جنگل تیلاکنار | تجربه وحشت و زیبایی در یک قاب

جنگل تیلاکنار یکی از مناطقی است که جذب بالایی در گردشگر دارد و عده ی زیادی از مردم در تمام طول سال برای دیدن این جاذبه ی طبیعی روانه سلمانشهر می شوند. این جنگل زیبا در دامنه رشته کوه البرز و در نواحی جنوبی شهر واقع شده، فضایی بسیار متفاوت و سرسبز را ایجاد کرده است.

موقعیت جنگل

786 | جنگل تیلاکنار • درناتریپ ✈️

پارک جنگلی هیرکانی که به تازگی به یکی از پارک های ملی کشور مبدل شده است 40 هزار هکتار وسعت دارد و جنگل تیلاکنار را به عنوان یکی از زیباترین بخش های ممکن در مجموعه خود قرار داده است. جاده جنگلی تیلاکنار به طول 35 کیلومتر یکی از خارق العاده ترین جاده های جنگلی محسوب می شود.

در وصف جنگل تیلاکنار

این جنگل در تمامی فصول مناظر دل انگیزی دارد اما در پاییز چشم اندازهای بی نظیری را اینجا می یابید. رنگین کمانی از رنگ های چشم نواز که شما را متحیر خواهند کرد. البته تیلاکنار جنگلی چهار فصل است و می توانید همیشه از زیباییهایش لذت ببرید. تیلاکنار در همسایگی جنگل های جهان نما قرار دارد و جزو جنگل های هیرکانی به حساب می آید. بیشتر درختان این جنگل را درختان توسکا، اورس و بلوط تشکیل می دهند. هنگامی که هوا ابریست فضای این جنگل ها بسیار رویایی و بی نظیر است.

0543 | جنگل تیلاکنار • درناتریپ ✈️

یکی از زیبایی های این مسیر فرعی تا کلارآباد و کلاردشت، وجود دریاچه دایورک بوده که لذت از مسیر را بیشتر می کند. همان طور که در اطراف جنگل تیلاکنار ساختمان های مدرن و جذابی قرار گرفته، در دل جنگل نیز یک هتل چهار ستاره وجود دارد. اگر قصد استفاده از جنگل را دارید سعی کنید حتما قبل از ورود به آن یک کیسه زباله به همراه داشته باشید تا مسیر و زیبایی های جنگل به خاطر زباله کثیف نشود.

پوشش گیاهی جنگل

انواع درختان توسکا، اوروس، بلوط و سرخدار به همراه بوته های مختلف و گیاهان متنوع در اطراف جاده پرپیچ و خمِ تیلاکنار هویدا هستند. اگر می خواهید به دل جنگل بزنید بهتر است از یک راهنمای محلی کمک گرفته و فردی که با جنگل آشنایی دارد را با خود همراه کنید.

پوشش جانوری جنگل

جنگل تیلاکنار
جنگل تیلاکنار

در این جنگل زیبا وجود انواع پرنده همانند کبک، یاکریم، و  سنجاب حتی عقاب از پرندگان معروف و همچنین وجود آهو و بزکوهی از دیگر جانورانی هستند که در این منطقه زندگی می کنند.البته لازم به ذکر است که این پوشش جانوری به طور ثابت نیستند. وگفته می شود که در آن جا دیده شده اند

تفریحات رایج پارک جنگلی

از جمله تفریحات رایج در جنگل می توان به پیاده روی در میان درختان و فضای زیبای جنگل و همچنین جنگل نوردی اشاره کرد. در این پارک زیبا شما می توانید به تجربه ی خاص کمپینگ و همچنین عکاسی در جنگل نیز دست پیدا کنید.

جنگل تیلاکنار
جنگل تیلاکنار

مردم منطقه تیلاکنار

مردم این منطقه از تبار مازندرانی بوده و به زبان فارسی و مازندرانی سخن‌ می‌گویند. در این روستا و روستای اطراف کشاورزی و دامداری رایج است. کلوچه و کوکی‌‌های کشمشی و گردویی از سوغات خوشمزه سلمان‌شهر است. ‌‌

تیلا در زبان محلی به معنای «چنگک» و چوب بلندی که برای چیدن انار و گردو استفاده‌ می‌شود، است. کلایه در زبان گیلکی به معنای محله‌ می‌باشد. تیلا به معنای شاد و مدرن نیز ‌می‌باشد.

جنگل تیلاکنار
جنگل تیلاکنار

روستای تیلاکنار

روستای تیلا کنار با آب و هوای معتدل و مرطوب در سلمان‌شهر استان مازندران قرار دارد. سلمان‌شهر یکی از شهرهای ساحلی دریای خزر است که ۲۱۶ کیلومتر با تهران فاصله دارد. تیلا کنار در دهستان کلارآباد غربی واقع شده است. با سلمان‌شهر ۳ کیلومتر فاصله دارد و در ۱۱ کیلومتری عباس‌ آباد است.

بهترین زمان سفر به جنگل تیلاکنار

جنگل تیلاکنار می تواند بعد از تجربه تفریحات آبی در ساحل متل قو شما را در پربار کردن سفرتان یاری کند. این جنگل دارای آب و هوایی معتدل و مرطوب می باشد. پس می توانید انتظار تابستان هایی گرم و زمستان هایی سرد را در این منطقه داشته باشید. لذا برای سفر سعی کنید در اواسط بهار و اواخر تابستان به این منطقه بروید.

جنگل تیلاکنار
جنگل تیلاکنار

البته این جنگل به دلیل پوشش گیاهی انبوه و درختان سر به فلک کشیده خود می تواند حتی در گرمای تابستان نیز نسیم خنک ایجاد کند. ولی به دلیل تعداد بالای مسافران در روزهای گرم تابستان پیشنهاد می کنیم همان بازه زمانی گفته شده را برای سفر انتخاب نمایید. لازم به ذکر است متل قو در زمستان آب و هوای سردی دارد و حتی برف شدید و یخبندان نیز اتفاق می افتد. ولی در پاییز با وجود هوای سردی که در جنگل حاکم است، منظره ای زیبا از رنگ های مختلف را در اختیارتان خواهد کذاشت.

آدرس جنگل تیلاکنار متل قو: مازندران، عباس آباد، سلمانشهر، جنگل تیلاکنار
پیام بگذارید