غذاهای محلی گیلان

هر استانی برای خودش نشانه های خاصی از فرهنگ خود را دارد و به تعبیر دیگر، فرهنگ هر استان نشانه ای جهت شناخت آن محسوب میشود که از این نشانه ها میتوان به سوغات و صنایع دستی، غذاهای محلی، لباس های محلی و موسیقی استان اشاره داشت. در این پست در مورد انواع غذاهای محلی گیلان و طرز تهیه آنها توضیحاتی را میدهیم. با درناتریپ همراه باشید.

4ce996e2 d37f 4e36 8c70 4e2168019627 | غذاهای محلی گیلان • درناتریپ ✈️

۱. باقلا قاتاق

محال است که در مورد غذاهای محلی گیلان، کسی نام باقلا قاتاق گیلانی که متعلق به شهر رشت میباشد را نشنیده باشد. این غذا محبوب ترین غذای محلی گیلان است که با نام های دیگری چون خورش باقلا و یا خورش گل در چمن نیز شناخته میشود.

مواد لازم

باقالی خشک کشاورزی(پاچ باقلا رشتی): ۱۰۰ گرم
شوید(شبت) خشک: ۲ قاشق غذاخوری
سیر: ۳ الی ۴ حبه
تخم مرغ: ۲ عدد
روغن: ۲ قاشق غذاخوری
آب: ۲ لیوان
زردچوبه, نمک و فلفل: به میزان دلخواه

طرز تهیه باقلا قاتاق

۱. باقالی خشک را ۵ الی ۶ ساعت قبل از پخت در آب خیس کرده تا پوست آن به راحتی جدا شود. سپس پوست آن را جدا کرده و بشویید.

۲. روغن را در قابلمه داغ کرده، باقالی و سیر خشک خرد شده یا رنده شده را در آن تفت می دهیم. بعد از کمی تفت دادن، شوید خشک و نمک- فلفل- زردچوبه را اضافه کرده و کاملا هم می زنیم و در روغن تفت می دهیم.

۳. هنگامی که بخار کاملا جمع میشود، ۲ لیوان آب ولرم را به قابلمه اضافه کرده و می گذاریم تا باقالی ها پخته شوند.(دقت شود که باقالی له نشود.) و در آخر تخم مرغ ها را در خورش می شکنیم و در ظرف را می گذاریم تا خورش یک جوش بخورد و تخم مرغ ها ببندد.

باقلا قاتاق
باقلا قاتاق

۲. میرزا قاسمی

این غذا از دیگر غذاهای مشهور استان گیلان است که به چندین شیوه طبخ میشود و در سراسر ایران هواداران زیادی دارد. این غذا اصالتی رشتی دارد و در زمان قاسم خان که در دوره قاجاریه حاکم وقت رشت بود ابداع گردید و نام وی را بر روی این غذا گذاشتند.

دستور پخت اول

مواد لازم

بادمجان: ۵ عدد متوسط
گوجه فرنگی تازه: ۲ عدد
سیر: یک بوته
تخم مرغ: ۳ عدد
روغن، فلفل و نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه میرزا قاسمی

۱. در ابتدا بادمجان ها را کباب می کنیم ( شما می توانید بادمجان ها را داخل فر و یا روی آتش کباب کنید ). سپس پوست آنها را کنده و سرهای بادمجان ها را جدا می کنیم. پس از آن بادمجان ها را ساطوری می نماییم.

۲. گوجه فرنگی ها را در آب جوش ریخته، پوست آنها را کنده و سپس خرد می کنیم.

۳. سیر را کوبیده و داخل روغن داغ که از قبل درتابه و روی اجاق آماده شده است میریزیم تا کمی سیر ها سرخ شود.

۴. سپس بادمجان ها و گوجه های آماده شده را به همان تابه اضافه کرده و سرخ می کنیم. این کار را تا زمانی که آب آنها کشیده شده و کمی روغن بیافتد ادامه می دهیم.

