سراب گیان نهاوند ؛ منطقه‌ای بهشتی در همدان

0

سراب گیان نهاوند ، از زیباترین جاذبه‌های ایران محسوب می شود که در شهرستان نهاوند واقع در استان همدان قرار دارد. سراب به معنای خیال و تصویر است و در واقعیت، به حالتی گفته می شود که در هوای گرم اتفاق می‌افتد و از دور که به نقطه‌ای بنگریم، مانند چشمه یا آب دیده شده که در نزدیک آن محو می شود. همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با تمام سراب های نهاوند مطلب سراب های نهاوند بهشت گمشده ایران را مطالعه کنید.

سراب گیان نهاوند

گاهی نیز بر اساس زبان‌های محلی، به چشمه‌هایی از آب گفته می شود که وجودشان واقعی بوده و به علت زیبا بودن نام سراب را به خود گرفته‌اند. سراب نیز می تواند به معنای منشا آب هم باشد. یکی از زیباترین رودخانه‌های ایران، سراب گیان همدان بوده که در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی نهاوند و در ۲ کیلومتری تپه باستانی گیان قرار دارد.

گیان نهاوند

این چشمه دارای آبی فراوان است و در منطقه‌ای که شامل درختان زیباست قرار دارد. همچنین این سراب در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. گیان در واژه کردی به معنای جان است و به دلیل زیبایی‌های منطقه است که این جاذبه به سراب جان یا گیان نامیده می شود.

سراب گیان همدان

این جاذبه از طریق جاده باریکی به نهاوند وصل می شود و در نزدیکی آن نیز مساحتی ۲۰۰ هکتاری از جنگل‌های قدیمی زاگرس و تابلویی نشان‌ دهنده از طبیعت زیبا به چشم می خورد.جهت مسافرت به این منطقه، می بایست به شهر نهاوند سفر کنید. از نهاوند به سمت شهر گیان و پس از طی ۵ کیلومتر دیگر به این سراب می‌رسید.

آب این چشمه، مصرف کشاورزی و آشامیدنی دارد و آبدهی آن در سال، ۲۵۰۰ لیتر در هر ثانیه است. آب زلال در دل صخره‌های بزرگ سنگی و از قسمت‌های مختلف بیرون می‌آید. جاده منتهی به سراب نیز همانند جاده‌های شمال ایران، بسیار زیبا هستند.

سراب گیان همدان

اگر قصد دارید به این منطقه سفر کنید، بهترین ماه‌های سفر از اردیبهشت تا آبان می باشد و در هنگام پاییز می توانید طبیعتی از برگ‌های زرد را مشاهده کنید.

آدرس: ایران، استان همدان، شهرستان نهاوند، سراب گیان.

پیام بگذارید