سوغات و صنایع دستی شیراز، مهد شعر و تمدن

فارس، یکی از زیباترین و حاصلخیزترین استان‌های کشور است. این استان بزرگ محل رشد انواع گیاهان و محصولات کشاورزی مفید است. شهر شیراز علاوه بر طبیعت و جاذبه های تاریخی سوغات و صنایع دستی بسیار جالب و متنوعی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

سوغات و صنایع دستی شیراز

8671i6umm | سوغات و صنایع دستی شیراز • درناتریپ ✈️

اگر بخواهیم خلاصه ای از سوغات و صنایع دستی شیراز بگوییم مهم‌ترین سوغات شیراز، انواع عرقیات گیاهی و آبلیمو است. از دیگر سوغات ‌های شیراز می‌توان به لیمو شیرازی، مسقطی، کلوچه شیرازی، حلوای شیرازی و نان یوخه اشاره کرد. همچنین سوغات های استان فارس در بخش صنایع دستی شامل خاتم‌کاری، معرق‌کاری، ظروف نقره و قلم‌زنی می‌شود. دیگر سوغات استان فارس، گیوه‌ دست‌دوز و بسیار زیباست که می‌تواند هدیه‌ای دلنشین برای افراد سن و سال‌دار باشد. در ادامه این مطلب هر کدام را به طور مفصل بیان می کنیم.

سوغات شیراز

1.انواع عرقیات گیاهی

scaled scaled | سوغات و صنایع دستی شیراز • درناتریپ ✈️

شهر شیراز از جمله شهر هایی است که درجه یک ترین عرقیات گیاهی را دارد. به دلیل جو هوایی متعادل شیراز انواعی از عرقیات شیراز تهیه و تولید می شوند. در شیراز باغ هایی زیادی دارای انواع گل و گیاه وجود دارد که باعث شده عرقیات یکی از سوغات این شهر باشد. این گل و گیاه ها دارای انواع مختلفی هستند که به زیبا تر شدن شهر نیز کمک می کنند و هر کدام دارای مزایایی هستند.از عرقیاتی که در شیراز زیاد بوده و معروف هستند می توان به عرق بهار نارنج،گلاب، بیدمشک و نسترن اشاره کرد.

2. آبلیمو

لیمو | سوغات و صنایع دستی شیراز • درناتریپ ✈️

شهرهای اطراف شیراز مانند جهرم آب‌وهوای مناسبی برای رشد لیموترش دارد. بنابراین در شیراز انواع بهترین آبلیموها را می‌یابید. ضمنا فالوده شیرازی با آبلیمو بسیار خوش‌‌طعم خواهد شد.

3.مسقطی

مسقطی | سوغات و صنایع دستی شیراز • درناتریپ ✈️

حلوا مسقطی از شیرینی های سنتی خوشمزه و پر طرفدار استان فارس است. این شیرینی غالباً به عنوان مسقطی لاری شناخته می‌شود. اصالت آن به شهر لار برمی گردد.

4.کلوچه شیرازی

سوغات و صنایع دستی شیراز
سوغات و صنایع دستی شیراز

کلوچه یکی از شیرینی‌های معروف ایرانی است که از سوغات‌های شیراز محسوب می‌شود.یکی از شیرینی های مورد علاقه مردم ایران کلوچه است که در تمام سفره های مردم فارس مشاهده می شود . چون درست کردن آن کاری است آسان

5.حلوای شیرازی

scaled | سوغات و صنایع دستی شیراز • درناتریپ ✈️

حلوا شیرازی هم مثل فالوده است، و بعید است بتوانید سوغات بیاورید ولی خب خودتان می‌توانید همان جا نوش جان کنید. حلوا شیرازی را در رستوران‌ها سفارش دهید، مخصوصا بعد از میل‌کردن کلم‌پلو شیرازی معروف.

6.نان یوخه

نان یوخه شیراز یا نان کاک کرمانشاه، نوعی سوغاتی و شیرینی سنتی ایرانی است. همان طور که از نامش پیدا است، مربوط به شهرهای شیراز و کرمانشاه است همچنین ”یوخه” قدیمی ترین شیرینی سنتی شیراز که بسیار خوشمزه و پرطرفدار است.