۵. حال کمی نمک و فلفل به آن اضافه می کنیم و مایع را در یک طرف تابه قرار می دهیم و در طرف دیگر خالی تابه، تخم مرغ ها را شکسته و مخلوط می کنیم و انقدر هم می زنیم تا بسته شده و سرخ شود.

۶. بعد بادمجان ها و تخم مرغ ها (یعنی تمام محتویات تابه) را با هم مخلوط می کنیم.

دستور پخت دوم

مواد لازم

بادمجان شرین و قلمی: ۴ عدد
سیر تازه: ۱ بوته و اگر تازه نیود نصف بوته
گوجه فرنگی تازه و رنده شده: ۵ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی: ۱/۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به میزان لازم
لیمو ترش: ۱ عددد
تخم مرغ: ۴ عدد
زرد چوبه: ۱ قاشق چای خوری پر

طرز تهیه میرزا قاسمی

۱. ابتدا بادمجان ها را کباب کنید (تا زمانی که پوست بادمجان ها ذغال نشود میبایست روی آتش بماند و اگر یک سیخ چوبی به بادمجان ها بزنیم به راحتی داخل بادمجان فرو رود). بعد از این عمل بادمجان ها را کنار گذاشته تا سرد شوند.

۲. گوجه را رنده کرده و سیر را ساطوری کنید. سپس ۱ استکان روغن زیتون داخل تابه بریزید و تا حدی که روغن زیاد داغ نشود تابه را روی شعله بگذارید بماند. سپس سیر ساطوری و زردچوبه را به روغن اضافه کنید و ۱۰ ثانیه با شعله متوسط تفت بدهید.

۳. بلافاصله بادمجان ها را که پوست کنده و ساطوری شده اند را به مواد اضافه کنید. سپس ۱ دقیقه تفت بدهید و بعد از آن، پوره گوجه را به مواد اضافه کنید و درب تابه را گذاشته و شعله اجاق را کمی پایین بیاورید و اجازه بدهید تا آب مواد کشیده شود.

۴. سپس آب لیمو و رب را اضافه کنید و ۱ دقیقه تفت دهید و در آخر نمک و فلفل را اضافه کنید.

۵. حال نوبت تخم مرغ ها است که البته توجه کنید تخم مرغ ها را روی مواد شکسته و بدون این که هم بزنید درب تابه را گذاشته و شعله کم کنید تا تخم مرغ ها نیز بسته شود.

۶. بعد از پختن کامل تخم مرغ ها، آنها را تکه تکه کنید و میرزا قاسمی را هم بزنید.

غذاهای محلی گیلان

۳. خورش ترشه تره

از دیگر غذاهای استان گیلان است که با سبزی های مختلف آنرا تهیه میکنند و میتوان آن را در تنها یا با ماهی دودی نیز صرف کنید.

مواد لازم

تخم مرغ: ۳ عدد
سیر: ۱ بوته
خالواش: نصف پیمانه (سبزی سنتی گیلانی)
آب نارنج: ۱ تا ۱ و نیم لیوان
سبزی: ۱ کیلو (اسفناج، برگ چغندر، گشنیز، تره،جعفری و شوید (اسفناج بیشتر از بقیه))
نعنا: نصف پیمانه
روغن: نصف پیمانه
نمک، زردچوبه، دارچین و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه خورش ترشه تره

۱. ابتدا سبزی ها را پاک کنید و بشویید. پس از اینکه کمی آب آنها رفت، همه را خرد کنید، ولی لازم نیست خیلی ریز شود. برنج را بشویید و با نمک کمی خیس کنید. برنج و سبزی های خرد شده را در قابلمه ای با ظرفیت مناسب یا در ظرف سنتی گیلان به نام گمج بریزید و با یک پیمانه آب و نمک بپزید.

