کویر حلوان؛ شاهکاری بیابانی در نزدیکی طبس

کویر حلوان از کویرهای بسیار زیبای ایران است که در استان خراسان جنوبی واقع شده است. این کویر از شمال به کویر مرکزی ایران و ارتفاعات پیر حاجات و از جنوب به مسیر ارتباطی خور-طبس منتهی میشود.

کویر حلوان
کویر حلوان

سمت شرقی آن به ارتفاعات عاشقان و غرب آن نیز به دریاچه نمک خور و کویر مرکزی میرسد. نام این کویر از نام روستایی در حاشیه شرقی کویر گرفته شده است. این روستا خرمای مرغوبی دارد و در گذشته نیز از مهمترین روستاهای منطقه طبس به شمار میرفت.

کویر حلوان
کویر حلوان

این روستا پنج برج نگهبانی دارد که دلیل آن را نیز میتوان اهمیت آن در گذشته به علت عبور کاروان‌ها دانست. در ناحیه شرقی و شمالی این کویر، باتلاق‌های نمک، رس و دریاچه نمک خور به چشم میخورد. همانطور که در پست‌های قبلی در مورد کویرگردی توضیح دادیم، کویر از مناطق مهم برای تماشای زیبایی آسمان در شب است.

44599553 1718219671621509 4890428519008349050 n | حلوان • درناتریپ ✈️

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

پوشش گیاهی این منطقه غنی بوده و از گیاهان کویری آن میتوان به تاغ، دم گاوی، بادام کوهی، اسکنبیل، گز و… اشاره کرد. گونه‌های جانوری مختلفی نیز مانند عقرب،کبک،چکاوک،عقاب طلایی، گرگ، شغال، کرکس، گربه وحشی، روباه، سمور، موش صحرایی، سوسمار و… در این منطقه زندگی میکنند.

اگر قصد سفر به کویر حلوان را دارید، بهترین فصل‌ سفر زمستان میباشد. در زمستان هوای این منطقه خنک‌تر است و با گزش حیواناتی چون مار و عقرب نیز کمتر مواجه میشوید. با هر وسیله‌ای مانند اتومبیل، اتوبوس، هواپیما و یا قطار میتوانید به حلوان سفر کنید و برای رسیدن به کویر حلوان نیز باید ابتدا به روستای حلوان برسید. برای اقامت در این منطقه میتوانید در اقامتگاه بومگردی نزدیک کویر که به اقامتگاه بومگردی ستاره کویری حلوان مشهور است اقامت کنید که علاوه بر تجربه دلچسب اقامت درکویر نیز میتوانید طعم غذاهای بومی را چشیده و با فرهنگ بومی همچون بازی‌های محلی آشنا شوید و یا حتی به رصد آسمان بپردازید. اگر هم قصد کمپ زدن در کویر را دارید، حتما وسایل مورد نیاز جهت کمپ زدن در کویر را با خود به همرا داشته باشید و با نکات لازم جهت دور ماندن از خطرات کویری چون گزش توسط مار و عقرب یا مقابله با گربه‌های وحشی آشنا باشید. حضور یک راهنمای کار بلد نیز توصیه میشود.

آدرس: ایران، استان خراسان جنوبی، شهرستان طبس، روستای حلوان، کویر حلوان.

پیام بگذارید