روستای کریک | ماسوله ی کهگیلویه و بویر احمد

در هر قسمت از ایران بر خلاف باور بسیاری میتوان جذابیت های بسیار زیادی در بخش های مختلفی چون طبیعی، تاریخی و….. را یافت که روستاها یکی از این بخش ها میباشند و در ایران میتوان روستاهای مشهور بسیار زیادی همانند ماسوله را بیابید که در میان عموم کسی نیست که نام آنها را یا نشنیده باشد و یا حتی به این مناطق سفر نکرده باشد. در این پست درناتریپ قصد دارد به شما روستای کریک واقع در شهرستان یاسوج را معرفی کند که به ماسوله ی استان کهگیلویه و بویر احمد مشهور است.

156373603 | روستای کریک • درناتریپ ✈️

آشنایی

این روستا در دره ای با همین نام واقع گشته است و خانه های با جنس خشت، گل و چوب به شکل پلکانی در آن قرار دارند و به همین دلیل است که به آن ماسوله کهگیلویه و بویر احمد میگویند، اما این روستا با قدمت دوهزار ساله اش دارد به فراموشی سپرده میشود. روستای کریک از شمال به کوه‌های بادامی و تنگ جلالوا و روستای بیاره از جنوب به رودخانه بشار و روستای تل‌گاه، از مغرب به روستای دارشاهی و از مشرق به روستای امیرآباد محدود می‌شود. در گذشته عبور شاهراه سلطنتی هخامنشی از ۱۵ کیلومتری کریک، رونق تجارت و رفت و آمد بیشتر در این ناحیه را سبب شده بود که همین عامل به موقعیت خوب روستا در گذشته اشاره دارد.

kareyak village05 | روستای کریک • درناتریپ ✈️

معماری

معماری روستای کریک به دو بخش معماری بافت قدیم و معماری بافت جدید تقسیم می شود. معماری اصیل به جا مانده از نخستین تمدن های این منطقه و این سرزمین بوده و معماری نوساز متأثر از معماری سایر اقوام و جوامع اطراف است.

156373608 | روستای کریک • درناتریپ ✈️

خانه های این روستا به شکل متراکم و بر روی شیبی ملایم قرار دارند و معماری پلکانی باعث شده بام هر خانه، حیاط خانه بالایی به شمار بیاید، درست همان چیزی که در ماسوله شاهدش هستیم. در این روستا خانه ها نهایتا دو طبقه هستند که از طریق پلکان و یا مسیرهایی به یکدیگر مرتبط میشوند. در این بافت دوهزار ساله که قدمتش به پای بلوطهای دنا می رسد، سنگ در ساخت پی ها تا جایی که مناسب تشخیص داده می شد، به کار گرفته شده و یک ردیف چوب به عنوان کلاف افقی روی پی قرار گرفته است. دیوارها از خشت و بام خانه و پیش آمدگی بام که در زبان محلی به آن بُشمه می گویند، از چند ردیف کلاف چوبی و ترکه هایی باریک که با خشت به هم پیوسته اند ساخته شده است.

64277847 142431520187593 405161732002202555 n | روستای کریک • درناتریپ ✈️

پلکان و ایوان ستون دار از عناصر اصلی معماری این بناها است که در تمامی خانه ها دیده می شود و تصویر دخترکانی که بامهای خانه همسایه را جارو می زنند تصویری است که تا مدتها در خاطره بازدید از روستا جا خوش می کند.

روستای زیبای کریک دارای هشت محله روستایی مجزاست که با آنها در ارتباط مستقیم بوده و در واقع جزو حوزه نفوذ تأثیرگذار این روستا به شمار می آیند. این روستاها همگی در اطراف بافت قدیمی قرار داشته و بافت قدیمی را همچون اندرونی خانه ای در بر گرفته اند. درها و ستون های خانه ها از چوب میباشد و شومینه هایی در خانه ها هستند که با سوختن هیزم و چوب خانه ها را گرم نگاه میدارند و شما را به یاد معماری سنتی قدیم خواهد انداخت. ساخت و سازهای امروزی باعث شده که این روستا امروزه تا حدودی به فراموشی سپرده شود.

156373605 | روستای کریک • درناتریپ ✈️

مردم روستا

این روستا از سنت های قدیمی برخوردا است که نمونه آن را میتوان در پوشاک مردان و زنان مشاهده کرد. رقص دستمالهای هفت رنگ و لباس زیبای زنان روستا همه و همه زیبایی هایی است که می توان در سفر به این روستا تجربه کرد. مردم روستای کریک نیز همچون دیگر روستاهای کشور روزگار خود را با کشاورزی، دامداری و باغداری می گذرانند و زنان روستا نیز دستی در هنرهای سنتی و صنایع دستی دارند. مردان روستا روز خود را در کشتزارها و شالیزارها و باغات روستا به غروب پیوند می زنند و در شبی ستاره باران با خواندن فصلی از شاهنامه لذت زندگی در روستا را دوچندان می کنند.