۲. بعد از پختن سبزی، چاشنی این غذا یعنی آب نارنج را اضافه کنید و صبر کنید تا کمی با هم بجوشند. اگر ترشی غذا کم بود، باز هم به آن چاشنی اضافه کنید تا به اندازه کافی و دلخواه ترش شود.

۳. نعنا،‌ خالواش و سیر پوست کنده را خرد کنید و در تابه ای همراه نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه در روغن فراوان، کمی سرخ کنید. این مخلوط را به سبزی و برنج پخته اضافه کنید تا با هم بپزند.

۴. تخم مرغ ها را در ظرفی بشکنید و با چنگال بزنی و در صورت تمایل کمی زعفران به آن بیفزایید.

۵. سپس روی مخلوط سبزی ها و برنج بریزید. زمانی که تخم مرغ ها پخت، خورش را هم بزنید و به آن فلفل و دارچین بیفزایید. وقتی همه مواد خوب پخت و خورش به روغن افتاد، غذا آماده است.

نکات:

۱. به جای آب نارنج میتوانید از آبغوره استفاده کنید و یا آب انار ترش بریزید.البته توجه داشته باشید که آب انار رنگ خورش را تیره میکند.

۲. این غذا را با برنج کته یا نان سرو کنید.

۳. اگر خالواش در دسترس نبود آن را حذف کرده و مقدار بیشتری نعنا بریزید.

۴. برای پوست کندن سیر کمی آن را در آب سرد بگذارید تا پوست آن به راحتی جدا شود و بعد با چاقو یا هر وسیله دیگری آن را خرد و له کنید.

۵. اگر از نعنا و خالواش خشک استفاده می کنید، کمی آنها را خیس کنید و بعد با سیر سرخ کنید.

غذاهای محلی گیلان

۴. خورش کویی تره

کویی تره از خورش های محلی گیلانی است که ماده اصلی آن کدو میباشد.

مواد لازم

کدو حلوایی: نصف عدد
سیر: سه حبه
گردو: ۱۵۰ گرم
رب انار، رب گوجه‌فرنگی و شکر: از هر کدام دو قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه، گلپر و ادویه و آب: به میزان لازم

طرز تهیه خورش کویی تره

۱. سیر را له و با روغن سرخ کنید.

۲. بعد کدوی پخته شده را پوست گرفته و به صورت پوره در آورید و در همان روغن سرخ کنید.

۳. گردوی ساییده‌شده، رب انار، رب گوجه‌ فرنگی، آب، نمک، فلفل، زردچوبه و شکر را در قابلمه بریزید و به مدت دو ساعت با حرارت ملایم بجوشانید.

۴. کدو، سیر، گلپر و ادویه را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا یک مخلوط غلیظی به دست آید.

غذاهای محلی گیلان

۵. سیر قلیه گیلانی

سیرقلیه یکی از چندین غذای سنتی و محلی گیلانی‌هاست. در گیلان مخلوط سیر و تخم مرغ به تنهایی “سیر واویج” یا “سیرابیج” نامیده می شود که خود نیز به عنوان خورشی ساده با برنج سرو شده و بسیار خوشمزه است.

مواد لازم

برگ سیر تازه: ۳ عدد
تخم مرغ: ۳ عدد
پیاز متوسط: ۱ عدد
لپه ۱: فنجان یا ۵۰ گرم
مرغ یا گوشت اردک: نصف یا یک عدد کوچک
نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه سیر قلیه گیلانی

۱. در ابتدا برگ سیرها را می شوییم (البته وقتی برگ سیر در دسترس نیست، از تره که شبیه برگ سیر، فقط کمی نازکتر و لطیف تر است، هم می توان استفاده کرد). برگ سیرها را با چاقو به اندازه های مساوی نیم سانتی خرد می کنیم و با پیاز خلال شده تفت می دهیم. زمانیکه رنگ پیازها طلایی شد و برگ سیر ها نرم شدند و در آستانه تیره شدن بودند لپه، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید.

