جنگل های راش مازندران

تجربه‌ی قدم زدنی رویایی در سکوت و سرسبزی و طراوتی چشم نواز!

جنگل راش مازندران موضوعی است که امروز می‌خواهیم در درناتریپ  آن را معرفی کنیم و آن را بیشتر بشناسیم. این جنگل یکی از بکرترین و زیباترین طبیعت شمال ایران عزیزمان است. طبیعتی زیبا پوشیده از درختان راش که خداوند مهربان به ما ارزانی داشته و باید در حفظ و نگهداری اش کوشا باشیم.

طبیعت زیبای شمال کشور

شمال ایران، همواره برایمان تداعی کننده‌ی سرسبزی و طراوت و روح سرزندگی بوده است. به طوری که این سرسبزی و طراوت را می‌توان در اکثر مناطق شمال کشورمان مشاهده کرد. بیراه نیست که این منطقه همیشه یکی از اولین مقاصد مورد نظر برای تفریح و گردشگری تمامی مردم ایران است. جاذبه‌های شمال ایران بسیار فراوان است. صحبت از آن تمامی ندارد و دیدن آن به قدر عمر آدمی وقت می‌طلبد.

5353386 | • درناتریپ ✈️

ویژگی های جنگل راش

این جنگل رازآلود و زیبا در استان مازندران، بخش دودانگه ی شهر ساری و در نزدیکی روستای سنگده واقع شده است. این جنگل با ساری حدود صد کیلومتر فاصله دارد. از تعریف خودش که بگذریم، حتی مسیر رسیدن به جنگل هم آنقدر دیدنی است. آدمی دلش نمی‌آید یک لحظه چشم برهم بگذارد، نکند کمی از زیبایی مسیر را نادیده برگردد!

همنشینی با رودخانه و آبشار!

رود خانه ای نیز از میان این جنگل در حال گذر است. علاوه بر این رودخانه، آبشار زیبایی به نام اوبن در دل جنگل واقع شده که با پیش رفتن بیشتر در جنگل و به گوش رسیدن صدای ریزش آب، نشان از نزدیک شدن به این آبشار دارد که از چشمه های طبیعی بالا دست خود سرچشمه می گیرد و پس از سرازیر شدن در میان جنگل، در نهایت به رود تجن ملحق می گردد.

فقط راش!

جنگل های راش همانطور که از نامش پیداست پوشیده از درختان سر به فلک کشیده و تنومند راش است. فقط راش. و این تفاوت این جنگل با سایر جنگل هاست.

4 rash | • درناتریپ ✈️

زیبایی و آرامش مسحورکننده

به خود جنگل که می‌رسیم طبیعتی بکر پیش روی ماست. درختان باصلابت و تنومند راش که تا به آسمان قد برافراشته اند، بسیار مسحورکننده است. آرامش روحی و سکوتی گیرا که گهگاه با صدای لطیف نغمه‌های پرندگان درمی‌آمیزد، تنها بخشی از زیبایی های جنگل راش است.

گویی آدمی در رویایی شیرین سیر می‌کند. به همین دلیل است که دیگر گذشت زمان معنایی ندارد. می‌شود ساعت‌ها در لابه‌لای درختان قدم زد و نفس کشید و روح و جسم را تازه کرد.

تنفس در هوای دلپذیز و پراکسیژن

با تنفس در جنگل های راش مازندران و با هر دم و بازدم خود گویی جان تازه‌ای در روح و جسممان دمیده می‌شود. هر چه بگوییم باز هم بخش دیگری از آن ناگفته می‌ماند. باید آمد و دید و قدم زد و نفس کشید؛ باید مدهوش شد؛ غرق و محو شد در این زیبایی!

35 | • درناتریپ ✈️

ویژگی های درخت راش

راش درختی کمیاب با ویژگی های خاصی است. در ادامه ویژگی های جالب درخت راش بیان می‌شود.

درختی سایه پسند و سرما گریز

درخت  راش درختی است سایه‌پسند و ازاین‌رو دارای شاخ و برگ فراوان است. نهال جوان آن از سرمای شدید زود آسیب می‌بیند و به‌ویژه سرمای بهاره برگ‌های آن را نابود می‌سازد، گرمای زیاد نیز برای آن زیان‌بخش است. درخت راش در نقاط سرد خوب رشد نمی‌کند ولی در جاهای گرم تا اندازه‌ای بهتر جست می‌دهد.

