آبشار تاف (برنجه) ؛ سیزدهمین آبشار مرتفع جهان

آبشار تاف (برنجه) یکی زیباترین و مرتفع ترین آبشار های لرستان می باشد. این آبشار دیدنی در شهرستان الیگودرز واقع شده است. ما در درناتریپ قصد داریم در این مقاله این آبشار زیبا را به شما معروفی نماییم. باما همراه باشید.

WhatsApp Image 2020 09 27 at 19.28.30 3 | آبشار برنجه • درناتریپ ✈️

مختصری از پیشینه تاف

تاف نام بیشه ای بسیار بکر و زیبا در اطراف روستای پیرامام بخش زز و ماهرو شهرستان الیگودرز است. این ناحیه که دارای سرسبزی و طبیعتی بکر و خاص دارد سبب شده است تا نام آبشار برنجه را نیز تاف بگذارند. که برخی از مردم لرستان آن را با ابشار تاف می شناسند و برخی به نام برنجه.

WhatsApp Image 2020 09 27 at 19.28.30 2 | آبشار برنجه • درناتریپ ✈️

موقعیت مکانی آبشار تاف؛ بلندترین آبشار ایران

آبشار تاف در 97 کیلومتری شهرستان الیگودرز در غرب روستای پیر امام و در بلندای کوه 3500 متری برنجه قرار دارد. برای رسیدن به  کوه برنجه باید از میان جنگل های زاگرس عبور کنید. و به پای صخره های سیاه کوه برسید. اولین آبشار برنجه از بلندای صخره های زاگرس رو به پایین سرازیر می شود. به دلیل صعب العبور بودن راه اندازه گیری دقیقی برای طول آبشار وجود ندارد.

آبشار تاف
آبشار تاف

آبشار تاف (برنجه)؛ آبشار پلکانی لرستان

آبشار تاف از جاذبه های کم نظیر گردشگری لرستان در منطقه شول آباد می باشد. طبیعت بی نظیر روستای پیر امام و بافت کوهستانی آن سبب شده هر ساله گردشگران زیادی از گوشه کنار ایران به دیدن این آبشار زیبا بیایید.

این آبشار زیبا به دلیل سرازیر شدن از ارتفاع کوه برنجه سبب شده که زیبایی خیره کننده آن دو چندان شود. آب این آبشار در همه ی فصول سال سرد می باشد. این آبشار به عنوان بلند ترین آبشار ایران و سیزدهمین آبشار مرتفع جهان شهرت دارد.

آبشار تاف
آبشار تاف

نمای آبشار تاف (برنجه)

آبشار تاف(برنجه) با شکلی پلکانی مانند است. و در مجموع از سه پله تشکیل شده است. اطراف این آبشار انحراف مسیر سرچشمه های دائمی وجود دارد و مقدار حجم آب خروجی این آبشار را افزایش می دهد.  همچنین رود خانه دائمی و پر آب “زز” از سر شاخه های اصلی سد دز، طبیعتی سرسبز و بی نظیر برای این منطقه فراهم آورده است.

آبشار برنجه
آبشار برنجه

شرایط آب و هوایی

شهرستان الیگودرز و همچنین منطقه ای پیر امام دارای به سبب کوهستانی بودن دارای شرایط اب و هوایی سرد می باشد. این منطقه که در تابستان سردی آن سبب جذب گردشگر می شود در زمستان دارای سرمایی شدید است. که گفته می شود یکی از دلایل سردی بیشتر این منطقه همان اب سرد آبشار برنجه است.

82796721 131364758040606 5759008677679686614 n | آبشار برنجه • درناتریپ ✈️

پوشش گیاهی اطراف آبشار برنجه

در اطراف آبشار تاف یا همان برنجه پوشش گیاهی بسیار زیبایی وجود دارد. که سبب این نوع پوشش و سرسبزی همان آب آبشار برنجه می باشد. از جمله پوشش های گیاهی اسن ناحیه می توان به لاله های واژگون ، گیاهان بومی هم چون درختان گردو، انجیر وحشی، انگور وحشی، گلابی، زال زالک، و تمشک را نام برد.

