کال جنی | دره ای دیدنی و اسرارآمیز

کال جنی دره ای دیدنی و اسرار آمیز در استان خراسان جنوبی است. با درناتریپ همراه باشید تا به بررسی این دره زیبا بپردازیم.

کال جنی

این دره در شمال شهرستان طبس و در نزدیکی روستای ازمیغان واقع شده است. کلمه کال در فارسی به  دره ایجاد شده توسط سیل اطلاق می شود.

این دره به دوران ساسانیان بر می گردد.

اما چرا این دره به این نام مشهور است؟

در مورد کلمه کال در بالا توضیح دادیم. اما جن در ادامه این نام، به دلیل باور مردم مبنی بر حضور جن ها در این دره است. از دیوارهای این دره می توان فهمید که زمان تشکیلش بیش از ۱۰۰۰ سال است. برخی از نقاط این دره به شکل حروف U  و V انگلیسی شبیه است.

وقتی از پایین به بالا نگاه می کنید، شما آسمان را در میان دو دیواره مشاهده می کنید که البته در برخی نقاط دره مشاهده آسمان امکان پذیر نیست.

دره کال جنی دارای آبشارهای مختلف، رودخانه ها و حوضچه ها است. عمق حوضچه ها ۱٫۵ متر است. در سراسر این دره شما شاهد حفره هایی هستید که توسط انسان ها ایجاد شده اند.

کال جنی
دره کال جنی

| کال جنی • درناتریپ ✈️

ورودی تونل ها و حفره ها که در دیواره ها برای زندگی توسط زرتشتیان حفر شده اند، وجود درختان خرما، حوضچه ها، رودخانه ها و آبشارهای کوچک تنها بخشی از زیبایی های این دره اسرارآمیز است.

چگونه می توانم به کال جنی بروم؟

پس از سفر به طبس، جاده طبس به بشرویه را دنبال کنید. پس از گذر از مسیر خاکی که به روستای فشا منتهی می شود، با پرس و جو از طریق روستائیان می توانید به دره کال جنی برسید.

آدرس: خراسان جنوبی، شهرستان طبس، دره کال جنی


نظر شما در مورد این دره زیبا چیست؟ تا به حال به این دره اسرار آمیز سفر کرده اید؟ تجربیات خود را به اشتراک بگذارید.
پیام بگذارید