۲. گوشت مرغ یا اردک را به اندازه های کوچک خرد کرده و استخوان های آن را خارج می کنیم بعد در ماهیتابه ای جداگانه در روغن تفت می دهیم تا هم طعم بگیرد و هم روی مرغها طلایی شود. سپس مخلوط پیاز و برگ سیر و لپه را به آن می افزاییم. این مواد را به همراه آب داخل قابلمه قرار داده و می گذاریم کاملا بپزد. دقت کنید آب این غذا باید کم باشد ولی نباید موقع پختن کل آب بخار شود، بگذارید کمی از آب آن باقی بماند. بنا به اندازه تکه های مرغ، آب را خودتان اندازه کنید.

۳. بعد از پخت کامل تا حدی که آب مواد کاملا گرفته شده باشد تخم مرغ را مثل املت روی سیرها ریخته و هم نمی زنیم تا ببندد. بعد از پنج دقیقه غذا کاملا آماده است. این خورش بسیار خوشمزه و کم آب با برنج سرو می شود و جالب اینکه بعد از خوردن آن بوی سیر در دهانتان باقی نمی ماند. پس با خیال راحت امتحان کنید.

غذاهای محلی گیلان
غذاهای محلی گیلان

۶. خورش آلو مسما

خورش آلو مسما یکی از انواع خورش های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که از خورش های مجلسی محسوب می شود که بهترین نمونه آن را میتوانید در استان گیلان پیدا کنید. خورشت آلو مسما به صورت متداول با گوشت مرغ طبخ می شود ، ولی می توان آنرا با گوشت خورشتی مانند گوشت گوسفندی و گوساله هم تهیه کرد.

مواد لازم

مرغ: برای هر نفر یه تکه
آلو قیسی: برای هر نفر ۲ تا ۳ عدد
آلو سیاه: برای هر نفر ۲ تا ۳ عدد
پیاز: ۲ عدد
شکر: ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه: به مقدار کم

طرز تهیه خورش آلو مسما

۱. مرغ رو با کمی آب و زرد چوبه به روی آتش می گذاریم, و پس از آنکه نیم پز شد آلوها را که در روغن سرخ کرده ایم بدان اضافه می کنیم.

۲. هر وقت که مرغ و آلو کاملا” پخت پیاز را که قبلا سرخ کرده ایم بهمراه شکر به مقدار گفته شده به آن اضافه می کنیم. بعد از کمی جوشیدن ( ۳ تا ۵ دقیقه ) غذای ما آماده است.

نکته

۱. این خورش باید آب کمی داشته باشد.

۲. اگر در حین طبخ متوجه شده اید که مرغ کاملا پخته شده ولی آلوها هنوز نپخته اند مرغها را از قابلمه خارج کنید تا الوها حسابی پخته و مرغها له نشوند.

۳. پس از اضافه کردن پیاز نگذارید که غذا زیاد بجوشد چون اصطلاحا غذا وا خواهد رفت.

۴. میزان شکر این غذا بسته به میل شما قابل تغییر است.

۵. طعم این غذا با وجود شکر و آلو سیاه, ملس می باشد.

۷. اناربیچ

اناربیج یا انارآویج یا خورش فسنجان گیلانی از غذاهای سنتی گیلان است. انار آویج در واقع نوعی فسنجانِ تابستانی است. فسنجان غذای گرمی است که در تابستان چندان طرفدار ندارد و از طرف دیگر هم خورش رسمی گیلانی‌هاست. گیلانی‌ها با اضافه کردن مقداری سبزی این خورش را برای فصل گرما دلخواه‌سازی کرده‌اند.

مواد لازم

۳۵۰ گرم:مغز گردو
یک کیلو:سبزی
نیم کیلو:گوشت چرخ کرده
۱ عدد:پیاز متوسط
به مقدار لازم: رب انار ترش یا آب انار ترش
به مقدار لازم: نمک و فلفل و زردچوبه

طرز تهیه خورش انار بیج

سبزی ها را پاک کنید و بشوئید. بعد از اینکه آبشان رفت ، خیلی ریز خرد کنید. سپس در روغن تفت دهید.

