جزیره لاوان | دنیایی شگفت انگیز در دریا و خشکی

جزیره لاوان یکی از جزایر ایرانی خلیج فارس و یکی از جزایر پیرامونی جزیره کیش و بخشی از استان هرمزگان به شمار می‌رود. جزیره لاوان به نام جزیره مروارید پنهان هم شناخته می‌شود که به سبب صید مروارید از دیرباز در این جزیره است. هر چند اکنون شغل اصلی اهالی بندر لاوان کار در صنعت نفت و ماهیگیری است. جزیره لاوان با ۷۸ کیلومتر مربع مساحت، اکنون از مهمترین پایانه‌های صادرات نفت ایران است.

جزیره لاوان
جزیره لاوان

موقعیت جغرافیایی جزیره لاوان

لاوان جزیره‌ای به مساحت ۸۱ کیلومتر مربع، با جمعیت تقریبی ۲۰۰۰ نفر است. این جزیره سومین جزیره‌ی بزرگ استان هرمزگان، پس از قشم و کیش محسوب می‌شود. لاوان بین بندر مقام، جزیره‌ شیدور (مارو) و ساحل نخیلوه در آب‌های خلیج فارس قرار دارد.فاصله‌ی لاوان از بندر عسلویه ۱۱۷ کیلومتر و از بندر‌لنگه ۱۴۷ کیلومتر است. از روستاهای مسکونی لاوان می‌توان لاز، لازه و کفیله را نام برد.

1 min | جزیره لاوان • درناتریپ ✈️

وجه تسمیه جزیره لاوان

در گذشته جزیره‌ی لاوان با نام شیخ شعیب شناخته می‌شد؛ اما در سال ۱۳۳۷ و با پیشنهاد شرکت ملی نفت ایران و موافقت وزارت کشور به لاوان تغییر نام داد. لاوان به معنی مامور تقسیم آب قنات است؛ اما ریشه‌ کلمه عربی‌ است و از دو قسمت لاو (سفید) و وان (نگهبان و محافظ) تشکیل شده است. در میان اعراب لاوان، به‌عنوان نامی پسرانه استفاده می‌شود.

جزیره لاوان
جزیره لاوان

زیست بوم جانوری جزیره لاوان

گونه‌های حیات وحش در لاوان تنوع بالایی ندارند؛ اما یکی از زیباترین جاذبه‌های حیات وحش جزیره، تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های پوزه‌عقابی و سبز از اواسط اسفند تا اوایل مرداد در سواحل زیبای لاوان است. در طبیعت لاوان، گوسفندان وحشی دیده می‌شوند و جبیر (نوعی آهو) از دیگر گونه‌های حیات وحش در منطقه است.پرندگان دریایی و خشکی زی و موش سیاه از دیگر گونه های جانوری جزیره اند.

156451843 | جزیره لاوان • درناتریپ ✈️

پوشش گیاهی جزیره لاوان

پوشش گیاهی جزیره را اغلب گونه هایی از گیاهان یک ساله، دو ساله و چند ساله تا گونه هایی از گیاهان علفی، بوته ای و درختی تشکیل می دهند که اغلب بصورت پراکنده و در برخی نقاط متراکم اند. نخل، لور، کنار، گز، سپستان و انجیر معابد درختان بومی جزیره به شمار می آیند

جزیره لاوان
جزیره لاوان

فعالیت مردم در جزیره

فعالیت اصلی مردم جزیره ماهی گیری است و در بعضی فصول به صید مروارید می پردازند. بعضا به دامداری و خدمات در شرکت نفت نیز مشغولند. فرودگاه، اسکله خاکی، اسکله نفتی و تجهیزات آتش نشانی از تاسیسات مهم جزیره است. تردد به جزیره اغلب با کشتی و قایق صورت می پذیرد و فرودگاه برای تردد کارکنان صنعت نفت و نیروهای نظامی استفاده می شود. ولی به مرور زمان جای خود را به ماهی‌گیری داده است.

1 scaled | جزیره لاوان • درناتریپ ✈️

سوغات جزیره

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

 به دلیل گرم بودن جزیره محصولات حصیری بسیار کاربردی و مفید هستند، از همین رو صنایع دستی حصیری در این جزیره بسیار رونق دارد. محصولاتی که می توانید بخرید نیز شامل سینی گرد و بزرگ به نام سپ، دمکش، گلدان حصیری، ادویه های جنوبی، گلیم بافی از جمله صنایع دستی جزیره هستند.

