سوغات و صنایع‌ دستی گیلان ؛ خوشمزه، زیبا و منحصر بفرد

خرید سوغات و صنایع‌ دستی گیلان یکی از مهمترین بخش های سفر هر مسافر استان گیلان است. این استان سرسبز و پر بارش سوغات بسیاری دارد که به خاطر موقعیت ویژه و محصولات کشاورزی خاصی که فقط در گیلان پرورش پیدا می کنند بسیار متنوع و همچنین پر طرفدار است. با ما همراه باشید تا با سوغات و صنایع‌ دستی استان گیلان بیشتر آشنا شویم.

وقتی حرف از سوغات گیلان به میان می آید اکثراً یاد چیزهایی مثل برنج گیلان، چای لاهیجان، زیتون رودبار و…. می افتند. امّا سوغات گیلان بسیار بیشتر از این چیزهاست. سوغاتی هایی که با خود از گیلان می توانید ببرید را می توان به دو دسته سوغات خوراکی، و صنایع دستی تقسیم کرد.

سوغات خوراکی گیلان

  • رشته خوشکار

رشته خوشکار نوعی شیرینی سنتی بسیار محبوب در میان گیلانی ها است که معمولاً در ماه رمضان و برای افطار همراه با چای آن را صرف می کنند. این رشته از آرد، دارچین، شکر، روغن، آب، گردو و هل آسیاب شده درست می شود. و بسیار چرب و شیرین است و در فروشگاه ها به صورت دو آماده ی مصرف و نیمه آماده فروخته می شود. در صورتی رشته خوشکار خام را بخرید باید مراحل سرخ کردن و شیره دادن را خودتان انجام دهید.

کلوچه فومن سوغات گیلان
کلوچه فومن
  • کلوچه

کلوچه و کوکی های استان گیلان در نوع خود زبان همه ی مردم ایران هستند. کلوچه های عالی و درجه یکی که در فومن پخته می شود به قدر لذیذ است که در تمام ایران حتماً می توانید کلوچه هایی را با نام کلوچه فومن پیدا کنید این خود نشان دهنده ی محبوبیت بسیار بالای کلوچه های فومن است.

پیش نهاد ما این است که اگر به قلعه‌رودخان سری زدید. حتماً در میان مسیر خود در فومن توقف کنید و کلوچه های تازه بخرید.

بادام زمینی آستانه سوغات استان گیلان

  • بادام زمینی آستانه اشرفیه

عالی‌ترین نمونه بادام زمینی ایران در شهرستان آستانه اشرفیه کشت می شود که در جهان نیز از نمونه‌های ناب به شمار می‌آید. این شهرستان 80 درصد بادام زمینی کل کشور را تأمین می کند. به احتمال زیاد بادام زمینی آستانه اشرفیه را در تمامی نقاط استان گیلان پیدا کنید ولی اگر گذرتان به آستانه اشرفیه افتاد خرید بادام زمینی را فراموش نکنید.

 

  • چای لاهیجان

از بهترین چای های ایرانی چای لاهیجان است. چای لاهیچان هم خوش عطر و هم خوش طعم است. سالانه بخش بزرگی چای گیلان به خارج از کشور صادرات می شود. چای درجه یکی که در لاهیجان کشت می شود نه تنها به عنوان سوغات گیلان بلکه یکی از مهمترین سوغات کشورمان ایران محسوب می شود.

برنج گیلان سوغات استان گیلان

  • برنج گیلان

برنج به عنوان مهمترین بخش غذاهای ایرانی شناخته می شود و خوشمزه ترین غذا های ایرانی دارای برنج هستند. در استان گیلان نیز اهمیت برنج بسیار بیشتر است و بسیاری از غذا های گیلانی با برنج پخته می شود. بهترین و گرانترین انواع برنج در بزرگترین شالیزارهای استان گیلان کشت می شوند که همگی دارای عطر و طعم بسیار عالی هستند از انواع برنج گیلان می توان به دم سیاه، آستانه، طارم و… اشاره کرد.

همچنین می توانید برنج دودی هم در این استان تهیه کنید مهمترین تفاوت برنج دودی با بقیه ی برنج ها در رنگ و طعم و بوی دودی آن است.

