تالاب لنگور بابلسر ؛ سیری در تالاب‌های مازندران

تالاب لنگور تالاب منطقه‌ای از زمین است که یا پوشیده از آب است یا از آب اشباع شده است. آب اغلب از آب‌های زیرزمینی است که از یک سفره یا چشمه بیرون می‌آید. آب یک تالاب همچنین می‌تواند از رودخانه یا دریاچه مجاور تامین شود. آب دریا همچنین می‌تواند تالاب‌هایی ایجاد کند، به ویژه در مناطق ساحلی که جزر و مد شدید را تجربه می‌کنند.

معرفی تالاب لنگور

تالاب لنگور
تالاب لنگور

این تالاب در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد که فاصله آن از شهر بابل نیز در حدود 7 کیلومتر می‌شود. این روستا از شمال با روستای عزیزک، از شمال شرقی با روستای سرخدشت، از غرب با روستای برجخیل، از جنوب با روستای رمنت و روستای بالا بیشه سر و از شرق با روستای پائین بیشه سر همسایه است. در این تالاب جاذبه‌های گردشگری متنوعی وجود دارد که باعث می‌شود افراد زیادی سالانه به دیدن آن بروند. در این روستا علاوه بر این تالاب جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد

این آبندان با مساحتی در حدود 700 هکتار یکی از بزرگترین آبندان‌های استان مازندران است. ارتفاع تالاب از سطح دریا -9 متر، طول آن 280 متر و عرض آن 130 متر است. از این آبندان به عنوان منبع ذخیره آب جهت استفاده در صنعت کشاورزی استفاده می شود.

پوشش گیاهی تالاب لنگور بابلسر

تالاب لنگور
تالاب لنگور

اشباع بودن خاک تالاب پوشش گیاهی اطراف آن را تعیین می‌کند. گیاهانی که در تالاب‌ها زندگی می‌کنند به طور منحصر به فردی با خاک آبکی (هیدریک) خود سازگار هستند. گیاهان تالاب را هیدروفیت می‌نامند. تالاب‌های خشک فصلی یا تالاب‌هایی با آب کم‌حرکت اغلب می‌توانند درختان و سایر گیاهان مقاوم را حمایت کنند.

تالاب‌های غالباً سیل زده خزه‌ها یا علف‌ها را به عنوان هیدروفیت‌های غالب خود دارند. گوشاب، بارهنگ آبی، عدسک آبی، آزولا، سازیل، شال تسبیح، لاله مردابی، نیلوفر مردابی، لویی، اسپرغان، علف حصیر، تیرکمان آبی، زنبق مردابی و بسیاری گیاهان دیگر، هارمونی بی‌نظیری از رنگ‌ها و نقش‌ها را در این تالاب خلق کرده‌اند.

اکوسیستم جانوری

تالاب لنگور
تالاب لنگور

از جمله جانوران این منطقه می‌توان به میگو، خرچنگ، پرندگان موجدار و ماهی‌هایی مانند گربه‌ماهی بومی اشاره نمود همچنین خزندگان و دوزیستان زیادی در تالاب و اطراف آن زندگی می‌کنند، از جمله قورباغه‌ها، وزغ‌ها، لاک پشت‌ها و مارها.

چرا به تالاب لنگور مازندران برویم؟

  • از اوائل خرداد ماه تا اواخر شهریور ماه؛ این تالاب یکی از بهترین مکان‌ها برای تماشای زیبایی‌ها در ایران است.
  • در پاییز و زمستان این تالاب تبدیل به مکانی برای پرنده‌نگری می‌شود.
  • به همت شیلات لنگور حالا دارای آبزیان متنوعی است که برای شما امکان ماهیگیری در این تالاب فراهم کرده است.
  • تالاب لنگور محل خوبی برای پیک‌نیک و دوری از آب هوای آلوده و شلوغی شهر‌هاست.
تالاب لنگور
تالاب لنگور

بهترین زمان برای سفر به تالاب لنگور بابلسر

تالاب لنگور در تمام فصول زیبایی و مشتاقان خاص خود را دارد و بسته به اینکه می‌خواهید برای چه دلیلی به این تالاب بروید باید فصل خاصی را انتخاب کنید. اما اردیبهشت و خرداد می‌توانند پیشنهاد‌های خوبی برای سفر به این منطقه باشند.

. تالاب امیرکلایه در استان گیلان | تالاب لنگور • درناتریپ ✈️

آدرس و دسترسی به تالاب لنگور

تالاب لنگور در استان مازندران، در شهرستان بابل، روستایی به نام لنگور واقع شده است.

پیام بگذارید