جنگل رودبارک | جنگلی در استان نیمه بیابانی سمنان

جنگل رودبارک جنگلی شگفت انگیز در دل استان نیمه بیابانی سمنان است که همین نکته عجیب باعث می شود به سراغ این جنگل متفاوت برویم.

بیشترین جنگل هایی که می شناسیم مربوط به خبطه مهمان نواز شمالی ها می شود. هر بار چمدان بستیم برای جنگل جهت خود را سمت شمال کج کردیم. شاید تا به حال زیاد تصور استان نیمه بیابانی که دارای جنگل باشد دور از ذهن باشد. در بعضی از استان های کشورمان شاهد این چنین واقعیت هایی هستیم، یعنی استان نیمه بیابانی که در بعضی از مناطق خود دارای جنگل و مراتع تفریحی می باشد. سمنان، یکی از استان های خوب کشورمان دارای چنین پدیده ایی است، آن هم در شهر با صفای مهدیشهر که امروز قصد کرده ام با این جنگل زیبا شما را آشنا کنم. البته لازم به ذکر است که سمنان را شهری که دارای تنوع آب و هوایی است می شناسند.

جنگل رود بارک

مهدیشهر

مدیشهر در استان سمنان است، نام پیشین این شهر سَنگسَر می باشد که در شمال غربی این استان واقع شده است. که از سمت شمال به شهرهای ساری و سوادکوه مازندران هم جوار می باشد. شهری با تاریخی چند هزار ساله و آب و هوایی مطلوب می باشد و جز مهمترین جاذبه های گردشگری سمنان محسوب می شود. پاییزی بسیار زیبا و متفاوتی دارد، که دارای چشم انداز های بی نظیری می باشد، که می تواند مقصد مسافرت های پاییزی آن را مدنظر بگیریم. از سوغات خوب این شهر می توان: پنیر، چیک کوتوک، سزمه، آرشه، ماست چکیده و کره را نام برد که محصول عشایر این منطقه می باشد. صنایع دستی آن را قالیچه ابریشمی، پلاس و فرش دست بافت را شامل می شود. مردم این خبطه به زبان سَنگسَری که یکی از زبان های قدیمی پهلوی می باشد صحبت می کنند.

جنگل رودبارک

جنگل رود بارک شهمیرزاد

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

این جنگل زیبا در 60 کیلومتری شمال شرق استان سمنان، در مسیر جاده شهمیزاد به فولاد محله در دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده است. طبیعتی بکر و کم نظیر و همچنین وجود جنگل های پهن برگ و آب و هوای خنک به ویژه در فصل تابستان سبب شده که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود بکشاند. وسعت کل منطقه بیش از هشت هزار هکتار است و دارای سه هزار هکتار مراتع و بیش از 500 هکتار مزرعه کشاورزی و باغدارای است. این منطقه حفظت شده پرور شهرت دارد. وجود رودهای کوچک و بزرگ و منظره رود های کوچک در قسمت پایینی دره از دلایل نامگذاری آن به رود بارک می باشد. رودبارک از دو بخش رودبارک بالا و رودبارک پایین تشکیل شده است. رودبارک منطقه کوهستانی، که در بهار آب و هوایی خنک و همراه با بارندگی، در تابستان نیز هوای خنک، در پاییز سرما و در زمستان شاهد بارش نعمت برف است، که ارتفاع برف به حدود یک متر و نیم می رسد. از زیست بوم این منطقه می توان از حیواناتی همچون: گوزن قرمز، گاو کوهی، کل قوچ، میش، آهو، بز، شوکا، خوک، گراز، خرس ها، پلنگ، گرگ، شغال، روباه و گربه وحشی نام برد. وضعیت محلی از لحاظ پستی و بلندی کوه های سنگی مثل لپی و تنگه و تپه های خاکی سنگی می باشد. نوع این جنگل از نوع جنگل های هیرکانی است، و درختان این جنگل اغلب از گونه های راش، ممرز، ولیک و ازگیل می باشد. در این منطقه زیبا دو رودخانه دائمی وجود دارد، که رودخانه رودبارک هم یکی از آن ها است و آب بسیار شیرین و گوارایی دارد.

20200413 130059 | جنگل رودبارک • درناتریپ ✈️

بهترین زمان برای سفر به جنگل رودبارک

می توان گفت تقریبا در تمام فصول سال می شود به این منطقه سفر کرد، اما فصل سرد زمستان و بارش زیاد برف در این منطقه می تواند سخت باشد. پاییز این منطقه بسیار دیدنی است هرچند باز این ایام آب و هوای آن سرد می باشد. به هر حال اگر قصد سفر دارید سعی کنید صبح به رودبارک برسید و تا عصر تفریح خود و در گردش طبیعت باشید و قبل از غروب آفتاب به شهمیرزاد برگردید و اگر قصد شب مانی را دارید حتما خانه ایی را برای یک شب اجازه کنید.

20200413 130031 | جنگل رودبارک • درناتریپ ✈️

مسیر سفر

به استان سمنان سفر کنید و به شهر باصفای مهدیشهر راهی شوید و به شمال این منطقه بروید و مسیر شهمیرزاد و فولاد محله را در پیش بگیرد تا به این جنگل زیبا برسید.

پیام بگذارید