مرحله به مرحله ی سوار شدن به هواپیما

0

مراحل سوار شدن به هواپیما و کارهایی که در فرودگاه باید قبل از هر پرواز داخلی و خارجی انجام دهیم؛ به خاطر وقت گیر و پیچیده بودن حتی برای کسانی که چندین بار این مراحل را گذرانده اند گاهی دردسر ساز می شود. به درناتریپ همراه باشید تا به صورت کامل برایتان توضیح دهیم. چطور سوار هواپیما شویم یا اینکه چند ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم

قبل از حرکت به فرودگاه

قبل از حرکت به سمت فرودگاه باید یک سری موارد را بررسی و از درست بودن آن ها اطمینان حاصل نمایید. البته این موارد غیر از وسایلی است که در طول سفر به کارتان می آید. که می توانید آنها را با یک چک لیست بررسی کنید. یا اینکه قبل از سفر های خارجی ارز مسافرتی تهیه نمایید. یک نکته دیگر که در مورد وسایلتان باید بدانید این است که چه وسایلی را می توانید همراه خودتان وارد هواپیما کنید.

مراحل سوار شدن به هواپیما

بررسی کردن زمان و وضعیت پرواز

بسیار پیش آمده که به هر دلیلی مسافران زمان پرواز را اشتباه متوجه شده اند یا زمان پرواز تغییر کرده و یا کلاً لغو شده است پس اول وضعیت پرواز را بررسی کنید و از زمان پرواز مطمئن شوید. معمولاً در صورتی که پرواز به هر دلیلی مثل نقص فنی یا شرایط جوی به تاخیر می افتند یا لغو می شود. ایرلاین ها و آژانس های هواپیمایی سعی می کنند با ارسال پیامک یا تماس تلفنی مسافران را مطلع نمایند. ولی یک بار بررسی خیالتان را تخت می کند.

مراحل سوار شدن به هواپیما

بررسی مدارک و بلیط ها

حتماً قبل از پرواز مدارک و بلیط خود را چک کنید اگر پرواز خارجی دارید از همراه داشتن گذرنامه اطمینان حاصل نمایید و اگر بلیط را به صورت فیزیکی خرید کرده اید بلیط ها را یکبار بررسی نمایید.

در فرودگاه چه کار باید بکنیم؟

چند ساعت قبل از پرواز باید در فرودگاه حضور داشته باشیم؟

ساده و بدون مقدمه در پرواز های داخلی یک ساعت قبل از پرواز و در پرواز های خارجی ۳ ساعت قبل از پرواز باید در فرودگاه باشید.

شاید با خودتان بگویید این زمان ها کمی غیر متعارف به نظر می رسند مخصوصاً در پروازهای خارجی اما این زمان ها از روی تجربه و با توجه به شرایطی که ممکن است وجود داشته باشد به این صورت بیان شده اند. اتفاقات بسیاری مثل شلوغی و ازدحام، نقص های فنی ، مشکلات امنیتی، اتفاقات در حین راه و مشکلات عجیب غریبی که خیلی در ایران شاهد آن هستیم ممکن است رخ بدهد. چند ساعت زودتر بهتر از آن است که کلا پروازتان بدون شما حرکت کند.

به شخصه عده ای را دیده ام که می گویند پرواز ها همیشه در ایران تاخیر دارند پس به خودتان زحمت ندهید و زودتر در فرودگاه حاضر نشوید. که متاسفانه در بیشتر موارد درست هم هست ولی نه در همه ی ایرلاین ها و نه در همه ی پرواز ها مخصوصاً در پرواز های ایرلاین های خارجی.

تابلوهای راهنمای فرودگاهدر هر صورت زمانی به سمت فرودگاه حرکت کنید که مشکلات و اتفاقات احتمالی باعث جا ماندن شما از پروازتان نشود. پس از ورود به فرودگاه معمولاً با سالن بزرگی مواجه می شوید که در ورودی ها مسافران به صف ایستاده اند.

اگر به هر دلیلی نتوانستید راه خود را پیدا کنید از تابلو ها و کارمندان فرودگاه کمک بخواهید. و فراموش نکنید که در تمام فرودگاه ها باجه های اطلاعات وجود دارد که می توانید از آنها سوال خود را بپرسید. در هر صورت  اولین مرحله  از مراحل سوار شدن به هواپیما عبور از ورودی ها و گذراندن بررسی های امنیتی است.

