غار پرآو ؛ عمیق ترین غار عمودی

غار پرآو یکی از عجیب ترین و ترسناک ترین غار های ایران می باشد. غار پرآو جزو خاص ترین جاذبه های گردشگری در استان کرمانشاه به شمار می رود که می توان گفت، به هیچ عنوان قابل مقایسه با سایر غار های ایران نیست. در واقع باید اشاره کنیم که غار پرآو، با داشتن خطرات بسیار زیاد و ظاهری متفاوت نسبت به سایر غار های ایران، لقب غار قاتل را به خود گرفته است.

غار پرآو کرمانشاه

غار مرگ کرمانشاه، غار پرآو

غار پرآو، غاری با ارتفاع و عمق بسیار زیاد بوده که می توان گفت، تا به حال، هیچ فردی نتوانسته به اعماق آن دسترسی پیدا کند. در واقع تحقیقات بسیار زیادی در طول سال های متعدد بر روی این غار صورت گرفت و در نهایت، هیچ غار نوردی نتوانس بیشتر از مسیری که غارنوردان قبلی طی کردند را طی کنند. به همین سبب، همه ی افراد، آن مکان را نقطه انتهایی غار پرآو می نامند. اما با این حال، تصاویر بسیار جالب و جذابی از بخش های مختلف آن به ثبت رسیده است که بیان کننده، ابهت و عظمت بی اندازه آن می باشد.

غار پراو | مؤسسه گردشگران و طبیعت بانان الیپی

غار پرآو کجاست؟

غار پرآو یکی از جذاب ترین و خاص ترین جاذبه های گردشگری در استان کرمانشاه می باشد. این غار، در محدوده شمال شرقی کرمانشاه قرار داشته و دسترسی به آن بسیار آسان است. این غار، تا اعماق کوهی به نام پرآو وجود دارد و میتوان گفت که، عمیق ترین غار ایران به شمار می رود.

پرآو یعنی چه؟

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

پرآو کلمه ای محلی است که به معنای پر آب است. در واقع گفته می شود که به دلیل وجود حجم بسیار زیادی از آب در طول مسیر پیمایش غار پرآو، و همچنین وجود حوضچه ای مملو از آب در غار، نام آن را پرآو گذاشتند. علت وجود این حجم از آب زیاد در غار پرآو، وجود یخچال های زیر زمینی متعدد در زیر آن است.

| • درناتریپ ✈️

چاله ها و حفره های موجود در این غار

غار پرآو، در بخش های مختلف خود، تصاویر و ویژگی های مختلفی را جای داده است. به عنوان مثال، یکی از مهم ترین و اصلی ترین ویژگی

b0417337 eda9 44ab bc27 5043feec3c21 | • درناتریپ ✈️

 هایی که در خصوص این غار وجود دارد، قرار داشتن تعداد زیادی از حفره ها و چاله ها درون آن است. در واقع با پیمایش غار پرآو، می توان با انواع مختلفی از حفره ها رو به رو شد که هر کدام از آن ها، دارای دهانه و عمق متفاوتی هستند.

داستان کشف شدن غار پرآو

غار پرآو، زیبا ترین و عجیب ترین غار عمودی ایران است که در چندین سال گذشته کشف شد. داستان کشف شدن آن، مربوط به زمانی حدود 40 سال پیش است. در آن سال ها، گروهی از افراد انگلیسی، که به منظور تحقیق و بررسی هایی بر روی رشته کوه های زاگرس به این منطقه آمده بودند، در گشت و گذار ها و همچنین تحقیقاتی که بر روی بخش هایی از رشته کوه زاگرس انجام دادند، احتمال وجود یک غار در این نزدیکی را پیش بینی کردند. در واقع باید اشاره کنیم که این گروه انگلیسی، متشکل از تعدادی از زمین شناسان حرفه ای بود. و در نهایت، بررسی های آن ها بر روی زمین های این منطقه، احتمال وجود یک غار را نشان می داد.

