غذاهای محلی کردستان

کردستان از استان هایی است که در دامنه کوه های زاگرس قرار دارد و علاوه بر جاهای دیدنی، شامل غذاهای محلی مختلفی میباشد. با درناتریپ جهت آشنایی با غذاهای محلی استان کردستان همراه باشید.

kalane1 | غذاهای محلی کردستان • درناتریپ ✈️

۱. نان محلی شلکینه

شلکینه نوعی نان محلی است که بر روی ساج پخته میشود. این نان یک غذای سنتی بیشتر مهمانی‌ های دسته جمعی مردم سنندج در فصل مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد لازم

آرد گندم: یک پیمانه به علاوه ۲ قاشق سوپخوری
نمک: یک چهارم قاشق غذاخوری
شیر: ۲ پیمانه
شکر: ۲ قاشق سوپخوری
زرده تخم مرغ: ۴ تا ۶ عدد
زعفران دم کرده: ۲ قاشق سوپخوری

روغن محلی (دان) یا کره: ۱۰۰ گرم، معادل ۱/۲ پیمانه

شیره خرما یا انگور (دوشاو): ۲۰۰ گرم، معادل ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه

نمک، شکر و آرد را در ظرف گودی شکلی بریزید و شیر را کم کم اضافه کنید تا مایعی غلیظ به دست آید. سپس زعفران دم کرده را به علاوه زرده های تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید. بهتر است مایه را یکبار از الک یا صافی رد کنید تا از یکدست بودن آن مطمئن شوید. سپس کف تابه ای را با کره چرب کنید، مقداری از مایه نان را در آن ریخته و بپرخانید تا تابه از مایه نان پر شود. هرچه نان نازک تر باشد کیفیت آن بهتر خواهد بود. وقتی یکطرف نان طلایی شد، با کمک چنگال برگردانید تا طرف دیگر هم طلایی شود. سپس آن را روی سطحی صاف قرار داده و با قلمو روی آن شیره خرما بمالید. آن را ۴ لا تا کنید و در ظرف بچینید. وقتی همه نان ها تمام شد روغن حیوانی یا کره را ذوب کرده و روی نان ها بریزید.

غذاهای محلی کردستان
غذاهای محلی کردستان

۲. برساق

برساق همانند شلکینه نوعی نان محلی محسوب میشود که در شهرستان بیجار پخته میشود و سوغات این شهر محسوب میشود.

مواد لازم

آرد: ۵۰۰ گرم

شکر: ۱۰۰ گرم

شیر: ۲۵۰ میلی لیتر

تخم مرغ: ۱ عدد

رازیانه: نصف قاشق چایخوری

زعفران دم کرده: ۱ تا ۲ قاشق

نمک: به میزان لازم

روغن ترجیحا محلی: ۲ پیمانه برای سرخ کردن

مواد لازم برای میان نان

گردو خرد شده به صورت ریز: نصف پیمانه

شکر: ۱/۴ پیمانه

دارچین: ۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه

آرد را در ظرفی گودی بریزید و پس از آن شکر، رازیانه و نمک را به آن اضافه کنید. وسط آرد را گود کرده و پس از آن تخم مرغ، شیر و زعفران را داخل آرد ریخته و هم بزنید تا یک خمیری که چسبندگی نداشته باشد به دست آید. اگر خمیر چسبندگی داشت کمی آرد اضافه کنید و اگر کمی سفت بود کمی شیر اضافه کنید تا خمیر لطیفی به دست بیاید.

خمیر را با وردنه به ضخامت ۲ میلی متر و قطر ۱۰ سانت باز کنید و وسط آن از مخلوط دارچین، گردو و شکر بریزید. خمیر را ببندید دور آن را یا با دست پیچ دهید و یا با چنگال محکم کنید و در روغن سرخ کنید.