بررسی های امنیتی

 عبور از چک امنیتی

اولین مرحله عبور از بررسی های امنیتی است. معمولاً وارد ترمینال که می شوید صف هایی را می بینید که مسافران با وسایل خود درآن ایستاده اند. شما هم به صف بپیوندید و منتظر بمانید تا نوبتتان فرا برسد. در این مرحله باید چمدان ها و کیف های خودتان را از در دستگاه بررسی امنیتی قرار دهید و خودتان نیز از گیت امنیتی عبور کنید. فراموش نکنید اگر وسایل ممنوعه همراه خود دارید نمی توانید از این مرحله عبور کنید.

دریافت کارت پرواز

دریافت کارت پرواز یا Check in

پس از گذشتن از محله قبل به سالنی وارد می شوید که گیت های مختلفی در آن وجود دارد که هر کدام مربوط به یک شرکت هواپیمایی است از روی بلیطتان چک کنید که باید به گیت کدام ایرلاین مراجعه نمایید. همچنین تابلوی های راهنما نیز وجود داردند.  پس از پیدا کردن گیت مربوط به خود گذرنامه و بلیط های خود را دم دست نگه دارید. تا با خیال راحت و سریع تر کارت پروازتان را دریافت کنید.

نکته ی مهمی که مورد فرآیند چک این وجود دارد این است که بسیاری از ایرلاین ها امکان انجام فرآیند چک این را به صورت آنلاین فراهم نموده اند که شما را از شر این صف بلند بالا و زمان بر خلاص می کند.

تحویل بار

تحویل بار دقیقا پس از دریافت کارت پرواز صورت می گیرد و جز همان مرحله چک این محسوب می شود. اگر فقط یک کیف دستی با خودتان دارید نیازی به تحویل نیست و می توانید آن را در باکس های بالای صندلیتان در هواپیما قرار دهید. اگر چمدان همراهتان هست آن را به مسئول این بخش تحویل دهید پس از وزن کشی برچسبی به چمدان هایتان متصل می نمایند که به نوعی مشخصات شما یا همان مسافر است. هرگز این برچسب را تا پایان سفر از چمدانتان جدا نکنید. پس از این چمدانتان به قسمت بار هواپیما منتقل می شود.

اضافه وزن چمدان ها

هر شرکت هواپیمایی حد خاصی از بار را برای هر مسافر تعیین نموده است. البته در این وزن ایرلاین های خاص متفاوت است ولی معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم است. اما قبل از سفر از میزان باری که می توانید همراه خود ببرید اطلاع کسب کنید. اگر وزن چمدان هایتان بیشتر از حجم مجاز بود باید جریمه ی آن را با مراجعه به بانک هایی که در همین سالن حضور دارند بپردازید. سپس دوباره در صف به ایستید تا نوبتتان شود. پس برای جلوگیری از معطلی خودتان حتماً از میزان بار مجاز قبل از پرواز اطلاع حاصل کنید.

پیدا کردن پرواز و انتظار

پیداکردن گیت پرواز و انتظار

پس از طی مراحل قبلی حالا باید گیت پروازتان را پیدا کنید. مثل دفعه ی قبل هر ایرلاین گیت های مخصوص خود را دارد با استفاده از کارت پروازتان باید گیت مخصوص ایرلاین و پرواز خود را پیدا کنید. معمولاً هر گیت تابلویی دارد که نام ایرلاین، زمان وشماره پرواز را در خود نوشته این اطلاعات را با کارت پرواز خود تطبیق دهید و گیت خود را پیدا کنید.

معمولاً گیت ها نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه قبل از پرواز باز می شوند پس اگر زودتر رسیده اید می توانید از صندلی های سالن انتظار استفاده نمایید یا در رستوران چیزی بخورید یا هر کاری که می توانید انجام دهید.

در فرودگاه هواپیما

عبور از گیت پرواز و سوار هواپیما شدن

این مرحله آخرین مرحله از مراحل سوار شدن به هواپیما است.  پس از باز شدن گیت اگر پروازتان داخلی باشد تنها به کارت پرواز نیاز دارید و پس از آن می توانید وارد هواپیما شوید. اگر پروازتان خارجی باشد علاوه بر کارت پرواز باید گذرنامه خود را هم در دست داشته باشید. علاوه بر این ها قبض عوارض خروج از کشور را هم باید همراه داشته باشید. بهتر است این عوارض را قبلا پرداخت کرده باشید تا بازهم مجبور نشوید به بانک های فرودگاه سر بزنید ؛ همچنین امکان پرداخت این عوارض به صورت الکترونیکی نیز هست.

پس از عبور از این گیت به راهرویی هدایت می شوید که به هواپیما متنهی می شود. پس از رسیدن به هواپیما  مهمانداران شما را در پیدا کردن صندلیتان کمک می کنند.

  • سفر خوش!!
منبع درناتریپ
پیام بگذارید