عمارت اخوان؛ ترکیب معماری روسی و اروپایی

عمارت اخوان یا خانه میرزا خلیل رفیع یکی از بناهای تاریخی رشت می باشد. این بنا که متعلق به اولین شهردار رشت می باشد دارای نما و طراحی منحصر به فردی است. ما در درناتریپ قصد داریم شما را با این بنای تاریخی آشنا سازیم.با ما همراه باشید.

صاحب خانه ی اخوان رشت

میرزا خلیل رفیع، فرزند کوچک ملا رفیع شریعتمدار گیلانی، از مشروطه خواهان گیلان بود. وی بعد از انقلاب محرم سال 1327 هجری قمری، به عنوان اولین رئیس بلدیه یا همان شهرداری شهر رشت تعیین شد.پیشینه این بنا به دوران پهلوی بر می گردد زمانی که بنا ها ترکیب معماری قاجار و پهلوی بودند.خانه خانه میرزا خلیل رفیع بیش از صد سال قدمت دارد.

خانه میرزا خلیل رفیع

معماری خاص عمارت اخوان

میرزا خلیل، طرح این خانه زیبا را از یک بنایی که در روسیه دیده بود، الهام گرفت و نقشه آن را نیز از همان کشور با خود آورده بود. وی پس از بازگشت از روسیه این خانه را در سال 1285 هجری شمسی در شهر سرسبز رشت بنا نهاد.معماری این بنا اقتباسی از معماری روس و اروپای شرقی، مانند خانه های مسکونی سن پترزبوگ، تفلیس، بادکوبه که میرزا خلیل چند سالی را در آن شهر ها زندگی کرده بود.

خانه میرزا خلیل رفیع

زیبایی های خاص بنا

از جمله زیبایی های خاص این بنا می توان به رنگ بیرونی ساختمان که رنگ زرد است اشاره کرد. این رنگ بسیار خانه را خاص و جذاب کرده . رنگ این خانه در میان همه ی بناهای آن زمان بسیار متفاوت و خاص است. از دیگر زیبایی های آن به سقف سفالی این خانه اشاره می کنیم. این سقف سفالی در ک.چه پس کوچه های منتهی به آن بسیار خود نمایی می کند.سالانه بسیاری از تاریخ دوستان و گردشگران برای دیدن این بنا به رشت سفر می کنند.

نمای کلی عمارت اخوان رشت

بخش های مختلف عمارت اخوان رشت

این بنای زیبا  دو طبقه بسیار باشکوه دارد.که بر خلاف بسیاری از عمارت های قدیمی رشت قرینه نیست و هر طبقه دارای 400 متر زیربنا است. که با حیاط عمارت در مجموع 1347 متر مربع زیر بنا دارد.

1.طبقه هم کف

طبقه هم کف با دیوار های آجری ساخته شده است و دارای معماری خاص و زیبایی است. در طبقه اول وجود پنجره ها و درب های با سبک روسی نگاه هر بازدیدکننده را به خود جلب می کند. این خانه سازه اصلی آن با ملات ، اجر، ماسه، آهک است.در طبقه اول وجود اتاق های کوچک و متعدد چشم شما را به خود جلب می کند.

عمارت اخوان رشت

2. طبقه دوم

طبقه دوم کاملا چوبی است. ستون های مدور و چوبی به طول 4.5 تا 5 متر در روسیه خراطی شده و از بندر انزلی به رشت می رسد و درب و پنجره های چوبی از جنس نراد و باقی سازه های چوبی در روسیه مونتاژ شده . در طبقه دوم دو راه پله زیبا و سفید ساخته شده است. سقف این طبقه کاملا از سفال ساخته شده و سپس شده که نمایی خاص به ساختمان دهد.

3.حیاط خانه

حیاط دلباز و سرسبز این خانه چیزی است که در بدو ورود نظر بیننده را به خود جلب می کند. یک حوض لاجوردی، باغچه و حیاطی به سبک حوض ها و حیاط های دوره قاجار. این حیاط دارای سه بخش اصلی است که شامل قسمت های جنوبی یا همان حیاط اصلی است. قسمت شمالی که مخصوص خدمه و سرویس بهداشتی بوده و حیاط شرقی و غربی که حد وسط ایت دو حیاط بوده است.

حیاط عمارت اخوان رشت

4. اتاق های عمارت اخوان

 وجه تمایز فضای داخلی این بنا، نقاشی هایی است که به سبک لندنی در تالار اصلی دیده می شود. این تالار را تالار شورا می نامند و روی دیوار هایش هنوز هم آثار نقاشی ها دیده می شود. اتاق ها دارای تعداد زیاد پنجره برای روشن بودن داخل هستند. که همین یکی از زیبایی های داخل اتاق ها محسوب می شود.یکی دیگر از جذابیت های اتاق ها تزئینات قدیمی، بخاری هیزومی چدنی روسی، لوستر های قدیمی 60 شاخه ناودان های شیروانی بلند زیبا و به سبک اروپایی است که بر زیبایی بنا افزوده است.

5.راه پله

عمارت اخوان یا خانه میرزا خلیل رفیع به دلیل اینکه در دو طبقه ساخته شده است دارای راه پله ای است که دو طبقه را بهم مرتبط می سازد. اما راه پله این عمارت طرح آن همانند سایر بنا ها نیست و دارای یک راه پله با سنگ های تماما سفید و زیبا است.روی نرده آن طرح های اروپایی دیده می شود.

راهرو عمارت اخوان رشت

سرانجام خانه اخوان رشت

ده سال بعد از ساخت عمارت، برادران اخوان آن را خریداری کردند که بعد ها زین العابدین اخوان سهم برادرانش را خرید و خانه را به نام خود کرد.در گوشه ای از حیاط این خانه کتیبه ای از ان دوران باقی مانده است که مربوط به دوران پهلوی اول می باشد ویکی از آثار تاریخی خانه محسوب می شود.این خانه توسط مهندس روبرت واهانیان، آرشیتکت و مهندس ناظر بازسازی شد این کار در اواخر سال 82 به پایان رسید و قرار بود به عنوان موزه مشروطه مورد استفاده قرار گیرد.

عمارت اخوان رشت و خانه میرزا خلیل رفیع

مسیر دسترسی به عمارت اخوان

آدرس عمارت اخوان : رشت، خیابان شهید مطهری، کوچه حاج میرزا رفیع، بن بست اخوان.
پیام بگذارید