گردشگری ریلی ! قطارهای گردشگری ایران

گردشگری راه‌آهن یا گردشگری ریلی می‌تواند طیف وسیعی از جایگزین‌های گردشگری را با ترکیب انحصار، فناوری، تجمل و پایداری ارائه دهد و در عین حال به تقویت اقتصاد محلی کمک کند. در سال 2016، UIC، TopRail.org را راه‌اندازی کرد که با استفاده از آخرین اطلاعاتی که مستقیماً توسط شرکت‌های راه‌آهن خود ارائه می‌شود، با هدف بلندپروازانه ارائه یک نمای کلی از تجارب اوقات فراغت موجود از طریق راه‌آهن ایجاد شد.

گردشگری از طریق راه آهن برای انواع مشتریان (جوانان، بزرگسالان، فعالان، بازنشستگان، خانواده ها، علاقه مندان به راه آهن، گردشگران داخلی و بین المللی) ناهمگون و جذاب است و فرصت های توسعه و لذت بردن از اوقات فراغت از طریق راه آهن بسیار و متنوع است.

گردشگری راه آهن
گردشگری راه آهن

برخی از این موارد عبارتند از:

  • قطارها به عنوان محصولات گردشگری (قطارهای مسافرتی یا کروز) مانند قطار سریع السیر شرق، قطار سریع السیر برنینا، ترانسکانتابریکو، شیکی-شیما و غیره.
  • قطارهایی که در خطوط دیدنی مانند قطار تبت، هیروندل (“خط پرستو”)، راه آهن ترانس سیبری و غیره حرکت می کنند.
  • قطارهایی که در یک مقصد توریستی به خدمات اصلی متصل می شوند: گردشگری شهری، بوم گردی، فرهنگ، مکان ها، نوشیدنی، غذا و غیره.
  • راه آهن میراث، به عنوان مثال. قطارهای بخار
گردشگری راه آهن
گردشگری راه آهن

گردشگری ریلی

حمایت از گردشگری پایدار از طریق راه‌آهن نه تنها یک چارچوب استراتژیک برای تضمین تصویری مثبت از راه‌آهن است، بلکه راهی برای پاسخگویی به نگرانی‌های اجتماعی، ایجاد مزیت رقابتی و مدیریت ریسک است. همچنین می تواند سهم مهمی در تشویق سیاست های توسعه منطقه ای داشته باشد. در طول سال بین المللی گردشگری پایدار، گروه TopRail شناسایی کرد

اداره خدمات حمل و نقل نیازمند اجماع است که برای تصویر یک کشور و همچنین صنعت گردشگری و راه آهن ضروری است. بهبود ارتباطات بین ذینفعان و ارتقای همکاری در سطح بین المللی بسیار مهم است.

کارگاه‌های TopRail به چالش‌های کلیدی و روندهای جدید گردشگری می‌پردازند تا مروری بر ابعاد مختلف پروژه‌ها و خدمات گردشگری راه‌آهن ارائه دهند:

گردشگری راه آهن
گردشگری راه آهن

گردشگری پایدار: محصولات گردشگری ریلی که به خوبی طراحی شده و به خوبی مدیریت می شوند به سه رکن (اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی) توسعه پایدار مرتبط هستند و می توانند راه حل هایی را برای چالش های گردشگری پایدار ارائه دهند.

توسعه منطقه ای: راه آهن همیشه با توسعه منطقه ای مرتبط بوده است. این بخش بینشی در مورد تأثیر دسترسی در انتخاب مقصد گردشگری و اهمیت مشارکت در ایجاد پروژه های گردشگری راه آهن موفق ارائه می دهد.

حفاظت از میراث: با حفاظت از میراث، اهمیت آن را تصدیق می کنیم. پروژه های گردشگری راه آهن نقشی حیاتی در افزایش آگاهی از طبیعت و میراث راه آهن ایفا می کند.

قطارهای گردشگری ایران

گردشگری ریلی
گردشگری ریلی

همانطور که می دانید کشور ایران نیز در بین کشور هایی وجود دارد که خطوط راه آهن آن، یکی از زیباترین و شگفت انگیز ترین مسیر های ریلی را دارد.

زیباترین مسیرهای ریلی ایران
  • خط راه آهن تهران به گرمسار
  • خط راه آهن تهران به اهواز
  • خط راه آهن مشهد به ساری
  • خط راه آهن لرستان

مسیر قطار مشهد ساری

گردشگری ریلی
گردشگری ریلی

از دیگر مسیر های ریلی که با عبور از بین جنگل های بکر موجود در شمال کشور، به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای ریلی ایران معرفی شده است، مسیر قطار مشهد ساری است. این مسیر دارای دو خط راه آهن است که در مسیر اول از شهر هایی چون نیشابور، گرمسار، فیروز کوه، ورسک و قائمشهر باید عبور کند تا به مقصد خود یعنی ساری برسد.

مسیر قطار گردشگری لرستان

گردشگری ریلی
گردشگری ریلی

از جاذبه های دیدنی و طبیعی موجود در این مسیر می توان به آبشار گرمه، تالاب ازگن، آبشار بیشه و چشمه آب گوگرد نیز نام برد. با انتخاب قطار این مسیر، این امکان برای شما فراهم شده است تا بتوانید در چندین ایستگاه در مسیر قطار استراحت کنید. لازم به ذکر است این مسیر ریلی با برخورداری از زیبایی های فراوان، به عنوان ایستگاه ریلی گردشگری نیز معرفی شده است و در زمان های مختلف، گردشگران بسیاری با تور های مسافرتی متنوعی از آن بازدید می کنند.

پیام بگذارید