزود و پس از اینکه دختر خود را به معیرالممالک، پسر نظام‎الممالک، داد این باغ را به عنوان هدیه ازدواج به او بخشید و از او خواست ساختمان عمارت جنوبی را تمام کند. معیرالممالک که خود معمار بود پس از خرج مبالغی هنگفت ساختمان را به اتمام رساند و مراسم عروسی را در همین باغ برگزار کرد.

باغ فردوس تهران
باغ فردوس تهران

پس از فوت نظام‎الدوله، این باغ و ساختمان به پسرش دوست‎علی خان معیرالممالک، رسید. در ادامه فرآیند ساخت‌وساز، دوستعلی‌خان نظام‌الدوله که پسر حسینعلی‌خان معیرالممالک بود، با کمک معماران اصفهانی و یزدی در جنوب باغ ساختمانی بنا کردند که به رشک بهشت معروف شد. این ساختمان با سنگ مرمر و کاغذهای طلایی تزیین گردید ولی به خاطر بی‌اعتنایی دوست‌محمد‌خان فرزند دوستعلی‌خان، بنا تخریب شد.

حاجی میرزا حسین پسر حاجی میرزا خلیل، تاجر شیرازی که در سرای امیر حجره داشت باغ فردوس را از دوستعلی خان معیرالممالک خرید و دست به تعمیرات آن زد. پس از او میرزا حسین تهرانی در سال ۱۳۰۸ هـ . ق مالک باغ شد. در حدود سال ۱۳۱۸ هـ . ق در زمان مظفرالدین‎شاه، میرزا اسماعیل خان امین‎الملک، برادر امین‎السلطان اتابک، آنجا را خریداری کرد. در حدود سال ۱۳۲۹هـ . ق برای سومین بار این باغ رو به خرابی گذاشت.

در زمان مظفرالدین شاه، محمدولی‌خان سپهسالار تنکابنی باغ فردوس را خرید. سپهسالار علاوه بر ساخت استخرهای متعدد، قنات باغ را نیز دوباره زنده کرد و سر در بسیار زیبایی هم برای آن ساخت ولی به خاطر بدهی به تجارت‌خانه طومانیاس، باغ فردوس را با این تجارت‌خانه و طومانیاس هم آن را به دولت رضاخان واگذار کرد. در نهایت و در سال ۱۳۱۶ شمسی، دبیرستان شاپور در این مکان تأسیس شد. عمارت باغ فردوس در قسمت شمالی باغ ساخته شده است و از ابتدا به صورت کاخ و محل اقامت اعیان، تزئین شده است.

باغ فردوس تهران
باغ فردوس تهران

در سال ۱۳۱۶، دکتر محمود افشار یزدی قسمت‌های اطراف باغ و برخی بخش‌های آن را خریداری کرد و مساحت باغ فردوس را به ۱۲۰۰۰ متر مربع رساند.

شیوه معماری

مساحت این باغ به ۲۰۰۰۰ متر مربع و طول آن ۲۸۰ متر است. عمارت باغ فردوس دارای دو طبقه به سبک قاجاریه بوده و در زمین‌های جنوبی و سراشیبی آن سنگ‌چین‌هایی مشاهده می‌شود که روی هر کدام از آنها فواره به چشم می‌خورد.

لازم به ذکر است که امروزه موزه سینمای ایران در باغ فردوس واقع است.

 آدرس: ایران، تهران، شمیران، خیابان ولیعصر، باغ فردوس

منبع ویکی پدیا سیری در ایران
پیام بگذارید