سراب های نهاوند بهشت گمشده ایران

سراب های نهاوند یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی استان همدان هستند. نهاوند به شهر سراب های ایران معروف است و هر کدام از این سراب ها سرچشمه یک رود بزرگ هستند که همگی در آخر به کارون ختم می شوند. برای آشنایی بیشتر با سراب های نهاوند بهشتت گمشده ایران با ما همراه باشید.

تا به حال از جای جا ایران و شهرهای بسیاری از استان هایمان حرف به میان اوردیم و از جاذبه های طبیعی و تاریخی آن ها نام برده ایم. حال امروز قصد دارم شما را با شهر نهاوند که در استان زیبای همدان قرار دارد آشنا کنم که شاید برای سفر، کمی دور از ذهنمان باشد.

نهاوند ظرفیت بسیار بالای برای گردشگری در زمینه جاذبه های طبیعی و تاریخی دارد. نهاوند به شهر سراب های نه گانه معروف است که در جنوب شرقی استان همدان است. نام قدیمی شهر نهاوند” نوح آورد “ بوده است که بعد ها به نهاوند نامگذاری شده است و به معنای “شهر کهن” و یا “کهن نهادن” می باشد.

از سوغات این شهر گردو، حلوا گردویی، نقل، کلوا و گز آردی است. حمام حاج آقا تراب از جاذبه های تاریخی این شهر است که به ثبت ملی رسیده است.

سراب گیان از سراب های نهاوند

سراب گیان

سراب گیان نهاوند در نوزده کیلومتری شهر نهاوند در جنوب به کوه های گرین و از غرب به روستای مظفر آباد و میهن آباد می رسد و از رود گیان سرچشمه می گیرد و تپه گیان در 2 کیلومتری آن واقع شده است. وجود پوشش گیاهی بلوط و درخت های چنار 300-400 ساله در این منطقه گواهی قدمت و قدیمی بودن آن را می دهد.

در مسیری که برای رسیدن به این سراب طی می کنید جنگلی از درختان بید و زالزاک و چنار را می بینید و حال شما را بسیار دگرگون می کند، همانند شمال ایران دو طرف جاده را سراسر درختان پوشیده اند.

این سراب دو فصل بسیار زیبا و دیدنی دارد که خوراک عکاسی و طبیعت گردی است و آن فصل و بهار و پاییز است، به راستی که در این دو فصل به نقاشی خالق یکتا بیشتر پی خواهید برد. با یک روز چادر زدن و درست کردن جوجه ذغالی و چای آتش روزی بسیار زیبا و ماندنی را ذر این منطقه رقم خواهید زد.

آدرس سراب گیان نهاوند:

استان همدان، شهر نهاوند، منطقه گیان با طی کردن پنج کیلومتر به سراب می رسید.
برای اطلاعات بیشتر در مورد این سراب می توانید مطلب سراب گیان نهاوند ؛ منطقه‌ای بهشتی در همدان را مطالعه نمایید.

 

سراب گاماسیاب شهر سراب های ایران

سراب گامسیاب یا گاماسیاب

جنوب شرق نهاوند را سراب گاماسیاب مزین کرده است، این سراب در نوزده کیلومتری جنوب شرقی نهاوند در امتداد کوه گرو و در پیوستن به رود های خرم رود، حرم آباد، قلقل رود، قره سو و کرخه و نهایتا به تالاب هور العظیم می پیوندد.

گاماسیاب ترکیبی از کلمه گا”گاو” و ماسی “ماهی” به معنای گاو ماهی است یعنی ماهی بزرگ می باشد. این منطقه بهار و تابستان بسیار شلوغی دارد و محلی برای روزهای تعطیل مردمان این شهر است.

قوچ، میش، گرگ و کل نیز از حیات جانوری این منطقه است، البته پرندگانی در این منطقه مانند: چنگر، کبک، بلدرچین و فاخته به حیات خود در این منطقه ادامه می دهند. با وجود معنای این سراب باید گفت؛ سفید ماهی، سنگ ماهی و قزل آلای رنگین کمان یافت می شود و ماهیگیری نیز از تفریحات ممکن در این سراب بسیار زیبا است.

سراب گاماسیاب در نهاوند شهر سراب های ایران

آدرس سراب گاماسیاب نهاوند:

همدان- نهاوند، سه راه (( نهاوند-ملایر-بروجرد))، طی کردن 10 کیلومتر به پاسگاه قلعه قباد و سپس جاده آسفالته را ده کیلومتر طی کنید و به روستای قلعه قباد بروید و راه پارک جنگلی گاماسیاب را در پیش بگیرید تا به این سراب برسید.

1 | سراب های نهاوند • درناتریپ ✈️

سراب فارسبان

در جنوب غربی شهر نهاوند در سی کیلومتری این شهر واقع شده است. این سراب سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و وجود مامن درخت گردویی 600 ساله از شگفتی های جذاب این منطقه است که قطر این درخت به 5 متر می رسد و ساخه های آن 60 متر می رسد.

چشم نوازی زیبا از درختان، چشمه و کوهستان، فضای سرسبز این منطقه روح هر انسانی را تازه می کند و همه ی این سرسبزی به دلیل وجود سراب فارسبان که از دل کوه جوشیده و باعث آبادانی این روستا و این منطقه شده است.

این سراب قطبی است برای گردش و عکاسی در فصل بهار و پاییز که زیبایی بسیار منحصر به فردی دارد. باغات این روستای چشم نوازی زیبا دارند که شامل: باغ گردو، گیلاس و آلبالو می باشد.

آدرس سراب فارسبان نهاوند:

30 کیلومتری شهر نهاوند-در مسیر آورزمان به سمت فارسبان در-روستای فارسبان.

سراب ملوسان

این بار به شمال نهاوند می رویم که در 17 کیلومتری این شهر سرابی با نام ملوسان می درخشد. مراتع بکر و سرسبز از دل روستای ملوستان، که مزین شده با پوشش گیاهی همچون: زالزاک و لاله هی واژگون است که محلی برای زیست و حیات جانوری مانند؛ قوچ و میش شده است.

برای گذراندن یک روز به یادمانی در فصل بهار بی شک روستا و سراب ملوسان نیز بهترین گزینه می تواند باشد. در این منطقه حدود 152 گونه گیاهی وجود دارد مانند: کتان، پونه، آویشن دنایی، لب خرگوشی، چارچار دنایی و… را می توان نام برد. این منطقه به دلیل سرسبزی و مراتع بسیار زیبا بستری را برای زیست پرندگانی همچون: پیغو، قرقی، عقاب، کرکس، هما، دال، شاهین و سارگپه را فراهم کرده است.

گذراندن یک روز بهاری در این طبیعت و برپا کردن چادر شما را برای ساعاتی از روز خالی از هر دغدغه و فکری می کند. وجود قله ملوسان به ارتفاع 2850، زمینه ایی را برای علاقمندان به کوهنوردی و صعود بوجود آورده است.

سراب ملوسان از سراب های نهاوند

آدرس سراب ملوسان نهاوند:

همدان-نهاوند- روستای ملوسان

 

حالا که با سراب های نهاوند شهر سراب های ایران آشنا شدید می تو نید برای آشنایی بیشتر با استان همدان مطلب جاهای دیدنی همدان رو مطالعه کنید.

 

چه طور بود؟ از دیدن این سراب های بهشتی توی نهاوند لذت بردید؟ تا حالا به نهاوند شهر سراب های ایران رفتین؟ چه تجربه ای از سفر به سراب های نهاوند دارین؟

پیام بگذارید