یک روش دیگر برای درست کردن آن این است که به صورت دایره اندازه یک پیش دستی کوچک خمیر را باز کنید به همان صورت در روغن داغ سرخ کنید. سپس آن را با شکر و دارچین یا با عسل یا با مربای دلخواه و یا شیره انگور میل کنید.

ad681a8503cf91dee3f8aed835e4a1e00 | غذاهای محلی کردستان • درناتریپ ✈️

۳. کلانه

کلانه از غذاهای محلی شهرستان پاوه در استان کرمانشاه است. این غذا به تا حد زیادی به پیتزای فرنگی شباهت دارد با این تفاوت که به روش سنتی روی ساج تهیه می شود.

مواد لازم

نمک: به میزان لازم

روغن حیوانی: ۱۵۰ گرم

پیچک یا پیازچه خرد شده: ۱ کیلوگرم

آرد گندم: ۱ کیلوگرم

طرز تهیه

ایتدا آرد را سه بار الک کنید و در ظرفی ریخته و وسط آن را گود کنید. خمیر مایه را با آب مخلوط کنید و ۱۵ دقیقه در جای گرمی قرار دهید تا عمل آید. مایه خمیر را به آرد اضافه کنید، نمک را به مقدار کم و به میزان کمی اضاف کنید و بعد به میزان لازم کم کم آب را اضافه می کنیم تا خمیر نرم و لطیفی به دست آید. خمیر را ورز میدهیم تا چسبندگی آن از بین برود. روی خمیر را با سلفون روکش غذا یا کیسه نایلون فریزر می پوشانیم و بعد پارچه تمیز و ضخیمی را کمی نمدار کرده و رویش می اندازیم. سپس ظرف را در جای گرمی قرار می دهیم تا به مدت ۳ ساعت سرد شود، به حدی که به دست نچسبد. سبزیجات مورد نظر مثل پیچک یا پیازچه را خرد و ریز کرده، خمیر را باز کرده و مانند نان لواش نازک می کنیم و سزیجات را داخل نصفش قرار داده و طرف دیگر خمیر را رویش بر می گردانیم. ماهی تابه ای یا ساج مخصوص نانوایی را بر روی بالاترین شعله قرار میدهیم و مطمئن می شویم ماهی تابه یا سینی فرمان روی حرارت مناسب و خوب داغ شده است. از پشت یک سینی گرد و نسبتا بزرگ و یا تخته آشپزخانه استفاده می کنیم و را طرف نان را کمی برشته می کنیم و پس از آن از روغن حیوانی برای چرب کردنش استفاده می کنیم.

kalaneh kordestan2 | غذاهای محلی کردستان • درناتریپ ✈️

۴.خورش ریواس

خورش ریواس به دلیل رویش گیاه ریواس در کوهستان های این استان به وفور طبخ میشود.

مواد لازم

ریواس: نیم کیلو

گوشت گوسفندی: نیم کیلو

پیاز: ۲ عدد متوسط

نمک و ادویه: به مقدار لازم

سبزی شامل نعنا و جعفری: به میزان لازم

طرز تهیه

گوشت را تمیز کنید، به صورت مکعبی خرد کرده و در کمی روغن سرخ و پس از آن در مقداری آب بپزید. سبزی ها را شسته و به صورت ساطوری خرد کنید. سپس سپس برگ و پوست ریواس را گرفته و مغز آن را به تکه های کوچک خرد کنید. پیاز را خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شود و پس از آن، سبزی ها و ریواس را به آن اضافه کرده م کمی تفت دهید. نمک، فلفل، ادویه را به خورش افزوده و مواد تفت داده شده را به گوشت اضافه کرده و به هم بزنید و با حرارت ملایم بپزید تا بجوشد، جا افتاده و روغن بیندازد.

khoresh rivas zanjan3 | غذاهای محلی کردستان • درناتریپ ✈️

۵. قایرمه

قایرمه کنگر سوخاری میباشد و از غذاهای استان کردستان است که آن را با نان و کته جهت اینکه وعده کاملی باشد صرف میکنند.

