جاهای دیدنی همدان

همدان از شهر هایی است که جاذبه های زیادی در بخش های مختلف دارد. این شهر اولین پایتخت نخستین سلسله شاهنشاهی ایران یعنی ماد بوده و همچنین زمانی مرکز فرماندهی امپراطوری هخامنشی با نام هگمتانه بوده است. در این پست قصد داریم به معرفی جاهای دیدنی همدان بپردازیم. با درناتریپ همراه باشید.

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

۱. غار علیصدر

غار علیصدر از اولین مکان های دیدنی است که با شنیدن نام همدان به ذهنمان خطور میکند. اهالی روستا از این غار بعنوان مخزن و «سد» در زمان‌های گذشته استفاده میشد و در شناسنامه اهالی اسم غار علی سد است و از این رو نام آن از سال ۱۳۵۰ علیصدر گذاشته شد. این غار قدمتش به دوره ژوراسیک باز میگردد و با وجود دریاچه ای در آن تنها میتوان با قایق به میانه غار راه یافت.

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

۲. آرامگاه بوعلی سینا

بوعلی سینا از طبیبان برجسته ایرانی در دوران طلایی اسلام است. آرامگاه این طبیب برجسته در شهر همدان قرار دارد که برج آن، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه‌ها متاثر از باغ های ایرانی، آب نماهای الهام گرفته از حوض خانه‌های سنتی و نمائی با روکاری سنگ های حجیم و خارا که با سنگ گرانیت کوه الوند آراسته شده، یکی از قشنگترین آرامگاه ها را پیش رویمان قرار می‌دهد. این بنا یادگار دوران قاجاریه میباشد و در بخش جنوبی آن، تالاری وجود دارد که اشیایی مربوط به دوران قبل از میلاد یا اسلام در آن نگهداری میشوند.

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

۳. حمام قلعه

این حمام ورودی هشتی شکل دارد و دارای دو بخش سرد و گرم است که اکنون به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. داخل حمام سفره خانه های سنتی وجود دارد که در برخی مواقع گروه های موسیقی در آن به اجرای موسیقی میپردازند.

castle | جاهای دیدنی همدان • درناتریپ ✈️

۴. گنجنامه

گنجنامه نام سنگ نوشته هایی بر دامنه کوه الوند است که از دوران خشایار شاه و داریوش به جای مانده اند. البته سفر به این مکان تنها به این کتیبه ها ختم نمیشود و در نزدیکی این منطقه کمپی برای تفریح از جنبه های مختلف مانند سورتمه سواری، بانجی جامپینگ و… وجود دارد.

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

۵. آرامگاه باباطاهر عریان

باباطاهر عریان از شاعران سده چهارم و پنجم است که آرامگاه وی در همدان قرار دارد. در کاشی‌کاری معرق و تزئینات ظریف محوطه‌ داخلی آرامگاه و۲۴ دوبیتی حک شده روی ۲۴ قطعه سنگ محوطه داخلی مزار، جلوه خاصی به این مجموعه بخشیده است. در کنار این آرامگاه، موزه‌ صنایع دستی استان همدان قرار گرفته که نباید دیدنش را از دست داد.

fff 2 | جاهای دیدنی همدان • درناتریپ ✈️

۶. تپه هگمتانه

این بخش اولین پایتخت ایران بوده و بر باور برخی محققان، این بنا را شخصی به نام دیاکو ساخته است. بر اساس یافته های باستانی، هفت دیوار در این منطقه وجود داشته که همرنگ سیاره ها بوده اند و در آن شبکه آبرسانی انجام میشده است.

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

۷. دشت میشان

این دشت در گذشته محل عبور احشام و عشایر بوده و اکنون محلی باصفا جهت لذت بردن از طبیعت میباشد. اگر دلتان میخواهد کمی از زندگی مدرن فاصله گرفته و از طبیعت لذت ببرید، دشت میشان از دسته مکان هایی است که میتوانید در آن به تفریح بپردازید.

