جاهای دیدنی گچساران

دیدنی های گچساران

شهر گچساران یکی از شهرهای تاریخی ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد است، که با طبیعت زیبا و آثار باستانی تاریخی و کهن، بازدید کنندگان را به سوی خود جذب می‌کند. این شهر زیبا بزرگ‌ترین میدان نفتی ایران و سومین میدان نفتی جهان نیز شناخته شده است. نام امروزی شهر گچساران به “دو گنبدان” معروف است. در این مطلب از درناتریپ قصد داریم تا شما را با جاهای دیدنی گچساران آشنا کنیم.

1 3 | جاهای دیدنی گچساران • درناتریپ ✈️

دژ سلیمان

از دیگر جاذبه های تاریخی در گچساران، ساختمانی است بسیار کهن که در ۲۰ کیلومتری از جنوب غرب این شهرستان و در ارتفاعات «کوه دژ سلیمان»، واقع شده است. «دژ سلیمان»، نام این میراث ایران کهن است که برای بازدید از آن باید مسیری سخت و دشوار را طی کرد. به نظر می رسد که دژ سلیمان، روزگاری مقر «سلیمان بن طاهر گناوه ای»، یکی از رهبران فرقه ی قرامطه بوده است و به همین دلیل به این نام نیز شهرت یافته است.

دژ سلیمان - جاهای دیدنی گچساران

آبشار کیوان لیشتر

 «آبشار صخره‌ای کیوان لیشتر» نام این پدیده‌ زیبای طبیعی است که با شکل پلکانی از ۷ آبشار کوچک تشکیل شده و در محل اتصال دو رودخانه‌ «دره تنگ درک» و «دره سور»، ایجاد می‌شود. ساختار پلکانی بودن این آبشار تماشایی، استخرها و برکه‌هایی بسیار زیبا را ایجاد کرده است که زیبایی دو چندانی به این منطقه بخشیده است.

جاهای دیدنی گچساران - آبشار کیوان لیشتر

تنگ باشتک

در 7 کیلومتری شمال شرقی گچساران، یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که از آن به «تنگ باشتک» یاد خواهد شد. تنگ باشتک دارای عرضی وسیع و بسیار دیدنی است و همچون یک مسیر مارپیچ گونه ی سنگی، با گذشتن از هر پیچ از آن، می توان چشم اندازهای تماشایی از صخره هایی تنگ را مشاهده کرد.

جاهای دیدنی گچساران - تنگ باشتک

گنبد لیشتر

یکی از بناهای تاریخی گچساران، در فاصله ی 30 کیلومتری از این شهرستان قرار دارد که به «گنبد لیشتر» شهرت یافته است. این اثر کهن که دارای پیشینه ای متعلق به قرن هفتم هجری و متعلق به دوران حکومت سلجوقیان است، متشکل از یک گنبد با پلانی به شکل مربع است که با استفاده از فیلپوش ها به شکل هندسی هشت ضلعی و سپس به طور یک گنبد مخروطی شکل، تبدیل خواهد شد.

جاهای دیدنی گچساران - گنبد لیشتر

منطقه حفاظت شده کوه خامین

منطقه حفاظت شده کوه خامین با وسعت بیش از ۲۵ هزار هکتار در حدود ۳۰ کیلومتری دو گنبدان قرار گرفته است و دارای پوشش گیاهی و جنگلی متنوعی همچون بلوط، ارژن، انجیر وحشی، کیکم، چویل ،گون، زالزالک و کلخنگ است.

روستای مارین از مناطق دیدنی گچساران

روستایی تاریخی که امروزه به یکی از جاذبه های مهم گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شده است. بازدیدکنندگان به هنگام تماشای روستای مارین در شهر گچساران، علاوه بر لذت بردن میانِ کوچه باغ‌های روستا، می‌توانند در ارتفاعات بلند، میانِ دره‌ای به نظاره چشم‌اندازِ سرسبز اطراف روستا بنشینند که می‌تواند یک روز هیجان‌انگیز را برای طبیعت دوستان ما خلق کند.

3 1 | جاهای دیدنی گچساران • درناتریپ ✈️

امامزاده جعفر(ع)

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

بقعه امامزاده جعفر(ع) درمجاورت جاده گچساران به بابامیدان در دشتی وسیع در روستای امامزاده جعفر(ع)و ۲۰ کیلومتری شهرستان نفتخیز گچساران قرار گرفته است، این مکان علاوه برموقعیت ویژه استراتژیکی و اهمیت اقلیمی از جمله زیارتگاه‌های معتبر به شمارمی‌رود.

k026 امامزاده جعفر گچساران | جاهای دیدنی گچساران • درناتریپ ✈️

آرامگاه حکیمه خاتون (س)

یکی از جاذبه های محبوب مذهبی در شهرستان گچساران، بارگاهی است مطهر که به «آرامگاه بی بی حکیمه خاتون (س)» شهرت یافته است. این بارگاه ملکوتی، در بین مردم از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است و سالانه میزبان جمع زیادی از علاقه مندان به خاندان اهل بیت (ع) است. به گونه ای که جمع زیادی از سراسر کشور و کشورهای همسایه برای زیارت این مکان مقدس، به گچساران سفر می کنند.

8 | جاهای دیدنی گچساران • درناتریپ ✈️

آبشار گنج بنار

از دیگر زیبایی های طبیعی در شهرستان گچساران، «آبشار گنج بنار» است که در 30 کیلومتری از این شهرستان و در دامنه ی کوه «خاییز» واقع شده است. ارتفاع این آبشار برابر با 30 متر است و آب آن نیز از چشمه های گوناگونی تامین خواهد شد. حضور این پدیده ی طبیعی باعث گردیده است که حتی در فصل گرم سال، آب و هوای این منطقه بسیار دلنشین و خنک باشد و جمع زیادی از گردشگران و مسافران از این آبشار زیبا دیدن کنند.

2 1 | جاهای دیدنی گچساران • درناتریپ ✈️

چهار طاقی خیرآباد

یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی گچساران، بنایی است تاریخی که در فاصله ی 50 کیلومتری از این شهرستان قرار گرفته و به نظر می رسد که دارای قدمتی متعلق به دوران حکومت ساسانیان است. این بنای کهن که به نام «چهارطاقی خیرآباد» شهرت یافته است، بهره مند از معماری اصیل و کاملا ایرانی است که می توان آن را نمادی از سیاست، مذهب و نوع حکومت دوران خویش در نظر گرفت. اثری کهن که در روستای «ده ناصر» استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و همثل سندی ارزشمند، از تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران زمین است.

6 | جاهای دیدنی گچساران • درناتریپ ✈️

آسیاب خربل

آسیاب خربل از آثار تاریخی پس از اسلام است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این آسیاب تاریخی در روستایی با همین نام قرار گرفته است.

قلعه باباکلان

قلعه باباکلان از قلعه‌های تاریخی منطقه به مشار می‌رود که قدمت آن به دوران پس از اسلام می‌رسد. این قلعه تاریخی که در روستایی با همین نام واقع شده به ثبت ملی رسیده است.

713a578bda7 dd9e2ffc8e7f 679dbc43399 | جاهای دیدنی گچساران • درناتریپ ✈️

پل بریم

پل بریم گچساران اثری برجای مانده از دوران ساسانیان است که به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته شکل گرفته است. این پل تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل بند خره خهکی

پل بند خره خهکی در سه کیلومتری روستای انبارگاه واقع شده است که قدمت آن را دوران‌های تاریخی پس از اسلام می‌دانند. این پل تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نمایش نظرات (2)