مواد لازم

کنگر: ۱ کیلو گرم

آرد: ۱ پیمانه

نمک: ۱ قاشق سوپخوری

فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری

زیره: ۱ قاشق چایخوری

بیکینگ پودر: ۱ قاشق چایخوری

تخم مرغ: ۳ عدد

شیر: نصف پیمانه

کره: ۳ قاشق سوپخوری (آب شده)

زعفران: ۳ قاشق سوپخوری (آب کرده)

روغن مایع: ۲ پیمانه

برنج به صورت کته: ۲ و نیم پیمانه

ماست چکیده یا خامه ای: ۱ پیمانه

طرز تهیه

ابتدا تیغ کنگرها را گرفته و آن ها را شسته و به قطعات مناسب و دلخواه برش می‌ دهیم.

آرد را در ظرف گودی ریخته و نمک، فلفل، زیره و بیکینگ‌ پودر را به آن افزوده و مخلوط می‌ کنیم.

در ظرفی جداگانه تخم‌ مرغ، آب، کره و زعفران دم کرده را مخلوط کرده و با هم زن خوب میزنیم و به آرد ادویه‌ دار می‌‌ افزاییم و هم می‌ زنیم تا مایه به غلظت ماست درآید (اگر مایه کمی‌ شل بود، می‌ توانید کمی آرد به آن اضافه کنید).

سپس کنگرها را درون مایه ریخته و بعد در روغن سرخ می‌‌ کنیم و با برنج کته و ماست چکیده سرو می‌ نماییم.

غذاهای محلی کردستان
غذاهای محلی کردستان

۶. آش دوغ کردستانی

آش دوغ یکی از غذاهای محلی استان کردستان است که بسیار خوش طعم بوده و طرفداران زیادی دارد. آنها در همه ایام سال، مخصوصا فصل سرما و روز سیزده بدر، این آش خوشمزه را در منزل تهیه کرده و میل می کنند. این آش، از دوغ، سبزی آش، برنج و … تشکیل شده است و میتوانید روی آن را با نعناع داغ و پیاز داغ تزیین کنید.

مواد لازم

دوغ محلی : ۸ تا ۱۰ لیوان

سبزی آش ( تره، گشنیز و نعنا ) : ۵۰۰ گرم

نخود : یک و نیم پیمانه

برنج : یک و نیم پیمانه

بلغور گندم : یک پیمانه

نمک : به مقدار لازم

فلفل : یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه

برای تهیه آش دوغ بهتر است که نخود و بلغور گندم و برنج را از یک شب قبل بخیسانید. اینگونه که هرکدام را جداگانه در یک ظرف ریخته و روی هرکدام ۱ لیوان آب بریزید. تا ۳ مرتبه هر نیم ساعت یک بار آب آن را عوض کنید. بعد آن را در گوشه ای گذاشته تا فردا استفاده کنید. یکی از فواید اینکار اینست که نفخ آنها گرفته شده و زودتر هم می پزد.

حالا برای تهیه آش دوغ باید آب نخود، بلغور گندم و برنج را دور بریزید. انها را در همان ظرف های جداگانه کنار بگذارید.

در مرحله بعدی باید سبزی ها را پاک کرده و حسابی بشویید. سپس همه را یکدست خرد کرده و کنار بگذارید.

پس از آن باید بلغور گندم و نخود را باهم مخلوط کرده و در یک قابلمه بزرگ بگذارید. سپس مقداری آب روی آن ریخته و روی شعله ملایم اجاق گاز بگذارید تا ۲۰ دقیقه حالت نیم پز بگیرید. ( آب ۳ بند انگشت روی بلغور و گندم)

وقتیکه مواد نیم پز شدند، برنج و سبزی خرد شده را به آن اضافه کرده و حدود نیم ساعت صبر می کنیم تا خوب پخته شوند.

