نان بلیط و آش دنگو یاسوج

ایران سرزمین از تنوع ها می باشد، دقت بیشتری کنیم می بینیم که در فصل های سال، طبیعت، آب و هوا و غذاهای اصیل سنتی تنوع زیادی وجود دارد. هر شهر در ایران دارای یک آب و هوای خاص، فرهنگ، زبان و غذاهای متفاوتی از سایر شهرهای دیگر است. کهگیلویه و بویراحمد نیز جزء آن شهرهای متنوع است که لر زبان هستند و مشخصه فرهنگی و اجتماعی این منطقه در گذشته، عشایری بوده است. امروز قرار است در مورد یکی از سوغات محلی و غذای محلی معروف این شهر سخن به میان آوریم. غذاهای محلی کهگیلویه و بویراحمد غذاهای ساده هستند که سال ها در نواحی مختلف، بخصوص توسط عشایر استفاده می شود.

آش دنگو یاسوج
آش دنگو یاسوج

آش دنگو

این آش که سرشار از حبوبات می باشد و در فصل زمستان بیشتر رواج دارد چون به اعتقاد مردم استان این آش برای سرماخوردگی بسیار مناسب است. مواد اولیه برای تهیه این آش خوشمزه: عدس، لوبیا چشم بلبلی، لیزک( گیاهی است دارویی که در فصل بهار در این استان می روید)، ماش، نخود، گندم، ادویه، نمک و آب به مقدار لازم است. این غذا بخاطر داشتن حبوبات می تواند منبعی ازپروتئین باشد که بعد از پروتئین حیوانی، ارزش بالایی دارند. این آش به دلیل حبوبات مصرفی متنوع، آمینواسید کامل تری به بدن هر فردی می رساند.

96 08 c06 1511 | نان بلیط • درناتریپ ✈️

طرز تهیه آش دنگو

برای درست کردن این آش ابتدا باید حبوبات را تمیز کرد و سپس در شب قبل خیس کرد و آب آن ها را عوض کرد و همچنین گندم پوست کنده را نیز جداگانه از چند ساعت قبل خیس کنید. قابلمه را اندازه آش شما را داشته باشد انتخاب کنید و روی شعله زیاد بگذارید و به مقدار لازم آب بریزید و بگذارید تا جوش بیاید، سپس گندم ها را اضافه کنید و شعله را کمتر کنید. بعد از نیم ساعت پخت، نخود را اضافه کنید. بعد از نیم پز شدن این دو بقیه حبوبات را به همراه لیزک و ادویه ها نیز اضافه کنید. در قابلمه خود را ببندید تا خوب پخته شوند و آش جا بیوفتد. زمان پخت این غذا تقریبا دو ساعت طول می کشد و در وعده ناهار سرو می شود.

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

بلیط یا بلوط

نان بلیط یا بلوط

بلوط میوه درخت بلوط که بیشتر در دامنه های زاگرس رشد می کند خواص زیادی دارد. این میوه دارای آنتی اکسیدان بالایی است که برای رفع بیماری های قلبی، درد معده، بواسیر، درمان نرمی استخوان و رفع کم خونی بسیار مفید است. نان بلیط هم از آرد کردن این میوه تهیه می شود که بسیار انرژی زا می باشد که می تواند مناسب بسیاری از ورزشکاران باشد و سوغات معروف روستاهای این استان است.

نان بلیط یا بلوط
نان بلیط یا نان بلوط

طرز آرد کردن بلوط

ابتدا پوست بلوط ها را که خیلی پوسته سختی است باید کنده شود و سپس توسط ابزاری به نام “رُنجُکا” گرفته شود. پوست بعدی نیز باید کنده شود که برای اینکار بلوط ها را در آفتاب پهن می کنند تا کاملا خشک و سفت شوند تا بعد از خشک شدن بتوان پوسته دوم را جدا کرد. لایه بعدی “جفت” است که بسیار تلخ است را جدا می کنیم، سپس مغزها را آسیاب می کنیم. آرد بلوط در این مرحله که تلخی زیاد دارد با ریختن در آب جوش و به مدت سه شبانه روز در سبدهای مخصوصی که دارند نگهداری می شود. بعد از انجام دادن تمامی این مراحل نوبت خمیر کردن آرد بدست آمده است و تنور را داغ کرده و چانه ریز می گیرند و پهن می کنند تا بپزد. پختن این نان مختص به عشایران و روستائیان این استان است که همانطور می بینید سختی فراوانی دارد. این نان حاصل شده را می توان به همراه غذاهای سنتی همانند آبگوشت و کله پاچه و همچنین ماست محلی میل نمود. اگر قصد خرید این نان را دارید با این استان سفر کنید و به روستاهای اطراف آن بروید و طرز پخت آن را ببینید و بخرید.

IMG 20200422 123643 628 | نان بلیط • درناتریپ ✈️

پیام بگذارید