سد میجران|منظره‌ای بی‌نظیر در دل جنگل‌های شمال

یکی از پربازدیدترین و محبوب‌ترین مناطق در شمال کشور، شهر رامسر یا به عبارتی عروس شهرهای شمال،محسوب می‌شود. درکنار تمام زیبایی‌ها، دامنه‌های جنگلی وسرسبز و ساحل دریای خزر که سالانه باعث جذب تعداد زیادی مسافر از تمامی نواحی ایران می‌شود، شاهد نواحی بکر و جاذبه‌های ناشناخته‌تری نیز هستیم.

در 20 کیلومتری این شهر، در سمت جنوب شرقی و برروی رودخانه پرجنب و جوش و خروشان نسارود، سد خاکی میجران بنا شده است. این سد در سال 1382 با استفاده از خاک و قیر بنا شده و از نظر موقعیت مکانی در میان دو کوه اربه کله و دالخانی قرار گرفته است.

1543555924 1 | سد میجران • درناتریپ ✈️

موقعیت جغرافیایی

این سد خاکی درابتدا تنها به منظور تامین آب برای زمین‌های زراعی به وسعت 1500 هکتار، تامین آب آشامیدنی و مصرفی رامسر، کتالم و سادات شهر و جهت ایجاد جاذبه گردشگری احداث شده است. بدنه این سازه از خاک و قیر و به عبارتی از سنگریزه با هسته بتن آسفالتی تشکیل شده است. طول تاج سد میجران تقریبا به ۱۸۶ متر و عرض تاج آن به ۸ متر می‌رسد. ارتفاع سد از بستر رودخانه ۵٫۵۴ متر و ارتفاع از پی آن ۵٫۵۸ متر است. ضخامت سد میجران در پی حداکثر به ۲۲۰ متر می‌رسد. حجم ذخیره آب در این سد بزرگ خاکی به هشت میلیون ‌متر‌‌مکعب می‌رسد.

SadMijaran1 | سد میجران • درناتریپ ✈️

احداث این سد در مازندران، سبب شده تا در وسط جنگل‌های سرسبز و انبوه که شاخصه بارز خطه شمال است، مکان شگفت‌انگیز و دریاچه‌ای دیدنی پدیدار شود. نقش بستن تصویر درختان انبوه اطراف در آب سد، و تلالو نور سبز در محیط تصاویری خیره‌کننده را ایجاد کرده که تا همیشه در یاد مسافران خواهد ماند. بسیاری از بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به طبیعت گردی معتقدند این مکان همانند تکه‌ای از بهشت است که به زمین رسیده است.

2 | سد میجران • درناتریپ ✈️

این مکان استثنایی برای بازدید زمان خاصی ندارد. درواقع شما در هر فصل سال با سفر به این مکان می‌توانید شاهد زیبایی‌های منحصر به‌فرد باشید. با این وجود بهار و اوایل پاییز گزینه‌های بهتری برای سفر هستند.

چشم‌انداز زیبا از جنگل

جنگل دالخانی به یقین زیباترین جنگل مازندران و حتی ایران است که در همین سایت به معرفی آن پرداخته‌ایم. بسیاری از افراد به دلیل زیبایی‌های حیزت‌انگیز این مکان به آن لقب دالان بهشت را داده‌اند. بعد از پیمایش مسیرهای کوه‌مانند با شیب ملایم از میان جنگل، سد میجران با چشم‌انداز بی‌نظیر نمایان خواهد شد. معمولا در فصل‌های بارانی بهار و پاییز، مه غلیظ بر بالای سد تشکیل خواهد شد و شما می‌توانید شاهد صحنه‌ای زیبا و لذت بخش باشید.باید توجه داشته باشید ورود به جنگل‌های دالخانی و جنگل‌پیمایی در آن ناحیه، ملزم به همراه داشتن مواد غذایی و آب آشامیدنی است.

meyjaran | سد میجران • درناتریپ ✈️

امکانات اقامتی

اگر قصد اقامت شبانه در این مکان رویایی داشته باشید، بهترین گزینه استفاده از امکانات ویلاهای اجاره‌ای است که توسط اهالی منطقه در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. همچنین امکان احداث کمپ در قسمت پشتی دریاچه برای بازدیدکنندگان فراهم شده است. توجه داشته باشید بررسی شرایط جو و به همراه داشتن وسایل ضروری و تجهیزات، از ملزومات برپایی کمپ محسوب می‌شود.

10015399017051625 | سد میجران • درناتریپ ✈️

مسیر سد میجران

برای رفتن به سد میجران باید وارد جاده فرعی جنت رودبار(خیابان میرزا کوچک خان) شوید. ده کیلومتر بعد از طی این مسیر در سمت راست وارد جاده آسفالت مارکوه می‌شوید که به روستای طالش سرا منتهی می‌شود. این مسیر از دل جنگل‌های دالخانی و از امتداد رودخانه خروشان عبور می‌کند، بنابراین منظره‌های زیبایی در انتظار شما می‌باشد.

این مسیر تا روستای نمک‌دره ادامه خواهد داشت که حدود 2000 متر از دریا ارتفاع دارد. آسفالت بودن جاده‌ها باعث شده تا مسافران به‌راحتی به همراه خانواده و حتی سالمنداد برای دیدن این مکان اقدام کنند.

با این حال امکان بازدید از تاج و دریاچه سد به طور عمومی ممکن نیست و به‌هیچ عنوان نمی‌توان واردمحوطه سد شد در نتیجه تنها می‌توان منظره‌ای چشم‌نواز از سد میجران را در انتهای این جاده شاهد بود. مسافران از راه روستای کلاچه و از طریق  پیاده‌روی مسیری در جنگل، خود را به نسارود که تامین کننده آب سد میجران است، می‌رسانند و از این مکان بازدید می‌کنند.

پیام بگذارید