در مرحله بعدی باید دوغ را در یک قابلمه بزرگ ریخته و یک تخم مرغ به آن اضافه کنید. حالا انها را روی حرارت ملایم اجاق بگذارید و خوب هم بزنید تا تخم مرغ در دوغ کامل حل شود.

وقتی دوغ شروع به جوشیدن کرد ، مواد پخته شده (بلغور، نخود، برنج و سبزی) را به آن اضافه کنید . سپس فلفل و نمک را به آش دوغ اضافه کرده و به مدت ۴۰ دقیقه دائما هم بزنید. تا زمانی که جوش نیامده باید ان را هم بزنید. وقتی چند قل زد آن را از روی حرارت بردارید تا کمی سرد شود.

اکنون آش دوغ شما اماده است. شما میتوانید مانند اش رشته آن را با نعناع داغ و پیاز داغ به زیبایی تزیین کنید.

غذاهای محلی کردستان
غذاهای محلی کردستان

۷. برویشین ترش

برویشین تورش یکی از غذاهای سنتی استان کردستان است که در اصل نوعی آش به شمار می رود. برویشین تورش را هم به عنوان غذای اصلی و هم به عنوان پیش غذا می توان آن را سرو کرد.

مواد لازم

بلغور نیم کیلو

لپه: ۱۰۰ گرم

زردآلو: ۲۰۰ گرم

سرکه: نصف پیمانه

پیاز: ۱ عدد

روغن: سه قاشق غذاخوری

زردچوبه: به میزان لازم

نمک: به میزان لازم

فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا در ظرف مناسب و گودی پیاز را خرد کرده و با روغن سرخ می‌کنیم. سپس بلغور شسته را از آبکش رد کرده و کمی در روغن تفت می دهیم و پس از آن لپه را آبکش کرده و به بلغور اضافه کرده و مقداری تفت می دهیم.

سپس سه پیمانه آب را روی آن ها می‌ ریزیم و زردآلو را اضافه می‌ کنیم.

بعد از پخته شدن سرکه، نمک، فلفل و زردچوبه را افزوده و آش را سرو می‌ کنیم.

broyshyon torsh 1kordestan | غذاهای محلی کردستان • درناتریپ ✈️

۸. خورش تره

خورش تره یکی از خورش های پرطرفدار کردستان است که البته در سایر مناطق دیگر کشور نیز به روشی متفاوت طبخ می شود. این خورش تا حدی شبیه به خورش قورمه سبزی است.

مواد اولیه جهت تهیه خورش تره:

گوشت گوسفندی یا گوساله: ۴۰۰ گرم

تره ساطوری شده: ۵۰۰ گرم

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

لوبیا سفید یا لوبیا قرمز: نصف پیمانه

پیاز متوسط و خرد شده: ۱ عدد

گرد لیمو: به میزان لازم

فلفل قرمز: به میزان لازم

زردچوبه: به میزان لازم

نمک: به میزان لازم

سیب زمینی برای سرخ کردن و تزیین: ۳ عدد

روغن: به میزان لازم

زعفران: به مقدار لازم

گوجه فرنگی: ۲ عدد

طرز تهیه خورش تره:

ابتدا در ظرفی مناسب کمی روغن ریخته و پیاز خرد شده را در آن تفت می دهیم به طوری که نیمه طلایی شود. سپس گوشت را به پیاز اضافه می کنیم. بعد از حدود ۵ دقیقه زردچوبه و لوبیا سفید را به آن اضافه می کنیم. پس از کمی تفت دادن حدود نیم لیتر آب به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب جوش بیاید. زیر شعله را کم کرده و اجازه می دهیم خوب بپزد.

در تابه ای جداگانه کمی روغن می ریزیم و تره و جعفری ساطوری شده را به آن اضافه می کنیم و حدود ۱۰ دقیقه تفت می دهیم. وقتی گوشت پخت، تره سرخ شده را به آن اضافه می کنیم و نمک می زنیم. در ۵ دقیقه آخر گرد لیمو یا ۴ عدد لیمو عمانی را به خورش اضافه می کنیم. بعد از یک ربع زیر خورش را خاموش می کنیم.

