مسجد شافعی ها | از زیباترین مساجد اهل تسنن

کرمانشاه از شهرهایی با بناهای تاریخی است. این شهر علاوه بر بناهای تاریخی زیاد شامل بناهای مذهبی نیز میباشد. یکی از این بناها مسجد شافعی بوده و معماری آن از نوع قدیم است که با گذر زمان به به یکی از شاهکارهای معماری مذهبی تبدیل شده است. در این پست قصد داریم به بررسی این مسحد زیبا بپردازیم. با درناتریپ همراه باشید.

02c963de 0ed0 4f83 b56f 2612d8c866bc | مسجد شافعی • درناتریپ ✈️

در راستای بازار کرمانشاه اگر حرکت کنید، معماری آن شما را حیرت زده خواهد کرد. این مسجد در نزدیکی میدان جوانشیر و تاریکه بازار قرار دارد. در صورت سفر به کرمانشاه، حتما از این مکان باردید کنید.

تاریخچه

زائرسرایی در محل کنونی مسجد وجود دارد که با سرپرستی مرحوم حاج ملاسید حسین مسعودی در سال ۱۳۲۴ هجری شمسی در شهر کرمانشاه خریداری و احداث شده است.

جمع آوری کمک های لازم جهت احداث مسجد و همچنین ساخت آن تقریبا یکسال زمان برد و با این وجود نیز مسجد شافعی روز به روز توسعه داده میشود.

14984 | مسجد شافعی • درناتریپ ✈️

معماری

مسجد شافعی ۱۰۶۰ متر زیربنا دارد. معماری آن در نوع خود بینظیر بوده و میتوان از معماری های گران بهای اسلامی به آن نگریست. در داخل از آیات قرآن کریم جهت تزیین استفاده شده، گچبری و تزیینات داخلی فوق العاده بوده و معماری خارجی آن نیز توجه هر کسی را به خود جلب میکند.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

photo5884076342385945066 | مسجد شافعی • درناتریپ ✈️

نکته قابل توجه این است که معماری آن از معماری مساجد امپراطوری عثمانی الهام گرفته شده است. گنبد و نیم گنبدهای عظیم بلند و استوار، مناره‌های قلمی نوک تیز، تزیینات و جزئیات نقاشی‌های داخل بنا، کتیبه‌هایی به خط «طغرا»، ستون‌های قطور و فضای مرکزی مرتفع زیر گنبد اسلامی، همه نمایانگر معماری مساجد کلاسیک ترکیه هستند که در دوره حکومت عثمانیان ساخته شده اند.

 مسجد شافعی
مسجد شافعی

سازه مسجد فلزی بوده و از نوع طاق ضربی ساخته شده است. نمای خارجی آن از سنگ تراورتن پوشیده شده و نمای خارجی آن شامل گنبدی با دو مناره فلزی ۹ متری با رنگ طلایی در کنار آن میباشد. بخش داخلی دارای شیستان های زنانه، مردانه، آبدارخانه، کتابخانه، فضای جانبی و محل قرار دادن کفش است. شبستان اصلی در ضلع شمالی قرار دارد و دارای نیم طبقه ای با پنج ستون میباشد. محراب مسجد در ضلع جنوبی شبستان اصلی قرار دارد و از سنگ مرمر سفید و حاشیه هایی با سنگ مرمر سیاه پوشیده شده است. این مسجد از سال ۱۳۲۶ تا کنون محل برگذاری نماز و عبادت اهل تسنن است.

4369666b 381b 40c0 85dd ff54ae04772d | مسجد شافعی • درناتریپ ✈️

موقعیت و دسترسی

برای بازدید از مسجد باید به میدان جوانشیر بروید و راه دسترسی آن از طریق کوچه ای در بخش جنوب شرقی میدان امکان پذیر میباشد.

آدرس: ایران، شهر کرمانشاه، نزدیکی میدان جوانشیر، مسجد شافعی ها

منبع سیری در ایران الی گشت
پیام بگذارید