پیاز را رنده کنید و به همراه نمک ، فلفل به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و با هم مخلوط کنید.

از مواد گوشت ، کوفته های کوچکی درست کنید و کنار بگذارید.

مغز گردو را بسابید تا نرم شود سپس گردو را با ۴ لیوان آب و کمی زردچوبه روی حرارت قرار دهید تا بپزد و به روغن بیفتد. پس از پخت گردو ، سبزی را به آن اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد.

سپس کوفته ها را داخل خورشت در حال جوش بریزید و حرارت را زیاد کنید تا کوفته ها باز نشوند و خورش جا بیفتد.

در آخر پخت خورش ،رب انار یا آب انار ترش را به آن اضافه کنید و حرارت را کم کنید تا کوفته ها پخته شوند و مانند خورش فسنجان قوام داشته باشند.

۸. شش انداز بادمجان

“شش انداز بادمجان” یکی از غذاهای محلی استان گیلان است که همانند انار بیج ظاهری شبیه به فسنجان دارد.

مواد لازم

بادمجان قلمی بدون تخم : ۵ عدد
پیاز سرخ کرده :۴ قاشق سوپخوری
رب انار :۲ قاشق سوپخوری
مغز گردو ساییده شده :۳۰۰ گرم
نمک، فلفل ، زردچوبه و روغن : به میزان لازم

طرز تهیه شش انداز بادمجان

۱. دو تا سه قاشق روغن در قابلمه ریخته و روی حرارت می‌گذاریم. سپس مغز گردوی ساییده شده را در آن تفت می‌دهیم.

۲. پیاز سرخ کرده و زردچوبه را افزوده و کمی دیگر تفت می‌دهیم. دو تا سه پیمانه آب ولرم و رب انار را مخلوط و به مواد اضافه می‌کنیم.

۳. نمک و فلفل زده و با حرارت ملایم اجازه می‌‌دهیم تا خورش به روغن بیفتد. در آخر به بادنجان‌هایی که پوست گرفته‌ و به صورت حلقه‌ای خرد کرده‌ایم نمک زده و در آبکش به مدت دو ساعت قرار می‌دهیم تا تلخی آن گرفته شود. سپس شسته، خشک نموده و سرخ می‌کنیم. آنگاه بادنجان‌ها را به خورش اضافه کرده و اجازه می‌دهیم تا جا بیفتد.

غذاهای محلی گیلان
غذاهای محلی گیلان

۹. کوکو مرغ گیلانی

کوکو مرغ گیلانی از دیگر غذاهای سنتی گیلان است که در زبان محلی به آن چخرتمه بادکوبه ای نیز میگویند. این غذا به دلیل استفاده از مرغ در آن کوکو مرغ نامیده میشود. در تهیه این غذا، سس مخصوصی را تهیه میکنند که طعم آن را خومزه تر میسازد.

مواد لازم

مرغ پخته: ۱کیلو
تخم مرغ: ۸ عدد
پیاز داغ طلایی: ۴ قاشق غذاخوری
زعفران آب زده: ۳ قاشق غذاخوری
آب لیمو :۳ قاشق غذاخوری
ماست چکیده: ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل: به مقدار لازم
روغن مایع: مقدار لازم

مواد لازم جهت تهیه سس مخصوص

کره: ۵۰ گرم
آرد: ۱ قاشق غذاخوری
جعفری ریز شده: ۳ قاشق غغذاخوری
رب گوجه فرنگی: ۴ قاشق  غذاخوری
زعفران آب زده :۲ قاشق غذاخوری
سس گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
سس تند: ۱ قاشق چایخوری
آب مرغ: ۱ لیوان
نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه کوکو مرغ گیلانی

تخم مرغ ها را خوب بزنید تا یک دست شوند. سپس نمک و فلفل را به همراه ماست اضافه کرده و هم بزنید. پیاز داغ ها را اضافه و مخلوط کنید. مرغ را ریز کرده و به مواد بیافزایید، سپس آبلیمو و زعفران را ریخته و مواد را مخلوط کنید. روغن را در ظرف مناسب داغ کرده، مواد را اضافه و کف ظرف صاف کنید، سپس در طبقه وسط فر با درجه ۲۲۰-۲۴۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید.