5c38c099 344d 440b 813f 88f275b5ca1e | جاهای دیدنی همدان • درناتریپ ✈️

۸. سراب گیان

این جاذبه دیدنی از جاذبه های طبیعی ثبت شده در لیست آثار ملی است و یکی از زیباترین مکان های طبیعی موجود در نهاوند میباشد. در این منطقه، آبی خروشان از چشمه کوهی بیرون می آید و آبشاری زیبا به همراه رودخانه هایی را تشکیل داده است.

البته تنها سراب نهاوند سراب گیان نیست برای آشنایی با تمام سراب های نهاوند مطلب سراب های نهاوند بهشت گمشده ایران را مطالعه نمایید.

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

۹. گنبد علویان

گنبد علویان از بناهای تاریخی بعد اسلام و نمونه های شگفت طراحی و گچبری است که در دوره سلجوقیان ساخته شده است. این گنبد در ابتدا کاربری مسجد را داشت و بعدها با ساخته شدن سردابی در زیرزمین آن به مقبره خانوادگی خاندان علویان تبدیل شد.

2d0d21d8 a303 431e b90a 15cdb6f2a725 | جاهای دیدنی همدان • درناتریپ ✈️

۱۰. بازار همدان

این بازار از بازار های مسقف محسوب میشود که از دوره قاجاریه به جای مانده و در آن مغازه های مختلفی مانند کفش فروشی، ادویه فروشی، سمساری و ….. را میتوان یافت.

photo 2018 08 01 12 43 40 | جاهای دیدنی همدان • درناتریپ ✈️

۱۱. دریاچه و سد اکباتان

این دریاچه در ۱۱ کیلومتری جنوب شرقی شهر همدان قرار دارد. دریاچه اکباتان به دلیل فاصله اندک با شهر همدان، دسترسی مناسب و طبیعت زیبا، به تفرجگاهی مناسب تبدیل شده و دارای قابلیت انجام ورزش‌های آبی همچون قایقرانی و اسکی روی آب می‌باشد. این دریاچه در حال حاضر به منظور انجام عملیات آموزشی، آزمایشی و نظامی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

31b9aa22 8a4d 4b0e ba2f 7357edafe3d9 | جاهای دیدنی همدان • درناتریپ ✈️

۱۲. برج قربان

برج قربان یکی از آثار تاریخی قرون هفتم یا هشتم هجری است که در محل زندهای شهر همدان بین چهار باغ شهید مدنی و خیابان طالقانی جنب دبیرستان ابن سینا واقع است این بنا مدفن شیخ السلام حسن بن عطار حافظ ابو العلاء همدانی و جمعی از امرای سلجوقی است. درباره علت نام گذاری این بنا به برج قربان معروف است که در جریان شورش افغان‌ها در اواخر دوره صفویه فردی به نام قربان این محل را سنگر گاه خود قرار داده و ضمن دفع شورشگران از اهالی محل دفاع کرده‌است از این رو مسجد وبقعه به نام او شهرت یافته‌است.

قربان | جاهای دیدنی همدان • درناتریپ ✈️

۱۳. شاهزاده حسین

شاهزاده حسین یا امامزاده حسین ازفرزندان امام حسن عسگری است. علاوه بر یکی از فرزندان امام حسن عسگری، یکی از احفاد خواجه نصیر الدین طوسی و یکی از خانان مغول به نام آباقاخان در آن دفن میباشند. معماری این بنا بسیار بینظیر است و گنبدی آجری بر آن نقش بسته است.

Shazde hossein1 mosque | جاهای دیدنی همدان • درناتریپ ✈️

۱۴. موزه تاریخی طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان در دانشگاه کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا، در انتهای چهارباغ آزادگان در شهر همدان، در زیر بنای تقریبی ۲۰۰۰ مترمربع واقع است.