139312241001287374924564 | آبشار برنجه • درناتریپ ✈️

زیست بوم جانوری اطراف آبشار برنجه

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

در ناحیه زاگرس و اشترانکوه به سبب کوهستانی بودن منطقه و وجود شرایط آب و هوایی منطقه گونه های جانوری خاصی وجود دارد. گونه هایی که شاید در جاهای دیگر در کشور کمتر پیدا شوند. از جمله این زیست بوم های جانوری می توان به خرس، عقاب، گرگ، گراز، کبک، کلاغ، خرگوش، بز کوهی اشاره کرد.

emrjs | آبشار برنجه • درناتریپ ✈️

تفریحات در کنار آبشار تاف

در این منقطه به دلیل وجود آبشار زیبا و خاص تاف(برنجه) می توان تفریحات هیجان انگیزی داشت. از جمله این تفریحات ماهی گیری به خصوص قزل آلا ، کوهنوردی، شنا در فصول گرم سال، کمپینگ، عکاسی در کنار آبشار و طبیعت زیبای اطراف آن است.شما می توانید با سفر به این منطقه علاوه بر تماشای زیبایی های خلقت لحظات خوبی همراه خانواده و دوستان خود داشته باشید.

Camping Tents | آبشار برنجه • درناتریپ ✈️

کوهنوردی در کوه برنجه

یکی از مهم ترین علت سفر ورزش دوستان به این ناحیه کوهنوردی و در فصل سرد سال یخ نوردی است. این کوه به علت داشتن ارتفاع 3500 متری یکی از بهترین مقاصد برای کوهنوردان و صخره نوردان است. این مسیر به علت صعب العبور بودن احتیاط و مراقبت بیشتری میخواهد.کوه برنجه و آبشار آن از زیباترین و خیره کننده ترین مناطق در استان لرستان و همچنین شهرستان الیگودرز می باشد

آبشار برنجه
آبشار برنجه

امکانات گردشگری

برای اقامت در این ناحیه می توانید از خانه های محلی، مهمانسرا ها و هتل های اطراف شهر استفاده کنید.که پیشنهاد ما به شما گذراندن اوقات خوش خود با کمپینگ در محیط طبیعت می باشد. به شرط اینکه تمامی اصول کمپینگ را رعایت کنید.

| آبشار برنجه • درناتریپ ✈️

بهترین زمان برای بازدید از آبشار تاف

 بهترین زمان برای سفر به این آبشار بهار و تابستان  و به خصوص اردیبهشت ماه است زیرا زیبایی ها و سرسبزی های این ناحیه به اوج خود می رسد. و در زمستان  به سبب ریزش برف بسیار مسیر صعب العبور و هوا بسیار سرد خواهد بود. اما اگر به یخ نوردی علاقه مند هستید آبشار تاف یکی از گزینه های مناسب برای شماست.

آبشار برنجه
آبشار برنجه

تجهیزات لازم برای سفر به این ناحیه

از جمله لوازم ضروری برای سفر در زمستان به این آبشار لباس گرم، کفش مناسب کوهنوردی، کمک های اولیه، غذا و نوشیدنی گرم می باشد. اما در فصل های گرم سال داشتن چادر برای کمپینگ، تور ماهیگیری، دمپایی .. از امکانات لازم برای سفر است.

98e50e85 9e9b 45e0 b7e1 a81d774c78c2 | آبشار برنجه • درناتریپ ✈️

جاذبه های گردشگری اطراف آبشار برنجه

از جمله جاذبه های گردشگری این آبشار زیبا می توان به روستای کوهستانی پیر امام اشاره کرد این روستا که بافتی خاص دارد از جمله ناحیه های گردشگر پذیر است. مردم این روستا از قوم لر هستند و بسیار مهربان و مهمان دوست می باشند. در اطراف این آبشار وجود دشت لاله های واژگون یکی دیگر از جاذبه های اطراف محسوب می شود.

آبشار برنجه
آبشار برنجه

مسیر دسترسی به آبشار تاف

آبشار برنجه در 2 کیلومتری غرب روستای پیر امام و در بخش زز ماهرو از توابه شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد. برای رسیدن به این آبشار می توان از طریق محور الیگودرز شول آباد، فرعی پیر امام دسترسی پیدا کرد.

پیام بگذارید