تهیه سس کوکو مرغ

کره را آب کرده، آرد را بیافزایید و ۳ دقیقه تفت دهید. آب مرغ را افزوده هم بزنید تا آرد گلوله نشود. رب گوجه و نمک و فلفل را اضافه کنید و بر روی حرارت هم بزنید. زعفران آب کرده و جعفری ریز شده را نیز افزوده و بعد از کمی حرارت در ظرف مناسب بریزید. سس گوجه و سس تند را اضافه و سرو کنید.

غذاهای محلی گیلان
غذاهای محلی گیلان

۱۰. خوراک واویشکا

از دیگر غذاهای سنتی در گیلان خوراک واویشکا است که در بازارهای رشت رونق بسیاری دارد. این غذا ریشه نام روسی دارد که در جنگ جهانی دوم به این اسم نامگذاری شد.

مواد لازم

جگر گوسفند: نصف یک دست سیاه و ۱سوم یک دست سفید
دل گوسفند: نصف عدد
پیاز (بزرگ): ۱عدد
گوجه فرنگی: ۱عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
آب: نصف لیوان
انار (دانه شده و ترش): ۲ قاشق غذاخوری
نمک: به میزان لازم
فلفل: به میزان لازم
گلپر: به میزان لازم
زعفران (اختیاری): ۲ قاشق غذاخوری

نوع دوم

گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم
پیاز (بزرگ): ۲ عدد
گوجه فرنگی: ۱ عدد
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
فلفل قرمز: به میزان لازم
نمک: به میزان لازم
زردچوبه: به میزان لازم

نوع سوم

سیر: ۲ عدد
پیاز (بزرگ): ۱ عدد
گوشت چرخ کرده: نیم کیلو
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی: ۳عدد
آب: نصف لیوان
تخم مرغ: ۲ عدد
گرد غوره: ۲ قاشق مرباخوری

طرز تهیه نوع اول

۱. اول پیاز رو نگینی خرد کنید و با مقداری روغن یا در صورت دلخواه کره تفت بدهید تا رنگ پیاز طلایی شود.

۲. دل و جگر گوسفند را خوب شسته و خشک کنید. سپس آنها را به صورت نگینی (ریز یا درشت) خرد کرده و با هم به پیاز داغ اضافه کنید و پس ازینکه آنها را سرخ کردید، شعله را روی حالت ملایم قرار دهید.

۳. گوجه را چند ثانیه در آب جوش قرار داده و پس از آن به صورت نگینی خرد کنید.

۴. رب گوجه فرنگی را به جگرها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا رب کمی سرخ شود و بعد گوجه های ریز شده را با نمک و فلفل و زعفران(اختیاری)به مواد اضافه کنید و کمی تفت بدهید و بعد آب رو به مواد اضافه کرده و شعله را زیاد کنید تا آب بجوشد.

۵. حالا شعله را بسیار ملایم کنید و درب ظرف را ببندید و صبر کنید تا غذا بپزد.

۶. وقتی غذا آماده شد و آبش کامل تبخیر شد، دانه انار و گلپر را به غذا اضافه کنید و خوب هم بزنید.

۷. شعله رو خاموش کنید و غذا را برای سرو آماده کنید.

طرز تهیه نوع دوم

۱. اول پیاز و گوجه فرنگی را جداگانه رنده کنید. گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده خوب مخلوط کنید. مقداری روغن را داغ کرده و گوشت همراه با پیاز را داخل روغن خوب تفت بدهید.

