تالاب ازگن | طبیعتی رویایی و خیالی در شهر دورود

همه ما انسان گاهی برای دور شدن از شلوغی ها نیاز داریم به یک مکان بکر و سرسبز سفر کنیم، روح و جسم خسته خود را جانی دوباره ببخشیم. لرستان سرزمین آبشارها و چشمه های زیر زمینی و علاوه بر آبشار و چشمه ها، تالاب های متعدد در شهرهای خود، مکان بکری را برای طبیعت دوستان فراهم کرده است. تالاب ازگن دورود یکی از این مکان های بکر است.

تالاب ازگن دورود

پیشنهاد امروز من سفر به پایتخت طبیعت ایران شهر دورود است، این بار شما را با یک تالاب بکر دور از شهر و شلوغی های آن، یعنی “تالاب ازگن” است، تالابی در دل کوه قارون و در نزدیکی روستای گورکش که طبیعتی خیال انگیز دارد و از چشم هیچ طبیعت گرد و کوهنوردی در این استان و شهرستان پنهان نمانده است.

تالاب ازگن دورود لرستان

تالاب ازگن

این تالاب به تالاب قارون نیز مشهور است که در 25 کیلومتری شهر دورود در پای کوه ازگن واقع شده است. یکی از نقاط قوت این تالاب که آن را خاص کرده است حضور کوه قارون در کنار این تالاب است و انعکاس کوه قارون در آب زلال این تالاب منظره خارق العاده خلق کرده است که چشم هر فردی را به خود خیره می کند. آب این تالاب زیبا از ذوب شدن برف های کوه قارون تامین می شود، تالاب فصلی که در بهار زیبایی خود را بیشتر از هر فصلی به نمایش می گذارد. در فاصله کمی از این تالاب روستای گورکش و خانه های کاهگلی وجود دارد که مردمانی خونگرم و مهمان نواز در آنجا سکونت دارند.

2112339 499 | تالاب ازگن • درناتریپ ✈️

کوه پریز در مسیر این تالاب به راحتی قابل دیدن است. هرچه را نادیده بگیرم نمی توانم از اسب های وحشی این تالاب زیبا بگذرم! اسب های وحشی که در مراتع سرسبز نظر شما را جلب می کنند. البته اسب های وحشی تنها زیست بوم این منطقه نیست چرا که بزکوهی، گرگ، گراز و همچنین پرندگان مهاجر نیز جزئی از زیست بوم این منطقه محسوب می شوند. نوای دل انگیز پرندگان سرخوش این منطقه در گوش شما زمزمه می کند. در سال های گذشته حدود 19 قلاده پلنگ مشاهده شده است.

تالاب ازگن

اطرافتالاب وجود گونه های گیاهی همچون پونه، میخک وحشی، نعنا، زنبق و لاله واژگون و خواص درمانی آن زینت بخش این منطقه است. تصویری از آسمان و کوه که تالاب زیبای ازگن آن را در آغوش خود گرفته است بسیار مجذوب کننده است. اینجا سکوت کوهستان و آواز پرندگان تنها نوایی است که به گوش می رسد.

ازگن درود

بهترین زمان سفر به تالاب ازگن

خواندن این نوشته ها توصیه می شود

همانطور که گفته شد این تالاب فصلی است و بهترین فصل، بهار است چرا که در فصل تابستان و گرمای آن باعث کم آبی و یا خشکی این تالاب شده است، عموما این تالاب تا اواخر خرداد ماه آب دارد.  فصل بهار علاوه بر پر آبی تالاب و وجود گونه های زیستی و گیاهی، از آب هوایی مرطوب و خنک برخوددار است.

تالاب ازگن در بهار

اگر قصد کوهنوردی دارید…

اگر هوس رفتن به این تالاب را کرده اید و نقشه کوهنوردی در اطراف کوه این تالاب را در سر پرورانده اید، بهتر بگویم بدون تجهیزات نباشید. حتما کفش مناسب، لباس مناسب، عینک، عصا و کلاه کوهنوردی همراه خود داشته باشید. این نکته را در نظر داشته باشید که این منطقه فاقد امکانات رفاهی و رستورانی می باشد، بنابراین تغذیه سبک و میان وعده را فراموش نکنید. این منطقه بکر و دست نخورده است بر هرفردی که به این تالاب یا کوه قارون سفر میکند واجب است که حتما در حفظ این محیط و پاکیزه نگه داشتن آن کوشا باشد.

تالاب ازگن در زمستان

مسیر دسترسی به تالاب ازگن

برای رفتن به این منطقه زیبا کافیست به شهر دورود آمده و از آنجا در مسیر خط آهن به سمت جنوب و در جاده پیرعبدالله حرکت نماید. بعد از طی مسیر حدودا یک ساعتی و اتمام جاده آسفالتی وارد جاده خاکی شده و ادامه مسیر را با پیاده رویی 35 دقیقه ایی چشم اندازی زیبا از تالاب ازگن را مشاهده خواهید نمود.

عکاس: احمد مصطفی پور

نمایش نظرات (2)