Buy souvenirs from the seaside market of the beautiful island of Lavan | جزیره لاوان • درناتریپ ✈️

تفریحات جزیره لاوان

ماهی تازه در همه جای جزیره به‌وفور یافت می‌شود. می‌توانید به‌راحتی از ماهیگیران سراغ ماهی تازه بگیرید و در یکی از سواحل زیبای لاوان، از آشپزی در طبیعت لذت ببرید. هر انتخاب دیگری برای غذا داشته باشید، یک تجربه‌ی عالی و متفاوت را از دست خواهید داد. در لاوان رستوران‌ها با انواع غذاهای دریای جنوب هم وجود دارند.شما می توانید با حتی با شنا کردن نیز از بودن در جزیره زیبای  لذت  ببرید.

| جزیره لاوان • درناتریپ ✈️

یکی از تفریحات جذابی که می توانید در جزیره لاوان داشته باشید، غواصی است. اگر علاقه مند هستید تا دنیای پر رمز و راز زیر آب را مشاهده کنید، به شما پیشنهاد دادیم تا حتماً غواصی در آب های جزیره  را تجربه کنید. علاوه بر این ها قایق سواری از دیگر تفریحات هیجان انگیز است که تجربه آن به شما پیشنهاد می شود همچنین شما می توانید به فعالیت های دیگری مثل جت اسکی، بنانا سواری و شاتل سواری در جزیره  لاوان نیز مشغول شوید.

unnamed | جزیره لاوان • درناتریپ ✈️

اقامت در جزیره لاوان

در لاوان می توانید در سوییت های اجاره ای و یا هاستل ها اقامت کنید. . هتل پنج ستاره لاوان و هتل آل اینکلوسیو لاوان از جمله هتل های شناخته شده در این جزیره هستند. اگر می‌ خواهید به صورت شخصی و مستقل به جزیره لاوان مسافرت کنید می توانید پیش از شروع مسافرت خود نسبت به رزرو هتل در جزیره لاوان اقدام نمایید. در جزیره لاوان علاوه بر هتل های لوکس و لاکچری، هتل های ارزان تر با قیمت مناسب تر نیز وجود دارند. شما می توانید جهت صرفه جویی در هزینه های مسافرت خود به این جزیره جنوبی، یکی از این هتل های ارزان را جهت اقامت انتخاب کنید.

10 min | جزیره لاوان • درناتریپ ✈️

جاذبه های گردشگری جزیره لاوان

برجسته ترین جاذبه گردشگری لاوان سواحل مرجانی بکر و دست نخورده ای است که می توانید شگفتی های طبیعت را بدون دخالت انسان در آنجا مشاهده کنید. جزیره مارو و گشت و گذار بر فراز تپه های بسیار زیبای آن نیز یکی دیگر از جاذبه های گردشگری جزیره لاوان است. سواحل مارو در برخی از نقاط شنی و در برخی دیگر صخره ای و پوشیده از مرجان بوده و بسیار زیبا و دست نخورده هستند.

5 | جزیره لاوان • درناتریپ ✈️

نکته مهم در سفر به لاوان

تردد بین لاوان و مقام به‌وسیله‌ی قایق انجام می‌شود. بهتر است برای رفتن به لاوان، صبح عازم شوید؛ پس اگر عصر یا غروب به بندر مقام رسیدید، شب را همان جا بگذرانید.پس از رسیدن به جزیره، بهترین انتخاب غذا ماهی کبابی است.

3 1 | جزیره لاوان • درناتریپ ✈️

بهترین مسیر های دسترسی به لاوان

بهترین راه رسیدن به لاوان از طریق بندر مقام است. برای رسیدن به بندر مقام از مسیر شیراز به مقصد شهر پارسیان از فیروزآباد، بندر سیراف و بندر عسلویه گذر کنید و پس از رسیدن به شهر پارسیان، با عبور از مسافتی یک ساعته در جاده‌ای ساحلی و زیبا میان کوه و دریا به بندر مقام در ۲۰ کیلومتری لاوان خواهید رسید.

پیام بگذارید