روستای مازیچال| روستایی توریستی در کلاردشت

یکی از مقاصد خوش آب و هوا در ارتفاعات کلاردشت روستای مازیچال است. که چشم‌انداز بی‌نظیری را پیش روی‌تان می گذارد و امکان تماشای پدیده اقیانوس ابر را به شما می‌دهد. همچنین این روستا یکی از مقاصد پرطرفدار برای آفرود در ایران می باشد. و از مناطق بسیار زیبا برای کمپینگ و جنگل‌نوردی است. از دیگر ویژگی های خاص روستای مازیچال  این است که جزو مناطق بین‌المللی مهم برای پرنده‌نگری به شمار می‌رود.

روستای مازیچال
روستای مازیچال

وجه تسمیه روستا

مازیچال از دو بخش «مازی» به معنی بلوط و «چال» به معنی گودال. درختان بلوط زیادی در این منطقه وجود دارد و به همین دلیل نام مازیچال به معنی گودال‌های پر از بلوط را برایش برگزیده‌اند. این مکان در زبان محلی «مووزی چال» خوانده می‌شود.

پوشش گیاهی روستای مازیچال

پوشش گیاهی این منطقه بسیار متنوع و شامل گیاهان جنگلی، گیاهان بینابینی و گیاهان کوهستانی ازجمله بلوط می‌شود که بیشتر به همین دلیل نام مازیچال را بر آن گذاشته‌اند. لازم به یادآوری است که علاوه بر انواع گل‌های وحشی و خودرو، گل زیبا و ممنوعه سوسن چلچراغ نیز، هر بهار دامنه‌های پایینی این منطقه را آرایش می‌کند.

1545805417632235 | روستای مازیچال • درناتریپ ✈️

تفریحات روستای مازیچال

آفرود: در انتهای روستا، جاده‌ای پرپیج و خم و کمی ناهموار انتظارتان را می‌کشد که باید با خودروهای مناسب یا در صورت داشتن مجوز از مراجع گردشگری، با خودروهای آفرود آن را بپیمایید؛ یک مسیر جنگلی و خاکی 14 کیلومتری که پیمودنش حداقل 1 ساعت زمان می‌برد و شما را به اعماق جنگل می‌رساند.

| روستای مازیچال • درناتریپ ✈️

 کوهنوردی: بسیاری از کوهنوردان مازیچال را مقصدی برای یک کوهنوردی به یادماندنی می‌دانند و از کوهپیمایی در آن لذت می‌برند.

عکاسی: برای داشتن عکس هایی با لوکیشن های طبیعی و خاص مازیچال بهترین پیشنهاد است چرا که داری منظره ای سرشار از زیبایی و اقیانوسی از ابر است که می تواند خاطرات به یاد ماندنی برای شما به ارمغان آورد.

| روستای مازیچال • درناتریپ ✈️

جمع‌آوری گیاهان دارویی: در ارتفاعات مازیچال، زرشک و گل‌گاوزبان می‌روید و می‌توانید این ارمغان طبیعت را جمع‌آوری کنید.

کمپینگ: مهم‌ترین چیزی که طبیعت دوستان را به مازیچال می‌کشاند، کمپ در زیر آسمان پرستاره و در ارتفاعات است. تصور کنید که شاهد غروب خورشید در اقیانوس ابرها باشید و یا وقتی که چشم باز می‌کنید منظره‌ای خارق‌العاده را پیش روی‌تان ببینید.

mazichal | روستای مازیچال • درناتریپ ✈️

جنگل، مهم ترین بخش روستای مازیچال

جنگل مازیچال از جنگل‌های هیرکانی ایران به شمار می‌آید؛ قدمت این حیطه سبز به دوره سوم زمین‌شناسی (از ۶۵ تا ۱.۶۴میلیون سال قبل) برمی‌گردد و از لحاظ گونه‌های بومی و باستانی بسیار غنی و باارزش است. تمشک، توت، آلو جنگلی، سیب، گلابی، فندق، زغال اخته، نراد، سپیدار،‌ افرا، داغداغان، توسکا، نمدار، راش، زرشک، گل سرخ وحشی، بلوط سیاه، ممرز، ازگیل، ملچ، بلوط، زالزالک، سیاه‌تلو، خوج و … از گیاهانی هستند که در این جنگل وجود دارند.

