لغو یا کنسلی پرواز و دردسر های بعد از آن

در صورت کنسل شدن پرواز چه کار کنیم؟

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است در سفر با هواپیما برایتان اتفاق بیافتد لغو شدن پرواز یا در اصطلاح کنسلی پرواز است 🙁 . این اتفاق معمولاً تمام برنامه ریزی های قبلی را به هم می ریزد مخصوصاً اگر زمانی اتفاق بیافتد که دیگر کار از کار گذشته باشد و نتوانید پرواز دیگری را جایگزینش کنید. امّا در مواقع کنسلی پرواز چه کار باید بکنیم؟ حقوق مسافر در زمان کنسل شدن پرواز چیست؟ چطور از کنسل شدن پرواز اطلاع حاصل کنیم؟ بهترین را حل ها برای برخورد نکردن با پرواز لغو شده چیست؟

کنسلی پرواز

در واقع لغو شدن پرواز در ممکن است در هر زمانی اتفاق بیافتد!!! و بسته به اینکه در چه زمانی پرواز کنسل شده اقدامات متفاوتی باید انجام دهید. بگذارید واضح تر بگویم ممکن است پرواز از چند هفته قبل تا زمانی که در حال پرواز هستید کنسل شود!! بله حتی زمانی که در حال پرواز و رسیدن به مقصد باشید ممکن است پرواز به دلایلی مثل مشکلات آب و هوایی، مشکلات فنی و مشکلات در فرودگاه مقصد پرواز لغو شود و شما به فرودگاه مقصد بازگردانده شوید.

حالا سعی می کنیم با توجه به بازده زمانی که ممکن است پرواز لغو شود سناریو های که اتفاق می افتد و کار هایی که باید انجام دهید، چطور پولتان را پس بگیرید را دقیقاً مرور کنیم.

کنسلی (لغو) پرواز تا 24 ساعت قبل از پرواز

معمولاً پروازها در این بازده زمانی لغو می شوند. در صورت کنسل پرواز تا یک هفته قبل از پرواز از طرف ایرلاین یا آژانس هواپیمایی لغو پرواز به اطلاع شما یا به صورت پیامکی و یا تماس تلفنی می‌رسد. در این صورت شما دو انتخاب دارید.

  1. تمام پول بلیط به حسابتان بازگردانده شود
  2. یک پرواز دیگر برای رسیدن به مقصدتان انتخاب کنید.

اغلب آژانس‌های هواپیمایی شما را تشویق می‌کنند که نزدیکترین پرواز به همان مقصد را از نظر زمانی انتخاب کنید آن ها سعی می‌کنند بلیط را با همان قیمت، کلاس و شرایط را برایتان فراهم کنند در صورتی که بلیط پرواز جایگزین ارزانتر باشد مابقی پول را به شما باز می‌گردانند. اگر هم بلیط پرواز جایگزین گران‌تر باشد مابه التفاوت را باید پرداخت کنید. انتخاب با خود شماست.

در صورتی که بخواهید پولتان را کامل پس بگیرید آزانس هواپیمایی از شما می‌خواهد که یک کپی از بلیط‌تان را برایشان ارسال کنید. اصل بلیط را برای ارائه به شرکت هواپیمایی (ایرلاین) نگه دارید. معمولاً ظرف 24 تا 72 ساعت پول به حساب شما بازگشت داده می‌شود.

 

کنسلی در ساعات قبل از پرواز

این نوع کنسلی‌ها معمولاً به خاطر نقص‌های فنی یا مشکلات آب و هوایی صورت می‌گیرد که شرکت‌های هواپیمایی سعی می‌کنند مشکل را در هر صورت برطرف کنند که معمولاً باعث تاخیر می‌شود. اگر این اختلالات از نیم ساعت قبل از پرواز تا 2 ساعت تاخیر در پرواز رخ دهد مسافر می‌توانید بلیط خود را بدون خسارت کنسل نماید.

تاخیر تا دوساعت

اگر پرواز دچار تاخیر بیش از یک ساعت شوند باید شرایط رفاهی مثل پذیرایی  را برای مسافران فراهم کنند البته در صورتی که انجام پذیرایی باعث تاخیر بیشتر پرواز شود باید از این کار خودداری کنند.

تاخیر بیش از 2 ساعت

در این صورت علاوه بر پذیرایی باید با توجه به امکانات فرودگاه شرکت هواپیمایی باید امکانات ارتباطی را در اختیار مسافران قرار دهد.