سیب زمینی را خلالی و سرخ می کنیم و گوجه فرنگی را هم خرد کرده و سرخ می کنیم و به عنوان تزیین روی غذا می ریزیم. همچنین میتوانید زعفران آب کرده نیز به خورش اضافه کنید و اگر ترشی آن مناسب نبود، کمی آبغوره یا آبلیمو به آن اضافه کنید.

غذاهای محلی کردستان
غذاهای محلی کردستان

۹. گوشت برخیله

گوشت برخیله یکی از غذاهای سنتی کردستان و به ویژه بیجار است که با گیاه گوشت برخیله که نوعی تره بهاری است تهیه می شود. این نوع تره سرشار از آهن و اسید فولیک بوده و به صورت خام یا پخته شده مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد لازم

گوشت برخیله: نیم کیلوگرم

پیاز: یک عدد متوسط

سیر: ۲ تا ۳ حبه

رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری

روغن، نمک و زردچوبه: به میزان لازم

تخم مرغ: ۲ یا ۲ عدد (اختیاری)

طرز تهیه

ابتدا در یک قابلمه گوشت برخیله را همراه با نصف استکان آب با حرارت کم می پزیم. پس از اینکه رنگ برگ ها تیره شده و پخته شدند، درب قابلمه را باز می گذاریم تا آبش کاملا تبخیر شود چون مثل اسفناج آب می اندازد.

سپس در تابه پیاز و سیر خرد شده را در روغن تفت داده و مقداری نمک، زردچوبه و رب گوجه فرنگی افزوده و با شعله کم تفت می دهیم. در صورت تمایل می توان یک یا دو عدد تخم مرغ هم در ماهیتابه روی مواد ریخت. در پایان گوشت برخیله را به سایر مواد افزوده و مخلوط می کنیم.

قورمه سبزی همدان | غذاهای محلی کردستان • درناتریپ ✈️

۱۰. آش دانه کولانه

آش دانه کولانه که به آن آش دندان نیز می گویند، از آش های سنتی کردستان است که معمولاً به صورت مناسبتی تهیه می شود. این آش هنگام اولین رویش دندان‌ های شیری کودکان تهیه و بین اقوام پخش می‌ شود، همچنین در فصول سرد سال نیز بنا بر ذائقه افراد طبخ می‌ گردد.

مواد لازم

گندم: ۳۰۰ گرم

نخود، عدس، لوبیا قرمز: هر کدام ۱۵۰ گرم

سبزی مرزه خشک: به میزان لازم

پیاز برای پیاز داغ: ۳ عدد

قلم گوسفندی: ۲ قلم متوسط

فلفل قرمز: به میزان لازم

زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا گندم‌ ها را به مدت ۲۴ ساعت درون آب سرد نگه می‌ داریم تا کاملا آب را جذب کرده و یا حتی درصدد جوانه زدن باشند.

سپس نخود و لوبیا قرمز و عدس را همراه گندم در قابلمه می ریزیم و با مقداری آب مخلوط نموده و حرارت می‌ دهیم. حرارت دادن باید یکنواخت باشد به طوری که تمامی حبوبات و گندم خوب پخته شده و آش لعاب دار باشد. بعد از پخت نسبتا کامل، سبزی مرزه را اضافه می‌ کنیم.

هنگامی که تمامی محتویات آش پخته شد درون ماهیتابه پیاز داغ را آماده می‌ کنیم. همچنین جهت خوش طعم کردن این آش می‌ توان قلم گوسفندی را هنگام فرایند پخت اضافه نمود (در مورد اشخاصی که چربی خون دارند منع شده است).