پرآو | اورست غارهای جهان

این غار منحصربه‌فرد بیش از ۴۰ سال پیش (۱۹۷۱ میلادی)، با عنوان بزرگ‌ترین غار عمودی دنیا شناخته شد و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن نسبت دادند؛ اما با گذشت زمان و انجام اکتشافات بیشتر در میان غارهای سراسر جهان، رتبه غار پرآو به 221 تنزل پیدا کرده و غارهای عمیق‌تری در فهرست جهانی به ثبت رسیده‌اند؛ اما این غار رمزآلود کشورمان هنوز به دلیل وجود دهانه‌اش در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا، بالاترین سطح را در جهان به خود اختصاص داده است.

11 1 | • درناتریپ ✈️

در مسیر پیمایش غار پرآو

می‌توان گفت که غارنوردان دشوارترین پیمایش خود را در غار پرآو تجربه می‌کنند. این دشواری در ورود به غار هم وجود دارد و دهانه ورودی غار به گونه‌ای ست که باید به حالت پا مرغی به آن وارد شد. پس از ورود به غار، سرمای هوا کار را بسیار دشوار می‌کند. به دلیل وجود یخچال‌های طبیعی و ارتفاع بالای این غار در هیچ نقطه از آن دمایی بالاتر از 3-1 دجه سانتی‌گراد ثبت نشده است و برودت هوا، غارنوردان را آزار می‌دهد.

صخره های سنگی درون غار

غار پرآو، ویژگی ها و خصوصیات دیگری را نیز دارد. یکی از عوامل دیگری که سبب می شود تا پیمایش غار پرآو بسیار سخت تر و چالش بر انگیز تر شود، این است که برای پیمایش غار، باید از میان صخره های سنگی عبور کرد. صخره هایی که سرما و رطوبت موجود در هوا، سبب شده تا قدم زدن بر روی آن ها سخت شود. چیزی که پیمایش را حتی از قبل هم سخت تر می کند، این است که تمامی این صخره های سنگی، تقریبا تیز هستند.

f2410bbf 1e51 46e8 9e5b 32ffa373dccc | • درناتریپ ✈️

گذرگاه های موجود در غار پرآو

در غار پرآو، بخش ها و گذرگاه های بسیار زیادی وجود دارد که می توان گفت، هر کدام از آن ها دارای چالش ها و سختی های متفاوتی می باشند. در واقع غار نوردانی که قصد پیمایش غار پرآو را دارند، باید سختی مسیر را به جان بخرند و خود را برای سخت ترین پیمایش خود آماده کنند. در واقع باید اشاره کنیم که بخش زیادی از مسیر غار پرآو، دارای گذرگاه های تنگی بوده که عبور از آن ها تنها به صورت سینه خیز امکان پذیر است.

نسخه قابل چاپ - مرمت پناهگاه سخت‌گذرترین غار جهان - ایسنا

غار پرآو میزبان غارنوردان حرفه ای دنیا!

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، در همان ابتداهای کشف غار پرآو، القاب بسیار زیادی به غار پیآو نسبت داده شد. القابی که در نهایت، سبب شد تا توجه غار نوردان و همچنین صخره نوردان حرفه ای در سرتاسر دنیا به سمت این غار معطوف شود. و در پی آن، در سال های مختلفی، شاهد بازدید گروه هایی از حرفه ای ترین غار نوردان از جانب کشور های مختلف بودیم. غارنوردانی که از کشور هایی همچون انگلیس، لهستان، و بسیاری از کشور های دیگر، برای مشاهده عجیب ترین غار دنیا به ایران می آمدند و در نهایت، عجایب این غار را از نزدیک مشاهده می کردند.

| • درناتریپ ✈️

خطرات غار پرآو

بدون شک تا به اینجا، با سختی های مسیر و صعب العبور بودن غار پرآو آشنا شده اید. این غار که به نام غار قاتل نیز مشهور است، تا به امروز، جان تعداد بسیار زیادی از غار نوردان بسیار حرفه ای را گرفته است. حتی برخی از غار نوردانی که جان خود را در این غار از دست داده اند، به علت سختی مسیر، اجسادشان در غار باقی مانده و امکان خروج آن ها وجود نداشته است.

پیام بگذارید