در صورت درخواست مسافر برای تغییر پرواز، شرکت هواپیمایی باید این شرایط را فراهم کند. و یا پرواز‌های سایر شرکت‌های هواپیمایی با همان مقصد یا مسیر‌های جایگزین به همان مقصد فراهم کند. در صورت درخواست مسافر شرکت هواپیمایی باید تمام وجه بلیط را بازگرداند.

 

کنسلی و تغییر اجباری مسیر در طول پرواز

فکر می‌کنم شما هم با من موافق باشید که این بدترین اتفاق ممکن باشد. به هر دلیلی که هواپیما شما نتواند در فرودگاه مقصد به زمین بنشیند خلبان سعی می‌کند در وهله‌ی اول به فرودگاه مبدا بازگردد در صورتی که امکان بازگشت به فرودگاه مبدا نباشد و خلبان مجبور شود در فرودگاهی غیر از فردگاه مبدا یا مقصد فرود بیاید. در هر صورت شرایط متفاوتی صورت می‌گیرد.

در صورت بازگشت به فرودگاه مبدا شرکت هواپیمایی باید مبلغ کل بلیط را بازگرداند یا به انتخاب خودتان پرواز دیگری را برای رسیدن شما به مقصد فراهم کند.

در صورتی که هواپیما در فرودگاه دیگری غیر از فرودگاهی مسیر فرود بیاید شما دو انتخاب دارید:

  1. شرکت هواپیمایی شما را به فرودگاه مبدا بازگرداند و کل مبلغ بلیط را به شما پرداخت کند.
  2. در صورتی که شما تمایل داشته باشید می‌توانید با روش‌های زمینی مثل قطار، اتوبوس و… ادامه مسیر را تا مقصد بپیمایید تامین هزینه‌ی هر روشی که شما برای رسیدن به مقصد انتخاب می‌کنید بر عهده‌ی شرکت هواپیمایی است.

مراحل سوار شدن به هواپیما

راه حل‌هایی برای برخورد نکردن با کنسلی پرواز

البته کنسل شدن پرواز تقریباً از دست مسافر‌ها خارج است اما با رعایت چند نکته احتمال کنسل شدن پروازتان را کمتر کنید

  1. با ایرلاین‌های معتبر پرواز کنید. ایرلاین‌های معتبر برنامه ریزی دقیق تری دارند و از هواپیما‌های بهتری استفاده می‌کنند در نتیجه با مشکلات فنی کمتری مواجهه می‌شوید. ایرلاین‌های معتبر تمام تلاش خود را می‌کنند پرواز در بهترین شرایط و در زمان مقرر صورت بگیرد. و در صورتی که تاخیر یا مشکلی در پروازتان رخ دهد با امکانات و خدمات بهتری برای جلب رضایت شما اقدام می‌کنند.
  2. چک کردن وضعیت آب و هوا قبل از رزرو بلیط. البته این مورد شاید به نظر شما خیلی هم دقیق نباشد ولی همانطور که تجربه ما نشان داده پروازها در روزهایی که آب هوای نامساعدی دارند بیشتر کنسل می‌شوند پس به راحتی می‌توانید با یک جستجوی ساده در گوگل آب هوای آن روز را بررسی کنید.
  3. سعی کنید از پرواز‌های چند مرحله‌ای دوری کنید و یک پرواز مستقیم انتخاب کنید. ممکن است برای رسیدن به یک مقصد از چند پرواز برای رسیدن به مقصد انتخاب کنید. این روش ریسک به موقع رسیدن به مقصد را بیشتر می‌کند و در صورت لغو یک پرواز بقیه‌ی پرواز‌ها را از دست بدهید.
  4. دقیقه نودی نباشید. اگر می‌توانید تمام سعی خود را بکنید تا حداقل یک روز قبل از زمانی که باید در مقصد باشید بلیط بخرید در اینصورت با کنسل شدن پرواز هم قرارتان را از دست نمی‌دهید هم فرصت کافی دارید تا یک پرواز جایگزین پیدا کنید.

نظرشما چیه؟ تا به حال تجربه‌ای در مورد کنسلی یا تاخیر در پرواز داشتین؟ خوشحال می‌شیم تجربه‌تون رو با دیگران در میون بگذارید 😉

نمایش نظرات (2)