مجموعه‌ای کم‌نظیر از نمونه انواع گونه‌های حیوانی، گیاهی و طبیعی اقلیم ایران و اقصی نقاط کره خاکی است که تماشای آن ذهن هر بیننده‌ ای را به گذشته و حال اعماق آب‌ ها و فراز خاک‌ها می‌کشاند. در لابه‌لای این مجموعه اعجاب‌انگیز که هم‌اینک به عنوان یکی از گران‌بهاترین سرمایه‌های ملی و بستری برای مطالعات دانش پژوهان و اهل تحقیق شناخته شده‌است، هزاران نمونه زنده، سنگواره و تاکسی درمی شده از گونه‌های گیاهی پستانداران، پرندگان، خزندگان، حشرات و آبزیان به شیوه‌های مدرن و علمی نگهداری می‌شود.

1396122716050462013670474 | جاهای دیدنی همدان • درناتریپ ✈️

۱۵. حمام حاج تراب

این حمام نماد هنر ایرانی در دوران اسلامی است و با نام حمام دوقلو هم شناخته میشود. قدمت این بنا به دوره قاجاریه بر میگردد که در نهاوند و محله علی آباد قرار دارد.

حاج آقا تراب | جاهای دیدنی همدان • درناتریپ ✈️

۱۶. شهر لالجین

لالِجین یکی از شهرهای شهرستان بهار در استان همدان بوده، به عنوان مرکز تولید سفال خاورمیانه شناخته شده‌است. هشتاد درصد از جمعیت شهر لالجین به پیشه سفالگری، سرامیک‌کاری و شغلهای وابسته همچون نقاشی سفالینه‌ها، بسته‌بندی، خرید و فروش محصولات سفالین … اشتغال دارند.

139407271231041556328604 | جاهای دیدنی همدان • درناتریپ ✈️

۱۷. مجسمه شیر سنگی

مجسمه شیر سنگی از یادمان‌های تاریخ باستان در شهر همدان است که در انتهای خیابان ۱۲ متری سنگ شیر و در وسط میدان مربع شکلی به همین نام جای گرفته‌است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۹۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این اثر بر روی تپه ای باستانی مربوط به دوران اشکامی قرار گرفته است.

سنگی 1 | جاهای دیدنی همدان • درناتریپ ✈️

۱۸. دره مراد بیگ

این دره بزرگترین دره کوهستان الوند است و در جنوب شهر همدان قرار گرفته است. این دره بر خلاف دره گنج نامه در محیطی بسته قرار دارد و تنها راه ارتباطی، راه مالروی انتهای دره است. در این مکان میتوانید از طبیعت بسیار زیبای دره لذت ببرید.

2849869d 0741 455b 9fd7 74fc51c4677f | جاهای دیدنی همدان • درناتریپ ✈️

۱۹. کوهستان الوند

اگر اهل کوهنوردی هستید، کوهستان الوند از بهترین مکان ها برای گردشگری در زمستان است که دل هر گردشگری را به سوی خود جذب میکند.

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان

۲۰. مسجد جامع

این بنا در ابتدای خیابان اکباتان و نزدیک میدان امام خمینی همدان واقع گردیده و قدیمی ترین و معتبرترین مساجد همدان است . بنای فعلی مسجد با توجه به مشخصات معماری و کتیبه های موجود، متعلق به ۱۲۵۳ ه-. ق و بعد از آن است؛ اما با مطالعه منابع تاریخی می توان گفت که بنای اولیه مسجد جامع همدان، متعلق به قرون اولیه اسلام است. البته در کتیبه های موجود، به بانب مسجد اشاره نشده و تنها میتوان گفت که آثاری که در این مسجد وجود دارد مربوط به دوره قاجاریه میباشند.

جامع مظفری2 | جاهای دیدنی همدان • درناتریپ ✈️

۲۱. کلیساهای همدان

همدان دارای کلیساهایی با نام های سنت گریگوری استپان، آنجلی و کاتولیک حضرت رفائیل است که مسیحیان در آن در روزهایی از هفته به عبادت میپردازند.

جاهای دیدنی همدان
جاهای دیدنی همدان
منبع سیری در ایران ویکی پدیا
پیام بگذارید