10531474544782561148 | روستای مازیچال • درناتریپ ✈️

در مازیچال چه بخوریم؟

این منطقه به دلیل شرایط خاصی که دارد، معمولا خلوت است. شغل اصلی بومی‌های منطقه دامداری و دامپروری است. بنابراین فقط می‌توانید محصولات دامی مثل شیر، سرشیر، دوغ و ماست محلی بومیان اینجا را بخرید و در طول اقامت از آن‌ها استفاده کنید.

فروشگاه یا اغذیه‌فروشی در منطقه‌ی مازیچال وجود ندارد. پس اگر قصد اقامت چند روزه را دارید بهتر است در مسیر جاده یا کلاردشت همه‌ی چیزهایی که برای خورد و خوراک چند روزه لازم دارید تهیه کنید و با خود ببرید.

| روستای مازیچال • درناتریپ ✈️

بهترین زمان سفر به مازیچال

مازیچال کلاردشت از آن مناطقی است که هر فصلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد. در هر فصلی از سال می‌توان چهره‌ی تازه‌ای از این منطقه را دید. در فصل بهار و تابستان این منطقه پر از گل‌های خاص و درختان پوشیده از برگ‌های سبز و طبیعتی عجیب و بکر است. در فصل پاییز تصویری رنگارنگ از جاده‌ای جنگلی می‌بینید

mazichal 1 | روستای مازیچال • درناتریپ ✈️

و در نهایت به دهکده‌ی مازیچال می‌رسید و در ارتفاعات می‌توانید اقیانوسی از ابرهای سفید را در کنار رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز به تماشا بنشینید. اما مناسب‌ترین زمان برای سفر به این منطقه نیمه‌ی دوم فصل بهار تا اواخر تابستان است که هوا گرم شده و می‌‌توان با برپاکردن چادر،‌ در این منطقه اقامت کرد.

2080055568 talab ir | روستای مازیچال • درناتریپ ✈️

تجهیزات سفر به روستای ابرها

باز هم تأکید می‌کنیم که این منطقه هیچ امکانات خاصی ندارد و باید از چادر کوهستانی مناسب و ضدباران، برای اقامت چندروزه استفاده شود. کیسه خواب هم وسیله‌ای ضروری و فراموش نشدنی است چون هیچ شبی ـ حتی در شب‌های تابستان ـ بدون سرما و مه و رطوبت بسیار زیاد، صبح نمی‌شود. به جز برداشتن وسایل کمپینگ مانند چراغ روشنایی، زیرانداز و سایر وسایلی که به نظرتان لازم می‌رسد.

نوردی 650x433 1 | روستای مازیچال • درناتریپ ✈️

فاصله روستای مازیچال تا مراکز مهم

پمپ بنزین
23 کیلومتر – کلاردشت
پمپ گاز
76 کیلومتر – جاده سیاهکلرود
شهر
19 کیلومتر – کلاردشت
مدت پیشنهادی بازدید
8 تا 24 ساعت
هتل
19 کیلومتر
فرودگاه
71 کیلومتر – نوشهر
ایستگاه راه آهن
214 کیلومتر – قائمشهر
پایانه اتوبوس
68 کیلومتر – چالوس
فرودگاه بین المللی
259 کیلومتر – دشت ناز ساری

راه دسترسی به روستای مازیچال

برای رسیدن به مازیچال به کلاردشت و روستای طویدره بروید. در انتهای روستا وارد جاده خاکی و ناهموار مازیچال شوید و و حدود 14 کیلومتر برانید تا به چمنزار در ارتفاعات برسید. قبل از ورود به منطقه کیوسک نگهبان منابع طبیعی و محیط زیست را خواهید دید.

پیام بگذارید