shalikari 2 0 | روستای کریک • درناتریپ ✈️

شاهنامه خوانی یکی دیگر از سنتهای مردم روستای کریک است که هنوز هم در بین کهنسالان روستا رواج دارد. صنایع دستی زنان روستا همچون کتابی تاریخی است که گذشته فرهنگ مردم را در این روستا ورق می زند و قالیبافی هنری است که نسل به نسل در این روستا جاخوش کرده است. از دیگر هنر های زنان روستا سبد بافی، سوزن دوزی، گلیم بافی، بافت جاجیم، گبه و قالیچه است. یکی از مهمترین فرآورده های تولیدی در این روستا برنج چمپای محلی است که عطرش در شالیزارهای روستا از چند فرسخی نیز استشمام می شود.

N3678602 6955505 | روستای کریک • درناتریپ ✈️

جاذبه های روستا

این روستا جاذبه های مختلفی را در خود جای داده است. چشم‌انداز ارتفاعات سرسبز روستا با پس زمینه جنگل‌های گسترده بلوط و صدای زنگوله و سرو صدای گوسفندان عشایر که در ایل راههای کنار روستا در غروب ناپدید می شوند، رویایی است که می تواند در روستای کریک به حقیقت بپیوندد. رودخانه ای که از دل روستا میگذرد، سرسبزی زیبایی به روستا داده و انبوه درختان درهم تنیده، باغهای بزرگ سیب و انگور با پرچینی از گلهای محمدی و کوچه باغهایی که تا دیوار همسایه می رسد، همه بهشتی از رنگ و زیبایی برای بیننده تداعی می کند. این روستا در مسیر صعود به قله دنا قرار دارد که یکی از بهترین انتخاب ها برای کوهنوردان میباشد.

مراکز پرورش ماهی در این روستا مکانی زیبا است که نه تنها برای خرید ماهی مناسب است، بلکه امتداد زیبای چشمه سار یا رودخانه ای است که می تواند روزی دل انگیز را با صید ماهی برای گردشگران رقم بزند. در این روستا بارگاه چهار امامزاده قرار دارد و مردم روستا نسبت خود را به امامزاده عسگر و امامزاده اسحاق که بارگاه آنان در ورودی روستا قرار دارد، می‌رسانند که قدیمی‌ترین و پرجمعیت‌ترین خاندان ساکن در روستا، نیز خاندان سادات روستای کریک هستند. خرابه ها و آثار بجا مانده از دو آسیاب در روستا، یک رشته قنات قدیمی و دو گورستان قدیمی در روستا که هر یک در کنار یکی از امامزاده ها قرار دارد، از دیگر جاذبه های تاریخی این روستاست که گردشگران می توانند با بازدید از این مکانها قدمت روستا را دریابند. رودخانه بشار و پُل کِلو که باغ ها در حاشیه آن قرار دارند، چشمه پشت آسیاب، چشمه زیر امامزاده و وجود آبشارهای کوچک طبیعی در مسیر این دو رودخانه از دیگرجاذبه های طبیعی منطقه است. اطراف روستا پوشیده از جنگل های بلوط، بنه، بادام و باغهای میوه است که بافت قدیمی روستا را همچون نگینی در بر گرفته است.

با اندکی پیاده روی و گشت و گذار در دامنه های مشرف بر روستا، می توان گیاهان دارویی را یافت که در فرهنگ سلامت مردمان این دیار نقشی اساسی ایفا می کنند. ریواس، لُپُ، گَنَبو، بَنِه، کَنگَر، تمشک، بلوط و کاردِه، رستنی هایی هستند که زنان روستا را در بهار به کوه می کشانند.

اقامت

اگر قصد اقامت در این روستا را دارید، میتوانید در اقامتگاه های محلی موجود در این روستا شب را اقامت کنید.

N3678602 6955501 | روستای کریک • درناتریپ ✈️

مسیر دسترسی

ماسوله جنوب در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی سی‌سخت و ۲۵ کیلومتری یاسوج قرار گرفته است که از اطراف به ارتفاعات بلند دنا محدود می‌شود. از طریق بلوار شهید ابوالحسن ولی پور میتوانید به بزرگراه دست پیدا کنید و پس از ادامه مسیر، به جاده روستای کریک میرسید و با ادامه آن به روستای کریک دست پیدا خواهید کرد.

بهترین فصل سفر

هوای روستا در فصل بهار و تابستان معتدل است و باعث شده این دو فصل یهترین فصول سفر باشند. در پاییز هوا سرد است و جلوه های زیبای نارنجی رنگ روستا را میتوان در آن دید و در زمستان سرمای سخت باعث میشود کمتر گردشگری به این روستا سفر کند.

آدرس: ایران، استان کهگیلویه و بویر احمد، شهرستان یاسوج، روستای کریک

منبع باشگاه خبرنگاران جوان
پیام بگذارید