درختی با ریشه های سطحی

درخت راش دارای ریشه‌های سطحی است و برای جنگل‌های خاک‌های کم ضخامت و آهکی مناسب است. در جنگل‌های انبوه از شصت تا هشتاد سالگی ولی در فضای باز از 40 تا 50 سالگی بار می‌دهد. در خاک‌های خوب هر 5 یا 6 سال یک‌بار و در آب‌وهوای ناسازگار هر 15 سال یک‌بار میوه فراوان می‌دهد. میوه‌اش 5 تا 7 درصد روغن دارد. ارتفاع آن خیلی زیاد می‌شود و به 35 متر و قطرش به یک متر و نیم می‌رسد.

بخشی از جنگل هیرکانی

قدمت درختان راش چیزی در حدود چهل میلیون سال است و به دوران ژوراسیک برمی‌گردد. درختان راش بخشی از جنگل باستانی هیرکانی هستند. این نام به معنای سرزمین گرگ ها ست. ارتفاع درختان راش منطقه به 40 متر نیز می‌رسد و عمر آن در حدود 150 سال یا بیشتر است. مساحتی بالغ بر دو میلیون هکتار از سرزمینمان ایران به این جاذبه و شاهکار طبیعی اختصاص دارد.

unnamed 3 | • درناتریپ ✈️

درختی در بلندای کوهستان ها

درخت راش در جلگه تقریباً نایاب است. اما در جنگل راش و در بلندی‌های کوهستان‌ها فراوان است. این درختان در ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا و در جنگل‌های خالص آن یافت می‌شود.

مصارف چوب راش

مصرف چوب راش بیش از دیگر چوب‌ها است. از سلولز آن پارچه‌های ابریشمی لطیف و خوب تهیه می‌شود. زغال و هیزم آن نیز مرغوب است. در خصوص چوب درختان راش نیز باید گفت چوب این درخت بسیار با ارزش و مقاوم است. از آن در ساخت وسایل و خانه‌های چوبی استفاده می‌شود. وسایلی مانند در و پنجره و تراورس راه‌آهن و میز و صندلی و مبل و صندوق و غیره.

8wSff13210 1 | • درناتریپ ✈️

زیبایی جنگل راش در پاییز

جنگل راش علاوه بر زیبایی خیره کننده و مسحورکننده اش در بهار و مخصوصاً اردیبهشت ماه، مقصد بسیار مناسبی نیز برای علاقه مندان فصل پاییز است. در پاییز، جنگل راش طبیعتی دیدنی دارد. گویی فرشی خوشرنگ از جنس برگ پهن درختان راش روی زمین پهن شده است. رنگ پاییزی درختان جنگل، مه و بوی نم باران، چوب و خاک باران خورده، منظره ای رویایی ایجاد می‌کند.

rash jungle4 | • درناتریپ ✈️

بهترین زمان سفر

جنگل راش مازندران جنگلی برای تمامی فصول است. زمان مناسب برای برای دیدن این جنگل از انتهای اردیبهشت ماه تا ابتدای دی ماه است. اما با توجه به کوهستانی بودن این منطقه می‌توان گفت که بهترین زمان برای رفتن به این منطقه فصل تابستان است. در سایر فصول سال به علت شرایط جوی رفتن به این منطقه سخت می‌شود.

تجهیزات لازم

همانطور که پیش‌تر گفتیم، این جنگل در ارتفاع بالایی قرار دارد. همچنین همانطور که به نظر می‌رسد جنگل راش، مکان بسیار مناسبی برای تفریحاتی چون کمپینگ، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و عکاسی است. بنابراین لازم است در سفر به جنگل های راش تجهیزاتی همراه داشته باشید. حداقل تجهیزات لازم به صورت زیر است:

  • لباس گرم
  • کفش مناسب پیاده‌روی و کوه‌پیمایی
  • کیسه خواب
  • مواد غذایی فاسد نشدنی
  • کرم ضد آفتاب
  • عینک آفتابی

rash jungle9 | • درناتریپ ✈️

مسیر دسترسی به جنگل راش مازندران

مسیر دسترسی به آن از جاده هراز، 25 کیلومتری جنوب آمل به سمت شرق و به سمت سنگچال دارای فرعی است. طول جاده فرعی تا سنگچال 18 کیلومتر و فاصله پرشیب سنگچال تا راش نیز حدود 5 کیلومتر است.

پیام بگذارید