به جای قلم گوسفندی می‌ توان هنگامی که آش کاملا پخته شد، برای خوشمزه کردن و تزئین آن از قیمه‌ های کوفته ریزه یا کوفته قلقلی استفاده نمود.

غذاهای محلی کردستان
غذاهای محلی کردستان

۱۱. آش هالاو

آش هالاو یا آبگوشت غوره از آش های محلی استان کردستان به ویژه شهر سنندج است که معمولاً مانند آبگوشت سرو می شود. آب غوره جز مواد اصلی این آش می باشد و ترشی این آش بستگی به ذائقه شما دارد. هنگام سرو، گوشت آن را با نخود می کوبند و در کنار بادمجان میل می کنند. هالاو در زبان کردی به معنای حرارت است.

این آش معمولا در فصل‌ های پاییز و زمستان طبخ می‌گردد و بعلت وجود سبزی‌های معطر و با خاصیت نزد مردم مورد توجه است. مردم خطه سنندج به دلیل کوهستانی بودن و سرسبزی این منطقه گرایش زیادی به تناول غذاهایی که با سبزیهای معطر و خوشبو طبخ می‌گردد دارند که از آن جمله آش هالاو می‌ باشد.

مواد لازم

نخود: ۲۱۰ گرم

برنج: دو سوم پیمانه

فلفل سیاه پودر شده و نمک: به مقدار لازم

گوشت ماهیچه بدون استخوان: ۷۰۰ گرم

چغندر خرد شده: ۱ عدد معادل ۱۴۰ گرم

پیاز داغ: یک سوم پیمانه معادل ۱۷ گرم

برگ چغندر پاک­ و خرد شده: ۴۰۰ گرم

زردچوبه پودر شده: ۱ قاشق چای خوری معادل ۳ گرم

آب غوره: یک دوم پیمانه معادل ۸۰ میلی لیتر

زعفران ساییده و حل­ شده در آب­ جوش: ۲ قاشق سوپ خوری­ معادل ۲۸ میلی لیتر

نعناع ­داغ: مقداری برای تزیین

روش تهیه آش هالاو

نخود را به مدت ۲۴ ساعت و برنج را به مدت ۱۰ ساعت همراه با کمی نمک و در ظروفی جداگانه به همراه مقداری آب خیس کرده (در مدت زمان خیساندن نخود، دو تا سه بار آب آن را عوض کنید)، سپس هر یک را جداگانه در آبکش بریزید.

نخود را به همراه هفت پیمانه آب در قابلمه ای مناسب بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید. سپس گوشت را به آن اضافه کنید. زمانی که ­جوش آمد، حرارت را ملایم کرده و درب ظرف را بگذارید تا نیم‌پز شوند.

سپس چغندر را با مقداری آب در قابلمه ای جداگانه به مدت دو ساعت بپزید.

در مرحله بعد، برنج، نیمی از پیاز داغ، نمک و فلفل سیاه را به مخلوط نخود اضافه کرده و بگذارید تا آش پخته شود.

در نیم ساعت آخر پخت، برگ چغندر و زردچوبه را به آن اضافه کنید و بگذارید تا کاملاً بپزد.

آب­غوره را به همراه زعفران به آش اضافه کرده، روی حرارت قرار دهید. پس از چند جوش، چغندر پخته را در آبکش بریزید و به آش اضافه کنید، سپس از روی حرارت بردارید، در ظرفی مناسب بریزید و با باقی­مانده پیاز داغ و نعناع­ داغ تزیین و سرو کنید.

روش تهیه نعناع داغ

یک چهارم پیمانه روغن را روی حرارت قرار دهید تا گرم شود. دو قاشق سوپ خوری نعناع خشک به آن اضافه کرده و تفت دهید و قبل از داغ شدن روغن، از روی حرارت بردارید.

توجه کنید که نعناع را نباید در روغن داغ ریخت، بلکه زمانی که روغن گرم شد، نعناع را کمی تفت دهید و آن را از روی حرارت بردارید تا رنگ نعناع سیاه نشود.