  • پنیر سیاه مزگی

پنیر سیاه مزگی پنیری زرد‌ رنگ و چرب است که می تواند با بهترین پنیر‌ های جهان در طعم و مزه نیز رقابت کند. این در منطقه سیاه‌مزگی در شهرستان شفت استان گیلان تولید می شود. این پنیر از شیر تازه و داغ گوسفند که خامه آن گرفته نشده است گرفته می شود. این پنیر در نیمه ی دوم سال تولید می شود و هر چه از زمان تولید آن بیشتر گذشته باشد کیفیت و مرغوبیت آن بیشتر و گرانتر است.

زیتون سوغات و صنایع‌دستی گیلان

  • زیتون و روغن زیتون رودبار

وقتی به رودبار می رسیم شاهد درختان کوتاه قد زیتون در همه جا هستیم. رودبار مهد زیتون در ایران است. از سراسر رودبار می توانید انواع زیتون های با هسته و بدون هسته زیتون سیاه و انواع روغن های زیتون را خریداری نمایید.

ازگیل گیلان

  • ازگیل ، میوه‌ها و سبزیجات

گیلان میوه‌ها و سبزیجات متنوعی دارد که از آنها می توان به تمشک، ازگیل، انار، کیوی، باقالی، لوبیا چشم بلبلی، سبزی‌های محلی و… اشاره کرد.

ازگیل یا کونوس

ازگیل میوه ای با مزه ی ملس است که در استان گیلان می روید. این میوه در لهجه ی محلی کونوس نامیده می شود. این میوه ی خوشمزه و شگفت انگیز را می توانید در بیشتر شهر ها و بازار های محلی گیلان بخرید.

صنایع دستی گیلان

صنایع دستی و سوغات گیلان

  • حصیر بافی

بافته های حصیری از صنایع دستی اصیل و بومی استان گیلان است این بافته های حصیری در شکل ها و طرح های مختلف وجود دارند. و با این حصیر ها ابزار ها و وسایل مخلف مثل کلاه، سبد، زیر انداز، بادبزن، زنبیل و… بافته می شود.

  • شال بافی

هنری فراگیر در شهرهای تالش و گالش، دستبافی است مناسب برای مناطق مرطوب که از عبور رطوبت و سرما جلوگیری میکند.

رشتی بافی سوغات گیلان

  • رشتی بافی

رشتی دوزی نوعی قلاب بافی است  که روی پارچه‌های به نام ماهوت دوخته می شود. نخ های رشتی دوزی هم از نوع ابریشم است. این هنر نوعی رو دوزی است که برای تزئین پارچه های ساده کاربرد بسیاری دارد و در طرح ها و رنگ های مختلفی و روی انواع لباس، پارچه، زیر انداز، روتختی، کلاه و…. دوخته می شود.

 

  • چموش دوزی

چموش یک پای افزار چرمی است که خواستگاه اصلی آن ماسوله است. این پای پوش تماماٌ از چرم است و در ساخت آن از هیچ چسب یا میخی استفاده می شود. و تمامی اجزای آن با دوخت به هم متصل می شود. در گذشته برای رنگ آمیزی چموش ها از پوست انار، سماق استفاده می شده.

خوشبختانه امروز این هنر از ماسوله فرا تر رفته و در شهرهای مختلف استان گیلان شاهد تولید این پای پوش هستیم.

سرامیک ساختن در منطقه املش و روستای جیرده شفت رواج دارد.

  • بامبوبافی

این صنعت در لیالستان لاهیجان رایج است و قدمتی یکصد ساله دارد. نی‌ خیزران ماده اصلی بامبو بافی است که در اطراف مرداب‌های رشت و لاهیجان می روید. این گیاه مقاوم از گذشته به خاطر مقاومت بالایی که دارد در ساخت انواع وسایل مثل ظروف و حتی میز و صندلی استفاده می شود.

تا به حال تجربه استفاده یا خرید سوغات و صنایع‌ دستی گیلان را داشته اید؟

منبع mrsoqati
پیام بگذارید