۲. رب گوجه فرنگی و ادویه را به گوشت اضافه کرده و خوب هم بزنید تا سرخ شود.گوجه فرنگی رنده شده را به غذا اضافه کنید و شعله را تا حد ممکن کم کنید و درب غذا رو بگذارید تا گوشت خوب بپزد.

۳. وقتی غذا آماده شد، با برنج یا نان و در صورت تمایل به همراه سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید.

طرز تهیه نوع سوم

۱. ابتدا سیر را ریز خرد کرده و با کره یا روغن کمی تفت دهید. پیاز را  ریز خرد کنید و به سیر اضافه کرده و با شعله ملایم کمی تفت دهید.

۲. ادویه و رب گوجه فرنگی را به به مواد اضافه کرده و تفت دهید. گوشت چرخ کرده را کمی ورز داده و بعد به پیاز اضافه کنید و خوب هم بزنید و با شعله بالا سرخ کنید.

۳. گوجه فرنگی را ابتدا داخل آب جوش چند ثانیه قرار داده و بعد با آب سرد شسته و پوست آن را جدا کنید و بعد ریز خرد کرده و بع گوشت اضافه کنید و بعد از کمی تفت دادن آب را اضافه کرده و شعله را بسیار ملایم کنید و درب ظرف را بسته و صبر کنید تا گوشت بپزد.

۴. بعد از حدود ۱ساعت که گوشت پخته شد گرد غوره را به غذا اضافه کرده و نمک آن را اندازه کنید.مقداری روغن روی خوراک آماده شده ریخته و روی آن تخم مرغها را بشکنید و با درب بسته اجازه دهید تخم مرغ بپزد.

غذاهای محلی گیلان
غذاهای محلی گیلان

۱۱. کال کباب

کال کباب یکی از غذاهای محلی استان گیلان است که همچون دیگر غذاهای مردم گیلان عطر و طعم فوق العاده ای دارد، این غذا با انار ترش مزه دار شده و در تهیه آن از نوعی سبزی معطر محلی استفاده می شود که می توانید از عطاری ها خشک شده این سبزی را تهیه کنید.

مواد لازم

بادجان: یک و نیم کیلوگرم
گردو ساییده شده: ۳۰۰ گرم
انار ترش دانه شده: یک پیمانه
چوچاق (سبزی محلی): دو قاشق سوپخوری
سیر: چهار حبه
نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه کال کباب

۱. ابتدا بادنجان ها را روی شعله گاز یا زغال کباب کنید. می توانید بادنجان ها را روی سینی فر بچینید و تا زمانی که پوست آنها کبابی شود داخل فر قرار دهید.

۲. پس از کبابی شدن پوست بادمجان ها را جدا کنید.

۳. بادنجان های پوست کنده را درون ظرفی بریزید و خوب بکوبید (از دستگاه غذاساز و یا گوشت کوب برقی برای پوره و له شدن بادنجان ها کمک بگیرید.)

۴. پس از اینکه به طور کامل له شد، گردوی آسیاب شده را با بادنجان ها مخلوط کنید.

۵. سپس انار دانه شده را اضافه کنید و دوباره میکس کنید تا دانه های انار خوب درون مایه له شود.

۶. در آخرین مرحله چوچاق و سیر را اضافه کنید و همه مواد را خوب بکوبید و یا آسیاب کنید.

۷. نمک و فلفل اضافه کنید و یک دور با سرعت زیاد میکس کنید.

۸. در این مرحله غذای شما آماده است، غذا را داخل ظرف بکشید و با دانه های انار تزیین کنید و همراه با برنج سفید سرو کنید.

۹. این غذا را به عنوان خوراک و یا پیش غذا نیز می توانید مصرف کنید.

غذاهای محلی گیلان
غذاهای محلی گیلان
منبع باشگاه خبرنگاران جوان نمناک پارسی دی
پیام بگذارید