سوغات و صنایع دستی اراک | شهری غنی از فرهنگ و تمدن

 ما در درناتریپ قصد داریم امروز شما را با سوغات و صنایع دستی اراک آشنا کنیم. شهر اراک یکی از شهرهای صنعتی ایران می باشد. اما با این حال از گذشته و فرهنگ آن نیز نمی توان چشم پوشی کرد. این شهر زیبا دارای سوغات و صنایع دستی بسیار فاخری در میان شهر های ایران می باشد از هنر های دستی گرفته تا خوراکی ها.با ما باشید تا شما را با سوغات  صنایع دستی اراک آشنا کنیم.

سوغات اراک

انگور و کشمش اراک ؛ زبان زد عام در کیفیت

"<yoastmark

تاکستان های بسیاری در اطراف اراک وجود دارد که سبب فراوانی  انگور و کشمش در این منطقه شده است. و به همین سبب نیز محصولاتی مانند شیره انگور، سرکه، شربت انگور، مویز به فور در این منطقه یافت می شود.روستای هزاوه در اراک یکی از مهم ترین روستاها در زمینه برداشت انگور است.از این رو انگور به عنوان یکی از سوغات اراک به شمار می آید.

گردو ؛  محبوب در میان سوغات اراک

"<yoastmark

یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی اراک و شهرهای استان مرکزی گردو است.در بسیاری از باغ های روستاها در اراک درختان گردو به زیبایی دیده می شوند.همچنین شهر اراک سالانه جزو صادر کنندگان گردو به سایر نقاط ایران و جهان است.اینکه گردو های اراک از مرغوب ترین وو باکیفیت ترین گردو ها در کشور است بر کسی پوشیده نیست.

انار؛ یاقوت درخشان سوغات اراک

"<yoastmark

از دیگر محصولات کشاورزی در اراک که می توان به عنوان سوغات این شهر در نظر گرفت انار است. در شهر اراک انار در رتبه اول سوغات محبوب این شهر قرار دارد. این منطقه به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب برای کشت انار دارای مرغوب ترین باغات انار بوده است.اکثر ما برای یکبار هم شده نام انار ساوه را شنیده ایم که به عنوان انار باکیفیت و مرغوب شناخته شده است.

شیرینی گوش فیلی، خوشمزه ترین شیرینی اراک

"<yoastmark

شیرینی گوش فیلی یکی از شیرینی های شهر اراک است که به دلیل نوع پخت و مواد اولیه آن بسیار ترد است. و خوردن آن به عنوان عصرانه در کنار چایی بسیار دلپذیر است.شکل این شیرینی شبیه به گوش فیل است.از این شیرینی خوشمزه برای افطار در ماه رمضان استفاده نیز می شود.این شیرینی عامه پسندترین شیرینی در میان سوغات اراک است.

نان فطیر ، گرم و دلپذیر

"<yoastmark

از نان های سنتی ایران، نان فطیر اراک است.از این نان در مناسبت های گوناگون علی الخصوص نوروز استفاده و پخته می شود.ودر بین مردم از محبوبیت فراوانی برخورد دار است.نان فطیر اراک بدون هیچ خمیر مایه ای و به شیوه سنتی درست می شود.می توان گفت که نان فطیر نوعی نان شیرمال است که در آن زرد چوبه می ریزند و با دانه های خرفه،کنجد، سیاه دانه تزئین می شود.این نان در اندازه های مختلف درست می شود و به سوغات اراک معروف است.

جوزغند، شیرینی متفاوت در میان سوغات اراک

"<yoastmark

شیرینی محلی جوزغند از دیگر سوغات اراک می باشد که بسیار محبوب است. این شیرینی از محصولی به نام الگ تهیه می شود الگ میوه ای از خانواده هلو است که طعمی ترش و شیرین دارد. برای درست کردن شیرینی جوزغند هلوی خشک شده را با خاک قند، شکر، زردآلو، بادام وهل مخلوط می کنند.اگرچه این شیرینی در فصل های مختلف سال پخته می شود اما مردم استان مرکزی این شیرینی را مخصوص شب یلدا می دانند.