صنایع دستی شیراز

1.خاتم‌سازی شیراز

سوغات و صنایع دستی شیراز
سوغات و صنایع دستی شیراز

خاتم‌سازی شیراز از آن­ دسته هنرهایی است که طرفداران خاص خود را دارد و شامل آراستن سطح اشیاء چوبی به شکل مثلث‌های بسیار کوچک است. این مثلث‌ها هر چه ظریف‌تر و منظم‌تر باشند، خاتم مرغوب‌تر و باارزش‌تر می‌شود. البته مرغوبیت مواد اولیه‌ای که در خاتم به کار می‌رود نیز باعث بالا بردن ارزش آن می‌شود که ما در هنر خاتم‌سازی شیراز به‌خوبی آن را مشاهده می­‌کنیم.

2.معرق کاری

سوغات و صنایع دستی شیراز
سوغات و صنایع دستی شیراز

از دیگر سوغاتی­‌های شیراز پررمزوراز می‌توان به هنر معرق اشاره کرد. معرق یکی دیگر از رشته‌های مهم هنری با پیشینه بسیار طولانی و درخشان در صنایع‌دستی شیراز است. این هنر نسبت به سایر صنایع چوبی از قبیل منبت‌کاری، نازک‌کاری چوب، خراطی، خاتم، بافت حصیر و سبد از قدمت بیشتری برخوردار است. معرق که در ابتدا تلفیقی از فلز و چوب بود، به کمک ذوق هنری و اندیشه معرق‌سازان هنرمند شیراز تغییر شکل داد و صنعتگران به ‌جای استفاده از یک نوع چوب و رنگ ثابت، به استفاده از انواع چوب‌ها با رنگ‌های مختلف پرداختند. به خاطر ذوق هنری شیرازی‌ها می‌توانید زیباترین معرق‌کاری‌ها را در این شهر پیدا کنید.

3. ظروف نقره

سوغات و صنایع دستی شیراز
سوغات و صنایع دستی شیراز

نقره کاری شیراز، از روزگاران گذشته در این دیار رواج داشته و ظروف و وسایل بسیار ارزشمندی به وسیله هنرمندان نقره‌کار این شهر ساخته می‌شوند. در واقع، قدمت این صنعت در ایران به 7000 هزار سال پیش بازگشته و هنوز هم در شهرهای هنرپروری مانند شیراز طرفدارانی دارد.

4.قلم زنی

سوغات و صنایع دستی شیراز
سوغات و صنایع دستی شیراز

قلم‌زنی یکی از جذاب‌ترین هنرها و صنایع‌دستی ایرانی است. در این هنر، روی فلزاتی نظیر طلا، نقره و مس حکاکی می‌کنند. آثار قلم‌زنی بر روی ظروفی نظیر گلدان و قندان فروخته می‌شود.

5.منبت‌کاری

سوغات و صنایع دستی شیراز
سوغات و صنایع دستی شیراز

سوغاتی دیگری که در اغلب فروشگاه‌­ها و مراکز خرید در نقاط مختلف شیراز می‌توان یافت، منبت‌­کاری‌­های متنوع این شهر زیبا است. منبت‌کاری در واقع به هنر کنده‌کاری و حکاکی روی چوب، بر اساس نقشه‌ای دقیق گفته می‌شود.

6. نمدمالی

| سوغات و صنایع دستی شیراز • درناتریپ ✈️

نمدمالی را می‌توان در میان عشایر و هنرمندان خوش‌قریحه شیراز جستجو کرد. سوغاتی نفیسی که برای ساختش زحمت فراوانی کشیده می‌شود. نمد جزو ساده‌ترین کف‌پوش به حساب می‌آید و ساخت آن به دستگاه خاصی نیاز ندارد. دلیل استفاده از پشم در نمدمالی، خاصیت طبیعی در هم‌پیچیده شدن الیاف پشم بر اثر فشار و رطوبت است

پیام بگذارید