۱۲. آش پرپوله

آش پرپوله یا آش عدس یکی از آش های سنتی و محلی استان کردستان و شهر سنندج است که به ویژه در فصول سرد سال طبخ و سرو می شود.

مواد لازم

عدس: ۳۰۰ گرم

پیاز متوسط: ۲ عدد

رشته آشی: به مقدار لازم

ادویه: به میزان لازم

نمک و فلفل قرمز: به مقدار لازم

روش پخت

ابتدا عدس‌ ها را شسته، سپس به آن آب اضافه کرده و اجازه می دهیم تا عدس بپزد.

سپس پیازهای خرد شده را همراه روغن تفت داده و به آن نمک و ادویه اضافه می‌ کنیم.

بعد از پخت کامل عدس‌ ها، پیاز داغ را به آن اضافه کرده و در این مرحله ادویه (مرزه) را به آش می‌ افزاییم.

در مرحله آخر طبخ هم رشته آشی را اضافه می‌ کنیم و اجازه می‌ دهیم تا آش با حرارت ملایم جا بیفتد و درست شود.

غذاهای محلی کردستان
غذاهای محلی کردستان

۱۳. آش عدس بلغور

آش عدس بلغور که در گویش کردی به آن نیسک و ساوار نیز می گویند، یکی از آش های محلی استان کردستان و شهر سنندج است که به ویژه در فصل سرما طرفداران زیادی پیدا می کند.

مواد لازم

عدس: ۲۰۰ گرم

بلغور گندم: ۲۰۰ گرم

پیاز داغ : ۲ قاشق غذاخوری

سیب ‏زمینی: ۱ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه : به میزان لازم

نعنا داغ برای تزیین: به میزان لازم

طرز تهیه

عدس و بلغور را با ۲ لیتر آب روی حرارت قرار دهید تا پخته شود.

سپس زردچوبه را با مقداری روغن روی حرارت قرار دهید و فلفل و پیاز داغ را به آن اضافه کرده، به صورت داغ در آش در حال جوش بریزید. بعد از چند جوش مقداری نمک اضافه کنید.

سپس سیب ‏زمینی را به صورت نگینی خرد کنید و در آش بریزید تا پخته شود.

بعد از آن که آش پخته و لعاب دار شد، آن را در ظرف کشیده روی آن نعنا داغ بریزید و با لیمو ترش تازه سرو کنید.

غذاهای محلی کردستان
غذاهای محلی کردستان

۱۴. آش غوره کردستانی

آش غوره یکی از آش های محلی استان کردستان و منطقه بیجار است که به ویژه در فصل سرما تهیه و سرو می شود.

مواد لازم

گوشت مرغ ترجیحاً جوجه: ۲ تکه

غوره: ۲ خوشه

سیب زمینی: ۲ عدد

گوجه فرنگی رسیده: ۴ تا ۵ عدد

لپه: یک چهارم لیوان

پیاز: یک عدد

آب: چند لیوان

آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری سرخالی

نمک و زردچوبه: به میزان دلخواه

روغن جهت پیازداغ: به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد نموده و با نمک و زرد چوبه تفت می دهیم تا طلایی شود. سپس آرد را افزوده و چند دقیقه دیگر با هم تفت می دهیم.

سپس گوجه فرنگی های خرد شده را افزوده و هم میزنیم و می گذاریم تا روغن پیازداغ به خورد گوجه فرنگی برود.

بعد مرغ را هم کمی با مواد حرارت می دهیم.

در مرحله آخر نیز غوره های پاک شده و سیب زمینی پوست کنده و لپه را به همراه آب می افزاییم و پس از جوش آمدن و گرفتن کف از سر غذا می گذاریم یک ساعت به آرامی بپزد.

غذاهای محلی کردستان
غذاهای محلی کردستان
منبع برفانک سیتی پدیا
پیام بگذارید