باسلوق

"<yoastmark

یکی دیگر از شیرینی های محبوب در اراک باسلوق است.روش تهیه باسلوق در اراک بسیار دیدنی است و در یکی از روستاهای قدیمی و توریستی به نام هزاوه تهیه می شود.مردم این منطقه در اوایل پاییز شروع یه چیدن انگور از باغات می کنند و از آن برای تهیه باسلوق استفاده می کنند.

صابون، یکی از قدیمی ترین سوغات اراک

"<yoastmark

صابون آشتیان یکی از قدیمی ترین سوغات اراک از گذشته تا کنون است و جزو میراث ملی محسوب می شود.که هم اکنون نیز مردم اراک از آن استفاده می کنند.این صابون های سنتی را با چربی حیوانی، سود سوز آور، نمک، آب تهیه می کنند.وحدود هشت ساعت در جلوی آفتاب می گذارند که خشک شود.

صنایع دستی اراک

قالی ساروق، زیباترین طرح ها در فرشهای اراک

سوغات وصنایع دستی اراک
سوغات و صنایع دستی اراک

فرش ساروق یکی از محبوب ترین صنایع دستی اراک است که آوازه بلندی دارد.ساروق در واقع در روستایی در 50 کیلومتری اراک است که به فرش های دستبافت جهانی شهرت دارد.فرش های اراک به سه دسته ی محال، مشک آباد، ساروق تقسیم می شوند که همه آن ها زیر پوشش فرشی به نام ساروق می رود که نشان از اهمیت فرش ساروق دارد.

گیوه بافی

سوغات و صنایع دستی اراک
سوغات و صنایع دستی اراک

گیوه سنجان از صنایع دستی  و سوغات اراک است.سنجان روستایی در دامنه کوه قصیه است که باغ های گردو فراوانی دارد. گیوه، نوعی کفش  پاپوش اصیل ایرانی است که در فصول سال استفاده میشود. اکنون تنها در برخی از شهرستان ها و روستاها از آن استفاده می شود گیوه به دلیل وجود نخ و بافتی پارچه ای پا در آن عرق نمیکند.

قلم زنی روی مس

سوغات و صنایع دستی اراک
سوغات و صنایع دستی اراک

قلم زنی از هنرهای سنتی ایران محسوب می شود.این هنر که در شهر اراک نیز استفاده می شود بسیار با ظرافت و زیبا بر روی وسایل مسی انجام می شود.طرح ها و نقش های مردم اراک بر روی ظروف مسی از زبان زد ترین طرح ها روی وسایل است.که امروزه به عنوان صنایع دستی شهر اراک به شمار می رود.

کتابت و نگارگری

سوغات و صنایع دستی اراک
سوغات و صنایع دستی اراک

از دیگر صنایع دستی اراک می توان به نگار گری و کتابت اشاره کرد.که شامل طراحی سنتی، نقاشی ایرانی، تذهیب و تشعیر، خوش نویسی و کتیبه نویسی می شود.این صنعت که از گذشته های دور در میان مردم اراک رواج داشته یکی از خاص ترین و مورد پسندترین صنایع دستی شهر اراک محسوب می شود.

کپوبافی، مخصوص شهر شازند

سوغات و صنایع دستی اراک
سوغات و صنایع دستی اراک

کپوبافی یکی از صنایع دستی شهر شازند است.این صنایع دستی بسیار زیبا وجذاب در میان گردشگران و مسافرانی که به استان مرکزی سفر میکنند بسیار محبوب و پر فروش است و به عنوان سوغات اراک قرار دارد. کپو از برگ درخت خرما ساخته می شود و به سبد های حصیری کوچک و بزرک تبدیل می شود.به شما پیشنهاد میکنیم در سفر به استان مرکزی از این وسایل بسیار زیبا و دیدنی حتما دیدن کنید.

پیام بگذارید