کردان کرج، منطقه ای تفریحی_ توریستی

کردان روستایی خوش آب و هوا و زیبا در 65کیلومتری شمال غرب تهران، 25کیلومتری کرج، 15کیلومتری هشتگرد و 5کیلومتری شهر کوهسار است. منطقه مسکونی این روستا 104هکتار مساحت و بیش از 5هزار نفر جمعیت دارد.
شاید خیلی از ما کردان را به باغ‌ها و تالارهای عروسی و ویلاهای مجلل آن بشناسیم ولی جذابیت های این روستای جادویی تنها در این موارد خلاصه نمی‌شود.

کردان

شاید با خود بگویید چرا کردان؟ اصلاً چه شد که این روستا به مقصد گردشگری محبوب تهرانی‌ها تبدیل گردید. جالب است بدانید که همه چیز از دوران دفاع مقدس و 8سال جنگ تحمیلی شروع شد؛ در آن زمان بسیاری از مردم تهران کردان را برای زندگی انتخاب کردند و اینگونه شد که این روستا به منطقه ای حاشیه نشین برای تهرانی‌ها و کرجی‌ها بدل گردید.

مسیر دسترسی به روستای کردان

از تهران یا هر کجای دیگر ایران که روزگار می‌گذارنید، خود را به کرج رسانده و از آنجا مسیر آزادراه را به‌سمت قزوین پی بگیرید. با طی کمتر از بیست کیلومتر به تابلو خروجی روستای کردان بر می‌خورید. از خروجی وارد جاده‌ی روستای کردان شده و با طی تنها چند کیلومتر خود را در قلب این روستا ببینید.

charan06 | کردان • درناتریپ ✈️

تفریح در کردان

کردان دارای یک سایت پروازی است که در سال ۹۶ افتتاح شد. دوست داران هیجان می‎‌توانند با هلیکوپتر بر فراز منطقه کردان پرواز کرده و زیبایی‌های آن را از زاویه دیگری ببینید. از جاذبه‌های دیگر کردان، کوه‌های اطراف این منطقه است که برای علاقه‎‌مندان به کوهنوردی و سنگ‌نوردی بسیار مناسب است. کوه‌های کردان، به طالقان و غرب شمال کرج متصل هستند. از مجموعه‌‎های تفریحی و اقامتی در منطقه کردان، می‌توان مجموعه ایثار را نام برد که در ۵ کیلومتری کردان قرار گرفته است. مجموعه ایثار دارای امکانات اقامتی نظیر انواع ویلا و سوئیت با ظرفیت کلی ۴۰۰ نفر و امکانات تفریحی و ورزشی مانند مرکز حیات وحش، پارک بازی کودکان، دوچرخه‌سواری، قایق‌سواری، کالسکه‌سواری، آلاچیق و… است.

جاهای دیدنی کردان

 برج مقبره (امامزاده امام حسین)

برج مقبره (امامزاده امام حسین)

یکی از جاهای دیدنی کردان که جزو آثار باستانی این روستا بوده، برج مقبره کردان است که آرامگاه امامزاده حسین در آن قرار دارد. این برج تاریخی آجری در فاصله ۸۰۰متری روستای کردان است. برج مقبره پلانی خورشیدی و دایره‌ای شکل داشته که هیچ زاویه‌ای در این بنا به چشم نمی‌خورد و روی سکویی به قطر ۸متر ساخته شده است. قدمت این برج به عصر سلجوقی بازمی‌گردد. سقف برج مقبره به شکل یک کلاه‌خود بوده و روی دیوار آن حفره‌هایی وجود دارد که احتمالاً برای چرخش هوا و دفع رطوبت است.

رود کردان

رود کردان

همانطور که پیش‌تر نیز گفتم روستای کردان زمین‌های حاصلخیزی دارد و باغ‌های زردآلو، آلبالو، گیلاس، گردو و توت در این منطقه به وفور دیده می‌شود. یکی از دلایل اصلی این سرسبزی و حاصلخیزی، رودخانه ارتفاعات کهار است؛ این رود که با نام دریاچه کردان نیز شناخته می‌شود، از وه کهار بزرگ سرچشمه می‌گیرد. رودخانه کردان از شمال شرق این روستا به سمت جنوب غربی جاری می‌شود و زمین‌های کردان را سیراب می‌کند. این رودخانه از شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد عبور کرده و در اطراف روستای نجم‌آباد وارد رودخانه شور می‌شود.

کوهنوردی

کوهنوردی در کردان

روستای کردان با داشتن کوه‌‌های مناسب که از شرق به منطقه طالقان و از غرب به شمال کرج متصل هستند، منطقه ای مناسب برای کوهنوردی را فراهم آورده و گروه کوهنوردی معروف به سنگ سو سال‌ها بوده که در این دامنه ارتفاعات کردان را زیر پا گذاشته‌ و همچنین مسئول تورها و گروه‌های کوهنوردی در این منطقه است.

دهکده های تفریحی کردان (مجموعه ورزشی ایثار)

دهکده های تفریحی کردان

روستای کردان در مقایسه با بسیاری از روستاهای ایران امکانات ویژه‌ای دارد و همین امکانات بوده که آن را برای گردشگری منحصر به فرد و غیر قابل قیاس با سایر روستاها کرده است.

دهکده های تفریحی کردان یا همان مجتمع ایثار یک نمونه شاخص از امکانات ویژه این روستای ییلاقی است؛ این مجموعه شامل 50ویلا با قابلیت اسکان 700نفر، سالن کنفرانس و امکانات گسترده ورزشی می‌شود که از آن میان می‌توان به مجموعه آبی، زمین فوتبال و سالن ورزشی برای ورزش‌های گروهی اشاره کرد.

کمپ در کردان

min | کردان • درناتریپ ✈️

لازم نیست تا مکان یا منطقه خاصی را به شما معرفی کنم چرا که این منطقه به قدری جذاب و سرسبز است که هر قطعه از آن را می‌توان به عنوان یک منطقه کمپ انتخاب کرد و از محیط آن لذت برد. البته باید اشاره کرد که تنها کمپ کردن را جز کارهای خود قرار ندهید و پیاده‌روی نیز می‌تواند یکی از جذاب‌ترین تفریحات در کردان باشد. اگر حاشیه و امتداد رودخانه کردان را پیاده‌روی کنید با منظره‌ای خارق‌العاده رو به رو خواهید شد که شاید نظیر آن را پیش از این هیچوقت ندیده باشید.

اقامت در کردان کرج

عبور رودخانه کردان | کردان • درناتریپ ✈️

در روستای کردان انواع ویلاهای لوکس و مجلل برای اقامت وجود دارد. همچنین روستا، امکاناتی را برای اقامت گردشگران فراهم آورده است که ویلاهای دهکده های تفریحی کردان یک نمونه از آن‌ها به شمار می‌رود ولی در این میان بعضی اقامت در طبیعت و کمپ کردن را به همه این موارد ترجیح می‌دهند البته طبیعت سرسبز و بکر و آب و هوای مطلوب و پاک روستا نیز در این تصمیم بی تقصیر نیست.

پل بانو صحرا

پل بانو صحرا

در فاصله ی ۲کیلومتری از روستای کردان، پلی قدیمی با نام پل بانو صحرا کردان وجود دارد که قدمت آن به عصر صفوی بازمی‌گردد و نام این روستا نیز از همین پل گرفته شده که امروزه از این پل تاریخی تنها دو پایه باقی ‌مانده است.

پیام بگذارید